Utama Bilik Motivasi Presuppositions (Presuposisi)

Presuppositions (Presuposisi)

179
0
Iklan

Siri Pengenalan NLP oleh Azlizan Nueq.

PRESUPPOSITIONS (PRESUPOSISI)


Presuposisi adalah berbelas prinsip atau landasan asas yang diajar di dalam NLP. Ia dinamakan “pre-supposition” kerana ia telah dianggap ia benar dari mula lagi. “We pre-supposed that it is true”.

Ia menjadi prinsip pegangan pengamal NLP kerana ia telah dirangka dan telah diguna pakai sekian lama dan telah dikaji dan diamalkan oleh ramai orang. Oleh kerana itu, mereka menerima ia sebagai kebenaran. Maka secara logiknya, tentulah ia benar.

Namun begitu, tidaklah kita katakan ia benar seperti ayat-ayat Al-Qur’an pula. Tidak ada yang dapat menandingi kebenaran di dalam Al-Qur’an. Namun begitu, tiada salahnya untuk kita terima juga perkara-perkara lain yang telah diterima pakai oleh ramai orang.

Tentulah tidak salah kalau anda tidak mahu menerimanya. Ini bukanlah prinsip yang wajib diterima pakai. Anda boleh dengar dahulu, perhatikan dan lihat sama ada ia benar ataupun tidak. Anda boleh ubah dan menggubah mengikut pengalaman dan kefahaman anda.

Tetapi, tentunya lebih baik untuk menerima dahulu. Saya berikan analogi belajar silat. Guru akan berikan ‘buah’ untuk anda gunakan bila berlawan. Anda tidak wajib untuk gunakan ‘buah’ itu. Anda mungkin merasakan terdapat cara lain untuk menangkis serangan. Boleh sahaja anda membuat ‘buah’ baru atau “modify” (ubahsuai) ‘buah’ itu.

Tetapi ‘buah’ yang diajar oleh guru itu telah diterima pakai sekian lama dan telah dianalisa dan digunakan oleh ramai orang dengan jayanya. Dengan ‘buah’ itu, kalau kita tangkis serangan orang dan lawan tangkis balik, langkah seterusnya boleh diajar oleh guru. Tetapi kalau kita buat ‘buah’ kita sendiri, kalau hendak lawan tangkis serangan kita, bagaimana hendak tangkis balik?

Maka, prinsip-prinsip ini walaupun tidak wajib, tetapi ada baiknya didengarkan terlebih dahulu dan cuba untuk diaplikasikan ke dalam kehidupan kita dan lihat sama ada ia membuahkan hasil ataupun tidak.

Komen dan Soalan