Utama UiTO Bicara THTL NOTA FIQH DOA MUSTAJAB 20

NOTA FIQH DOA MUSTAJAB 20

58
0
20. Berdoa di puncak Safa dan Marwah (tempat Sa’ie)
Masih berkaitan lagi tempat mustajab berdoa jika anda pergi mengerjakan haji.
Berdoa pada Hari Arafah.
Dalil hadith:
Dari ‘Amr bin Syu’aib, dari ayahnya, dari datuknya, Nabi saw bersabda,
خَيْرُ الدُّعَاءِ دُعَاءُ يَوْمِ عَرَفَةَ وَخَيْرُ مَا قُلْتُ أَنَا وَالنَّبِيُّونَ مِنْ قَبْلِى لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ
Terjemahan:
“Sebaik-baik doa adalah doa pada Hari Arafah. Dan sebaik-baik yang kuucapkan, begitu pula diucapkan oleh para nabi sebelumku adalah ucapan “laa ilaha illallah wahdahu laa syarika lah lahul mulku walahul hamdu wa huwa ‘ala kulli sya-in qodir (tidak ada sembahan yang berhak disembah kecuali Allah SWT semata, tidak ada sekutu bagi-Nya. Miliki-Nya segala kerajaan, segala pujian dan Allah SWT yang menguasai segala sesuatu).”
(HR. Tirmidzi no. 3585; Ahmad, 2:210. Al-Albani, sahih, Silsilah Al-Ahadits Ash-Sahihah, no. 1503)
Fiqh hadith:
1. Menurut al-Mubarakfuri, tanggal 9 Zulhijjah adalah Hari Arafah dan waktu terbaik untuk berdoa atau berzikir. Zikir terbaik bukan terhad sepertimana zikir di atas sahaja, ia bersifat umum.
2. Isu apakah ia khusus untuk orang pergi mengerjakan haji atau umum untuk semua orang Islam?
Jawaban:
Ia khilaf, jumhur ulama bependapat, ia untuk orang yang mengerjakan haji sahaja, manakala fatwa Arab Saudi, ia untuk semua umat Islam di mana sahaja, mereka hendaklah berpuasa sunat Hari Arafah dan banyakkan berdoa (Dari sumber Dr Soleh Al Munajjid, Al-Islam Soal wa al-Jawab fatwanya no. 70282)
Nota:
Disalin dari Dr Abu Ammar Yasin Qadhi, Du’a: Silahul Mukmin

Komen dan Soalan