Iklan

Tabligh Bomoh

أَوَلَا يَرَوْنَ أَنَّهُمْ يُفْتَنُونَ فِي كُلِّ عَامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ لَا يَتُوبُونَ وَلَا هُمْ يَذَّكَّرُونَ

Dan (patutkah) mereka (berdegil) tidak mahu memperhatikan, bahawa mereka dicuba (dengan berbagai-bagai bencana) pada tiap-tiap tahun, sekali atau dua kali; kemudian mereka tidak juga bertaubat, dan tidak pula mereka mahu beringat (dan insaf)? [Taubah: 127]

Orang-orang yang engkar tauhid ini, setiap tahun, akan ditimpa bala sekali atau dua kali setahun tetapi mereka tetap juga tidak bertaubat kepada Allah. Tidaklah mereka dapat peringatan dari Al-Quran dan hadis sebab tidak belajar.

Semasa berada di Ipoh dahulu, Ayah Aji tabligh akan seorang bomoh. Di bilik bomoh ini penuh gambar-gambar wali songo, tok kenali, dan lain-lain. Ayah Aji rasa macam duduk dalam kuil. Ayah Aji duduk jugalah kerana hendak tabligh kepadanya.

Sebulan dua selepas itu, seorang perempuan telefon Ayah Aji dari Ipoh. Menangis-menangis merayu. Ayah Aji tanya dia dapat nombor telefon bimbit Ayah Aji ini daripada siapa? Dia kata bomoh itu yang berikan. Bomoh itu meminta Ayah Aji bantu dia ubatinya kerana di sihir orang. Tetapi Ayah Aji tidak syak begitu. Mesti sesuatu perkara besar wanita ini minta tolong Ayah Aji. Ayah Aji berkata kepadanya esok Ayah Aji akan ke Ipoh bertemu janji untuk berjumpa di rumah bomoh itu pada jam 12.00 tengahari.

Esoknya bila berjumpa dengan wanita dan bomoh di rumah bomoh itu, Ayah Aji minta supaya Ayah Aji boleh bercakap dengan wanita bersama bomoh itu.

Ayah Aji minta supaya orang-orang yang hendak berbomoh dengannya tunggu sehingga Ayah Aji selesai. Bercakaplah kami bertiga. Bomoh itu memberitahu, dia sudah berubat sihir itu sudah 6 bulan, tidak sembuh-sembuh. Jadi dia minta Ayah Aji bantu dia.

Ayah Aji tanya pada wanita itu, yang berumur 46 tahun, yang mempunyai empat orang anak yang sudah besar, dan suami yang tidak ada kerja tetap.

Bila wanita ini mula bercakap, bomoh itu tertidur sambil duduk. Berdengkur lagi. Ayah Aji tanya wanita itu adakah bomoh itu mandi-mandikan bunga untuknya. Dia kata ya, malah sudah dua kali dimandi bunga. Mandi berdua sahaja dengan bomoh itu.
Masya Allah!

Ayah Aji: Kak tahu dari mana kak kena sihir?

Wanita: Bomoh itu yang beritahu.

Ayah Aji: Dia tahu dari mana kak kena sihir?

Wanita: Saya beritahunya suami saya tidak sentuh saya sudah 2 tahun sedangkan kami tidur sekatil.

Ayah Aji: Oh, maknanya dia tidak tahu, lalu mengagak sahaja. Lalu dia mandi-mandikan kak. Bayar berapa? Ada diminta bayaran bukan?

Wanita: Ya.

Ayah Aji: Macamana dia boleh kata kak kena sihir?

Wanita: Suami saya tidak sentuh saya sudah 2 tahun walaupun tidur bersama. (Mengalir airmatanya macam paip, teresak-esak.)

Ayah Aji: Sabarlah, ini ujian Allah SWT pada kak. (Lagi kuat nangisnya.) Kak bukan kena sihir, suami kak itu mungkin ada sesuatu masalah. Kak baca doa kepada Allah SWT. Ini bukan cerita sihir. Ini bab berdoa. Kak hendak dia kembali jadi suami yang baik bukan?

Wanita: Ya

Ayah Aji: Nah, itulah maksudnya berdoa.

Wanita: Ayah Aji tolong doalah saya. Ayah Aji tolonglah buat solat hajat untuk saya.

