Utama La Tahzan (Jangan Bersedih) SIRI LA TAHZAN: Bab 196 – Kebahagiaan Anugerah Tuhan (السعادةُ موهبةٌ ربَّانيَّة)

SIRI LA TAHZAN: Bab 196 – Kebahagiaan Anugerah Tuhan (السعادةُ موهبةٌ ربَّانيَّة)

102
0
Iklan

La Tahzan 196: Kebahagiaan Anugerah Tuhan (السعادةُ موهبةٌ ربَّانيَّة)

ليس عجباً أنْ يكون هناك نفرٌ من الناسِ يجلسون على الأرصفةِ ، وهم عُمَّالٌ لا يجدُ احدُهم إلا ما يكفي يومه وليلته ، ومع ذلك يبتسمون للحياةِ ، صدورُهم منشرِحةٌ وأجسامُهم قويةٌ ، وقلوبُهم مطمئنَّةٌ ، وما ذلك إلا لأنَّهم عَرَفوا أنَّ الحياة إنما هي اليومُ ، ولم يشتغلوا بتذكُّرِ الماضي ولا بالمستقبلِ وإنما أفنوْا أعمارهم في أعمالِهم .

Bukan suatu yang pelik jika ada orang-orang yang berpendapatan kecil seperti buruh boleh santai duduk dan tidur di atas lantai simen. Walaupun pendapatan kais pagi makan pagi, mereka terus senyum, dada yang lapang, tubuh yang kuat serta hati yang tenang. Ini kerana mereka hidup untuk hari ini dan tidak terlalu memikirkan masa lalu dan masa hadapan. Mereka menyibukkan diri dengan pekerjaan mereka saja.

🎵 Sebuah syair Arab:

وما أُبالي إذا نفسي تطاوعُني
على النَّجاةِ بمنْ قدْ عاش أو هلكا

“Aku tidak peduli jika nafsuku selalu menuntunku kepada kesejahteraan;
aku juga tidak peduli dengan mereka sama ada yang hidup atau sudah mati.”

 

وقارِنْ بين هؤلاء وبين أناسٍ يسكنون القصور والدُّور الفاخرة ، ولكنَّهمْ بَقُوا في فراغٍ وهواجس ووساوس ، فشتتهُمُ الهمُّ ، وذهب بهم كلَّ مذهبِ

Bandingkan pula dengan orang kaya yang tinggal di istana dan vila mewah. Mereka diselubungi kegelisahan, kekhuatiran dan kebimbangan. Kesudahannya mereka terumbang-ambing dalam pelbagai keinginan yang tidak tercapai.

🎵 Sebuah syair Arab:

لحا اللهُ ذي الدِّنيا مُناخاً لراكِبٍ فكُلُّ بعيدٍ الهمِّ فيها مُعذَّبُ

Allah melaknat dunia ini sebagai tempat rehat sementara untuk semua orang; siapa yang tidak pernah kecukupan di dalamnya, pasti akan terseksa.

Komen dan Soalan