Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 SnJ: Aurat wanita ketika salat, kentut vagina dan masalah wudhu’

SnJ: Aurat wanita ketika salat, kentut vagina dan masalah wudhu’

526
0
Iklan

S1: Berdasarkan gambar, bolehkah dagu ditutup seperti itu? Adakah salatnya sah?

J1:

والوجه ما بين منابت شعر الرأس إلى الذقن ومنتهى اللحيين طولاً، ومن الأذن إلى الأذن عرضاً

 Wajah adalah wilayah antara tumbuhnya rambut kepala sampai ke dagu, hujung dua rahang. Batas membentang antara telinga sampai telinga satunya. ” (Al-Muhadzdzab, ms. 36)

Ini bermaksud dagu bukan aurat.

 

S2: Adakah dagu ditutup seperti itu dikira menutup muka dan melanggar pantang larang ihram bagi wanita?

J2: Tidak. Ia khilaf dalam mentakwil wajah wanita. Asalkan tidak memakai niqob/ ‘veil’.

 

S3: Adakah anak rambut termasuk di dalam aurat juga?

J3: Berbalik kepada definisi wajah wanita. Jikalau sukar untuk menutupnya, maka terjadilah khilaf. Maksud sempadan aurat bagi wajah wanita ini khilaf adalah untuk dagu dan dahi termasuk ” apa yang biasa nampak ” (rujuk Al-Quran 24:31). Jika sukar hendak ditutup bolehlah biarkan namun jika ada cara untuk ditutup, maka lebih baik ditutup dengan sepenuhnya. Paling sempurna adalah dengan memakai purdah.

وَقُل لِّلمُؤمِنٰتِ يَغضُضنَ مِن أَبصٰرِهِنَّ وَيَحفَظنَ فُروجَهُنَّ وَلا يُبدينَ زينَتَهُنَّ إِلّا ما ظَهَرَ مِنها ۖ وَليَضرِبنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلىٰ جُيوبِهِنَّ ۖ وَلا يُبدينَ زينَتَهُنَّ إِلّا لِبُعولَتِهِنَّ أَو ءآبائِهِنَّ أَو ءآباءِ بُعولَتِهِنَّ أَو أَبنائِهِنَّ أَو أَبناءِ بُعولَتِهِنَّ أَو إِخوٰنِهِنَّ أَو بَني إِخوٰنِهِنَّ أَو بَني أَخَوٰتِهِنَّ أَو نِسائِهِنَّ أَو ما مَلَكَت أَيمٰنُهُنَّ أَوِ التّٰبِعينَ غَيرِ أُولِي الإِربَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفلِ الَّذينَ لَم يَظهَروا عَلىٰ عَورٰتِ النِّساءِ ۖ وَلا يَضرِبنَ بِأَرجُلِهِنَّ لِيُعلَمَ ما يُخفينَ مِن زينَتِهِنَّ ۚ وَتوبوا إِلَى اللهِ جَميعًا أَيُّهَ المُؤمِنونَ لَعَلَّكُم تُفلِحونَ

Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau hamba-hamba yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. “ [An-Nur: 31]

 

S4: Adakah sah salat jika bertelekung hingga menutup kening?

J4: Jika menurut mazhab Syafi`iy tidak sah kerana wajib kulit dahi bersentuh dengan sejadah. Namun menurut jumhur ia sah jika wanita salat di atas lantai yang panas.

 

S5: Jika dalam keadaan biasa, bolehkah setiap masa ditutup hingga kening?

J5: Boleh. Cuma makruh kerana enggan mengikuti sunnah dan kerana mazhab di Malaysia salatnya dikira batal.

 

S6: Adakah sah salat jika diletakkan sebarang alas di tempat sujud?

J6: Mazhab Syafi`iy tidak membenarkan. Dahi tidak boleh dilapik.

 

S7: Adakah sah salat jika bermekap/ bersolek selepas mengambil wudhu’ dan menunaikan salat setelah bermekap/ bersolek?

J7: Sah kerana bermekap/ bersolek selepas mengambil wudhu’.

 

S8: Adakah sah salat jika kita mengambil wudhu’ dan salat tanpa menanggalkan make up?