Ayah Aji: Bukankah ayat Al-Fatihah “kepada-Mu sahaja Allah aku beribadat dan kepada-Mu sahaja Allah aku meminta pertolongan”? Kenapa kak minta tolong dengan Ayah Aji? Solat hajat itu pula bukan dari ajaran nabi kita Muhammad Rasulullah SAW. Ayah Aji tidak boleh buat. Kaklah patut berdoa terus kepada Allah. Insya Allah, Allah SWT akan makbul doa kak.

Wanita: Betul begitu Ayah Aji tetapi bukankah Ayah Aji ini tok guru? Saya ini dosa banyak.

Ayah Aji: Sebab itulah doa kak tidak makbul. Allah SWT tahu bercakap loghat Perak.

Tahulah Ayah Aji bahawa akidahnya rosak lalu Ayah Aji ajar tauhid ini pada kak itu selama 2 jam. Kemudian Ayah Aji ajar kepadanya cara-cara berdoa dalam bahasa Melayu. Tidak ada satu pun ayat Al-Quran atau bahasa Arab. Kak itu pun berdoa. Lama doanya. Menangis sekali. Bila selesai, Ayah Aji berkata “Insya Allah, Tuhan kita akan makbulkan doa kak”.

Bila selesai, wanita itu hendak bayar duit pada Ayah Aji. Ayah Aji kata tidaklah Ayah Aji datang dari Tok Bali Kelantan untuk menerima upah. Upah itu hanya daripada Allah SWT sahaja.

Bomoh itu yang tertidur mula jaga. Dua setengah jam dia tidur, tidak dengar apa-apapun cerita wanita itu. Malam itu Ayah Aji tidur di hotel bajet di Ipoh. Keesokan harinya pagi-pagi lagi Ayah Aji balik. Masa sampai di Lenggong, wanita itu telefon. Dia kata hajatnya makbul malam tadi. Alhamdulillah pujian itu hanya milik Allah SWT.

Ayah Aji terus ke madrasah Maulana Hadi. Ayah Aji cerita peristiwa itu kepadanya. Ayah Aji bertanya, “Ustaz, kenapa bomoh itu tertidur bila sahaja wanita itu bercakap?” Maulana Hadi berkata, “Setan yang dia asyik puja tidak beri dia dengar wahyu Allah, akibatnya dia tertidur.”

Pelajar A: Apakah peranan bomoh itu dengan wanita dan pasangannya tadi

Ayah Aji? Pasangan itu berbomoh apa?

Ayah Aji: Bomoh itu tuduh wanita itu di sihir. Itu bukan sihir. Suaminya hendak dera isterinya. Mereka dahulu bercerai talak tiga. Wanita itu berkahwin lain. Jodoh tidak panjang, bercerai pula. Lalu suami pertamanya rujuk balik dan kahwin semula dengan bekas isterinya. Bila dia hendak bersetubuh dengan isteri dia terbayang isterinya sedang bersetubuh dengan orang lain iaitu suami keduanya. Cemburu buta sahaja. Dia hendak dera isterinya. Lalu dia tidak usik isterinya selama dua tahun itu. Wanita itu pergi berbomoh dan berjumpa dengan bomoh ini yang kebetulan Ayah Aji ada tabligh kepadanya beberapa bulan sebelum itu.

Dahulu Ayah Aji dan Mak Aji selalu keluar rumah dan tabligh pada sesiapa sahaja yang Ayah Aji berjumpa. Ayah Aji bukan daripada kumpulan Tabligh.

Ayah Aji buat sendiri-sendiri bersama Mak Aji. Ya. Beginilah terjadi kepada ramai orang. Lebih-lebih lagi perempuan. Sampai kena rogol oleh bomoh. Janganlah sesiapa berbomoh. Berbomoh ini bermaksud kita ada hajat. Oleh itu, berdoalah. Inilah maksud tauhid dalam berdoa.

