Utama Bilik (131) Tazkirah Ustaz Naim ♡Fikir kebesaran Allah melalui nikmat Air♡

♡Fikir kebesaran Allah melalui nikmat Air♡

19
0

~Tadabbur Kalamullah 14 Rabiulawwal 1437H~

Dan dari air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup. Maka mengapa mereka tidak mahu beriman?” (Surah al-Anbiyak 30)

#Manusia dan makhluk yang hidup tidak boleh terlepas dari pergantungan terhadap hujan, sehingga tanpa air semuanya akan mati.

#Tanpa air kita akan mati kehausan, tumbuh-tumbuhan yang kita nikmati hanya tumbuh dan hidup dengan air, daging-daging dari binatang yang kita makan juga hidup dengan air. Maka, tanpa air semuanya akan mati.

#Firman Allah swt:

الَّذِي جَعَلَ لَكُمْ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنْ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنْ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ

Dialah yang menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan, dan langit (serta segala isinya) sebagai bangunan (yang dibina dengan kukuhnya); dan diturunkanNya air hujan dari langit, lalu dikeluarkanNya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu; maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah, sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui (bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa)(Surah al-Baqarah 22)

#Bersyukurlah banyak atas nikmat hujan yang turun saban hari. Jangan membazir air ketika menggunakannya.

#Ingatlah bahawa Allah swt berkuasa menghilangkan air dari muka bumi ini dan tiada siapapun yang dapat memberikan air kepada manusia dan penduduk bumi selain Allah swt. (Rujuk surah al-Mulk ayat 30)

♡Fikir kebesaran Allah melalui nikmat Air♡

🐊Ust naim
https://m.facebook.com/ustazmuhamadnaim

Telegram:
Telegram.me/tadabburkalamullah
(Buka link👆dan klik join)

 

Komen dan Soalan