J8: Jika ‘make up’ itu menghalang air, maka tidak sah salat itu. Perlu baca label pada produk untuk memastikan sama ada ia ‘water resistant’ (kalis air) atau tidak.

 

S9: Adakah perlu/ wajib mengambil wudhu di antara dua salat jama’ bagi wanita berusia yang mengalami masalah kencing tidak lawas? Setahu saya menurut mazhab Syafi’iy, apabila salat Zuhur dijamakan dengan salat ‘Asar, beliau perlu mengambil wudhu dua kali. Adakah pendapat lain yang membolehkan beliau mengambil wudhu sekali sahaja untuk jama’ kedua-dua salat Zuhur dan salat ‘Asar tersebut?

J9: Jika kebiasaannya mengamalkan satu wudhu’ satu salat maka kena ambil dua wudhu’.

 

S10: Adakah sebarang kelonggaran atau pendapat lain yang membolehkan satu wudhu untuk dua salat tersebut? Adakah dalil mengenainya? Bagi wanita yang telah berusia satu wudhu’ untuk satu salat agak sukar dilakukan.

J10: Fatwa Saudi membolehkan jika salatnya muwalat. Salat yang berterusan seperti salat jama’. Tiada sebarang dalil. Hanya fatwa sahaja dan ada berpuluh-puluh fatwa tentang perkara ini.

 

S11: Adakah sah salat jika berlaku kentut vagina?

J11: Ini khilaf. Mazhab Syafi’iy dan Hanbali menggunakan kaedah umum iaitu”apa sahaja yang keluar dari dubur dan qubul (kemaluan depan) maka wudhu’ batal”. Manakala menurut dua mazhab yang lain iaitu Hanafi dan Maliki tidak batal kerana perkara ini ‘abnormal’. Kentut yang sebenar mestilah dari dubur saja. Jika keluar dari mulut seperti sendawa atau dari faraj maka ia bukan kentut.

Maka anda boleh pilih di antara dua pendapat:

  1. Pendapat pertama, keras.
  2. Pendapat kedua, memudahkan.

 

S12: Apakah hukumnya jika semasa salat kita menutup mata dengan tujuan untuk khusyu’?

J12: Hukum asal menurut kata Ibn Qayyim ialah melihat tempat sujud. Maka kena buka mata. Namun jika seseorang mendapati dia lebih khusyu’ bila menutup mata, maka boleh. Maqosyid salat ialah khusyu’. Dalilnya:

قَد أَفلَحَ المُؤمِنونَ  الَّذينَ هُم في صَلاتِهِم خٰشِعون  

” Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman. (Iaitu) mereka yang khusyu’ di dalam salat mereka ” [Al-Mu’minuun: 1-2]

Melalui sunnah iaitu amalan salaf, mereka mencapai khusyu’ dengan melihat tempat sujud sepanjang qiam. Jika anda lebih khusyu’ dengan memejam mata, maka ia boleh kerana matlamat salat adalah mencapai khusyu’.

 

S13: Adakah sah salat bagi wanita yang bersalat dengan memakai stokin kaki yang kelihatan bentuk jari jemarinya?

J13: Boleh sahaja. Fatwa Syaikhul Islam IT (Ibnu Taimiyah) dan Syaikh Muhammad bin Saleh A-Uthaimeen, KSA (Kingdom of Saudi Arabia):

Imam dan Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah al-Harani r.h berpendapat seluruh tubuh wanita merdeka itu aurat (dalam salatnya) kecuali bahagian tubuh yang biasa tampak darinya ketika di dalam rumahnya iaitu wajah, dua telapak tangan dan telapak kaki. (Majmu’ Fatawa, jilid 22:109-120)

Komen Syaikh Mustafa al-Adawi, murid al-Albani:
Dengan demikian, ketika seorang wanita salat sendirian atau di hadapan sesama wanita atau di hadapan mahramnya dibolehkan baginya untuk membuka wajah, dua telapak tangan, dan dua telapak kakinya. (Jami’ Ahkamin Nisa’, 1/333—334)

 

Jawapan dari Syeikh THTL

@FiqhWanitaUito

Komen dan Soalan