Berbalik pada soalan bomoh itu, Ayah Aji tidak mahu dibiarkan dia dalam pemujaan kepada wali-wali, nabi-nabi, malaikat-malaikat. Banyak gambar wali songo, tok kenali dan lain-lain dalam bilik bomohnya. Anak saudara bomoh itu adalah salah seorang daripada murid Ayah Aji. Ayah Aji mengajarnya di rumahnya pada mulanya dia seorang sahaja yang tidak terima ajakan tauhid ini. Selepas itu barulah dia terima dan belajar tafsir Al-Quran dengan Ayah Aji dan Maulana Hadi. Ayah Aji mengajar di Ipoh sudah dekat 6 atau 7 tahun, dua kali sebulan, dua minggu sekali.

Ayah Aji selalu bertanya khabar tentang bomoh itu, yakni bapa saudaranya.

Ayah Aji mengajar tentang berhala, iaitu:
1. Berhala dari patung-patung
2. Gambar-gambar wali-wali dan para malaikat atau para nabi.

Bila sahaja dia faham bahawa gambar pun adalah jenis berhala apabila gambar itu diletakkan untuk mendapat berkat dan lain-lain, dia pun mula tabligh kepada bomoh, bapa saudaranya. Lama dia tabligh. Setiap kali tabligh, dia kemukakan ayat-ayat Al-Quran.

وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا مَكَانَكُمْ أَنْتُمْ وَشُرَكَاؤُكُمْ ۚ فَزَيَّلْنَا بَيْنَهُمْ ۖ وَقَالَ شُرَكَاؤُهُمْ مَا كُنْتُمْ إِيَّانَا تَعْبُدُونَ * فَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ إِنْ كُنَّا عَنْ عِبَادَتِكُمْ لَغَافِلِينَ * هُنَالِكَ تَبْلُو كُلُّ نَفْسٍ مَا أَسْلَفَتْ ۚ وَرُدُّوا إِلَى اللَّهِ مَوْلَاهُمُ الْحَقِّ ۖ وَضَلَّ عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَفْتَرُونَ

Dan (ingatlah) masa Kami himpunkan mereka semua (pada hari kiamat), kemudian Kami berfirman kepada orang-orang musyrik: “Tunggulah di tempat kamu semua, kamu dan makhluk-makhluk yang kamu jadikan sekutu”; sesudah itu kami putuskan perhubungan baik di antara mereka. Dan berkatalah makhluk-makhluk yang mereka sembah itu (sebagai berlepas diri): “Bukanlah kami – yang kamu puja dan taat (sebenarnya kamu hanya memuja dan mentaati hawa nafsu kamu sendiri)!

“(Allah mengetahui apa yang sebenarnya); oleh itu, cukuplah Allah sebagai saksi antara kami dengan kamu, bahawa sesungguhnya kami tidak menyedari pujaan atau penyembahan kamu (kepada kami)”.

Pada masa itu tiap-tiap diri dapatlah mengetahui (dan merasai) akan apa yang telah dikerjakan dan mereka dikembalikan kepada Allah Tuhan mereka yang sebenar-benarnya (yang akan membalas dengan adilnya); dan (dengan itu) hilang lenyaplah dari mereka apa yang mereka ada-adakan.
[Yunus 28-30].

Dia dia tunjuk Yunus: 28-30 kepada bapa saudaranya, barulah bapa saudaranya terkejut kerana mendapat tahu bahawa nabi-nabi, wali-wali dan para malaikat tidak tahu menahu salamnya, Al-Fatihah yang dia baca kepada mereka dan apa-apa seruan yang dia seru kepada wali-wali atau malaikat atau nabi-nabi itu. Kemudian, dia beritahu Ayah Aji, bapa saudaranya sudah menerima ajakan tauhid ini. Dia sudah buang segala amalan bid’ah yang syirik kufur kepada Allah dengan Bismillahirahmannirrahim.

Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar!

Murid-murid bomoh ini juga pun terima. Apabila orang-orang datang untuk berbomoh dengannya, dia hanya ajar cara-cara berdoa kepada Allah SWT sahaja.

Alhamdulillah, Subhanallah, Allahu Akbar!

Pelajar B: Ayat Al-Quran ayat Al-Kursi dibuat barang kemas dan azimat. Adakah dikira sebagai berhala juga?

Ayah Aji: Bukan berhala. Ada kesilapan sedikit sahaja. Patut baca ayat Al-Quran atau ayat Al-Kursi kemudian baca doa, itulah yang benar.

Allahu a’lam.

Komen dan Soalan