Utama Bilik (131) Tazkirah Ustaz Naim Jangan Cenderung Kepada Sabarang Kezaliman

Jangan Cenderung Kepada Sabarang Kezaliman

1536
0
Iklan

UiTO Channel: Tazkirah Harian

~Tadabbur Kalamullah 4 Rabiulawal 1437H~

وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ

Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka
(Surah Hud 113)

#Melawan kezaliman dan kesesatan merupakan kewajipan kepada seluruh umat Islam. Kita juga dilarang dari bersekongkol dalam menghidupkan sebarang kezaliman tersebut.

#Menyokong dan menjadi mengampu kepada orang-orang yang zalim, pengarah yang zalim, pengurus yang zalim, peniaga yang zalim, kerajaan yang zalim dan seumpamanya merupakan bersama-sama dalam menghidupkan amalan kezaliman yang diharamkan oleh Allah swt.

#Dikisahkan didalam hadis riwayat Al-bukhari, bahawa di akhirat nanti Baginda saw menerima tetamu dari umatnya di kolam (haudh), lalu datang satu kelompok manusia yang baginda mengenali mereka dan mereka mengenali Baginda saw, lalu apabila mereka hendak masuk dikawasan kolam (haudh), mereka dihalang daripadanya. Lalu Baginda saw berkata (kepada malaikat):

إِنَّهُمْ مِنِّي فَيُقَالُ إِنَّكَ لَا تَدْرِي ما بَدَّلُوا بَعْدَكَ فَأَقُولُ سُحْقًا سُحْقًا لِمَنْ بَدَّلَ بَعْدِي

“Mengapa kamu menegah mereka dari masuk ke kolam (haudh), sesungguhnya mereka daripada kalanganku? Lalu baginda saw di beritahu, sesungguhnya kamu (wahai Muhammad) tidak mengetahui, bahawa mereka telah menukar (hukum, undang-undang, sistem, cara hidup, akidah dan lain-lain) selepas kematianmu. Maka Aku (nabi) berkata; pergi jauh (dari kolam haudh) bagi orang yang telah menukar selepas kematianku”[Sahih al-Bukhari]

#Menukar sistem, undang-undang, cara hidup, akidah, cara pemerintahan kepada sekular, kapitalis, sosialis, nasionalis, iblis serta membebankan rakyat/orang bawahan dengan pelbagai cukai, kesyirikan, kemungkaran dan sebagainya merupakan kezaliman kepada diri sendiri yang mengakibatkan tidak boleh menjadi tetamu nabi SAW di akhirat nanti. Sedangkan kezaliman tidak boleh disokong, diberi undi dan dibantu pun.

Mudah-mudahan dengan tentangan yang kita lakukan terhadap sebarang bentuk kezaliman mendapat pahala yang besar, kerana di bawah kategori manusia yang menghapuskan perkara yang dibenci Allah swt

🐊Ust naim
https://m.facebook.com/ustazmuhamadnaim

Telegram:
Telegram.me/tadabburkalamullah
(Buka link👆dan klik join)

Komen dan Soalan