Utama UiTO Bicara THTL Kawaid Bid’ah 14/16

Kawaid Bid’ah 14/16

124
0
Iklan

 

 

Tidak disyariatkan beribadat dengan perkara yang Harus

(لا يشرع التقرب إلى الله بالمباحات)

 

قال شيخ الإسلام كما في مجموع الفتاوى “11/450 – 451”: فهذا أصل عظيم تجب معرفته والاعتناء به وهو أن المباحات إنما هي تكون مباحة إذا جعلت مباحات، فأما إذا اتخذت واجبات أو مستحبات كان ذلك ديناً لم يشرعه الله، وجعل ما ليس من الواجبات والمستحبات منها بمنزلة جعل ما ليس من المحرمات منها، فلا حرام إلا ما حرمه الله، ولا دين إلا ما شرعه الله، ولهذا عظم ذم الله في القرآن لمن شرع ديناً لم يأذن الله به، ولمن حرم يأذن الله بتحريمه، فإذا كان هذا في المباحات فكيف بالمكروهات أو المحرمات؟!..، ثم قال: وبإهمال هذا الأصل غلط خلق كثير من العلماء والعباد يرون الشيء إذا لم يكن محرما لا ينهى عنه، بل يقال إنه جائز، ولا يفرقون بين اتخاذه ديناً وطاعة وبراً، ودبين استعماله كما تستعمل المباحات المحضة، ومعلوم أن اتخاذه ديناً بالاعتقاد أو الاقتصاد أو بهما أو بالقول أو بالعمل أو بهما من أعظم المحرمات وأكبر السيئات

 

Penjelasan Imam Ibn Taymiyah.

Kata Syaikhul Islam (Majmu’ Fatawa lil Syaikhul Islam, 11:450)“apa yang harus kekal harus, ia tidak boleh diubah kepada sesuatu yang wajib atau sunat. Jika amalan harus ditukar kepada sunat atau wajib, maka ia adalah bid’ah atau menjadikan sesuatu itu ibadat yang tidak disyariatkan. Maka, perkara harus, sunat dan wajib diletakkan mengikut apa yang Allah dan Rasul tetapkan, sama seperti yang halal/haram. Ia mesti mengikut apa yang Allah telah tetapkan.

Contoh perkara yang harus dijadikan sunat ialah capal Nabi saw. Memakai selipar adalah perkara harus, begitu juga berkaki ayam. Maka menjadikan capal sebagai perkara yang sunat dan mendekatkan diri kepada Allah adalah sesuatu kebodohan akan syariat dalam menentukan apa yang harus, sunat dan wajib.

Kata Syaikhul Islam: “Ada ulamak menyatakan:” apabila sesuatu amalan itu tidak diharamkan, maka tidak ada tegahan melakukannya, bahkan melakukannya adalah harus; yang sebenarnya, melakukan amalan yang asalnya harus kemudian menjadikan ia amalan agama baik secara niat atau amalan adalah perbuatan bid’ah yang tercela.”

Contoh: tahlil arwah, mereka menyatakan ia adalah amalan yang tidak diharamkan kerana tidak ada tegahan dari al-Quran atau sunnah; kemudian mereka menukar amalan tersebut kepada sedekah dan doa kepada si mati dengan kata lain tahlil arwah sebagai amalan agama.

 

Rumusan:

1. Bid’ah jika menjadikan perkara harus menjadi ibadat sunat atau wajib

2. Bid’ah jika menjadikan sesuatu amalan yang tidak dilarang syarak kepada ibadat

Komen dan Soalan