Utama Bilik (06) Ulat Buku Ulat Buku: Kitab Al-Muhalla

Ulat Buku: Kitab Al-Muhalla

851
0
Iklan

Dikongsi Oleh: Abu Muhammad Al-‘Izz

Imam Ibnu Hazm rahimahullah merupakan Ulama Mujtahid yang diakui keilmuannya oleh para sarjana Islam lain. Adapun fatwa-fatwa merupakan ijtihad beliau sebagai seorang mujtahid.

Hasil karya beliau boleh didapati dalam kitab beliau yang terkenal iaitu Al-Muhalla المحلى.

Anda boleh memiliki karya agung beliau ini dengan harga promosi.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kitab Al-Muhalla المحلى

Karya agung Imam Ibnu Hazm rahimahullah.

Tahqiq: Syeikh Ahmad Muhammad Syakir.

Terbitan Pustaka Azzam
Edisi terjemahan
18 Jilid lengkap.

Harga market RM1,500.00++

Harga Promosi RM1,100.00/set.
(Jimat RM400.00++)

Kos pos laju semenanjung, RM38.00
Sabah/Sarawak kos pos RM115.00

Sinopsis Kitab:

Terjemahan edisi lengkap dari kitab” Al Muhalla” karya Al Imam Ibnu Hazm Al Andalusi rahimahullah. Salah satu Ulama besar Ahlus Sunah madzab Zhahiriyyah. Tingginya Ilmu beliau diakui oleh ulama-ulama lainnya.

Syaikh Izzuddin bin Abdus Salam rahimahullah berkata, “Ibnu Hazm termasuk ulama mujtahid, aku tidak pernah melihat kitab yang membicarakan tentang keislaman seperti kitab Al Muhalla karya Ibnu Hazm dan kitab Al Mughni karya Ibnu Qudamah Al Maqdisi.”

Imam Adz Dzahabi rahimahullah berkata, “Apa yang dikatakan Syaikh Izzudin bin Abdussalam adalah benar. Dan kitab ketiga setelah kedua kitab tersebut adalah Sunan Al Kubra karya Al Baihaqi rahimahullah, sedangkan yang keempat adalah At-Tamhid karya Imam Ibnu Abdil Barr rahimahullah. Barangsiapa yang boleh mendapatkan kitab-kitab ini dan dia termasuk mufti yang paling cerdas dan kemudian dia terus mempelajarinya, maka dia akan menjadi orang yang benar-benar faqih.”

kitab Al Muhalla ini adalah karya terbesar Imam Ibnu Hazm rahimahullah dalam masalah fiqh yang terbilang langka dan jarang dikenal di masyarakat . Disajikan dalam bentuk yang unik dan khas berbeza dengan kitab fiqih lainnya.

Ibnu Hazm rahimahullah menguraikan permasalahan fiqh satu per satu dengan penomboran pada setiap masalah dengan disertai huraian jawalan dengan hujjah yang kukuh, tanpa pengklasifikasian tiap permasalahan dalam subjudul tertentu.

Dapatkan segera naskah anda.
*Ada 2 set sahaja*

Whatsapp 011-15185277
Whatsapp 011-15185277

Jazakallahu khoiran.

Komen dan Soalan