Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah Hal Perosak Kelebihan Khutbah Jumaat

Hal Perosak Kelebihan Khutbah Jumaat

31
0

UiTO Channel: Tazkirah Harian

~Tadabbur Kalamullah 6 Rabiulawal 1437H~

وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِمًا ۚ قُلْ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ ۚ وَاللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ

Dan apabila mereka mengetahui kedatangan barang-barang dagangan (yang baharu tiba) atau (mendengar) sesuatu hiburan, mereka bersurai (lalu pergi) kepadanya dengan meninggalkan engkau berdiri (di atas mimbar – berkhutbah). Katakanlah (wahai Muhammad:” Pahala balasan yang ada di sisi Allah, lebih baik dari hiburan dan barang-barang dagangan itu; dan Allah sebaik-baik pemberi rezeki[Surah al-Jumu’ah 11]

#Berkata Prof.Hamka dalam tafsir al-Azhar:

“Ayat ini diturunkan disebabkan berlakunya satu kejadian yang tidak menyenangkan iaitu sahabat-sahabat Nabi meninggalkan Nabi yang sedang berkhutbah jumaat diatas mimbar kerana mendengarkan berita kepulangan rombongan perniagaan dari negeri Syam yang diiringi dengan gendang, kompang, bunyi-bunyian yang riuh rendah mengalu-alukan kepulangan mereka”

#Mereka lebih terpesona dengan hiburan dan keuntungan perniagaan sehingga meninggalkan Rasul yang sedang berkhutbah. Ini merupakan satu kerugian dari segi budi pekerti dan kesopanan. Sedangkan Allah menjanjikan ganjaran pahala yang besar dalam ibadah solat dan khutbah jumaat.

#Ketika khutbah jumaat sedang berlangsung, kita dilarang menyibukkan diri dengan perkara-perkara yang boleh melalaikan kita daripada mendengar khutbah. Nabi saw memberi amaran:

إِذَا قُلْتَ لِصَاحِبِكَ يَوْمَ الْجُمْعَةِ: (أَنْصِتْ) وَالْإِمَامُ يَخْطُبُ فَقَدْ لَغَوْتَ

Jika kamu berkata kepada sahabatmu, “Diamlah” sementara imam sedang berkhutbah di hari jumaat, sungguh ia telah berbuat sesuatu yg sia-sia(Muttafaqun Alaih)

Dalam riwayat Imam at-Tirmizi terdapat kalimah tambahan:

ومن لغا فلا جمعة له

“..Barangsiapa berbuat sia-sia, maka tidak ada pahala solat jumaat untuknya“(Hadis hasan sahih)

Dlm riwayat lain disebutkan:

ومن لغا وتخطَّى رقاب الناس، كانت له ظهرًا

Dan barangsiapa yang berbuat sia-sia dan melangkahi bahu-bahu manusia, maka Jumaatnya itu hanya dinilai solat Zuhur.” (HR Abu Dawud. Hadis Hasan)

#Jelaslah bahawa ketika khatib sedang berkhutbah, hendaklah dengar dan beri sepenuh tumpuan. Tidak boleh (dilarang) menyibukkan diri dengan jual beli, makan minum, bermain anak kunci motor/kereta, bermain henfon, berwasap, berfb, beryoutube, bermain anak batu, bersembang, bercakap-cakap, mengutip derma dan segala hal yang menyebabkan hilangnya fokus kepada khutbah yang sedang disampaikan.

Pastikan kita pulang dari masjid membawa ganjaran pahala yang melimpah-limpah bukannya pulang dengan tangan kosong atau membawa dosa yang sangat bertimbun-timbun. Bertaubatlah...♡

🐊Ust naim
https://m.facebook.com/ustazmuhamadnaim

Telegram:
Telegram.me/tadabburkalamullah
(Buka link👆dan klik join)

Komen dan Soalan