Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah Pedang, Akidah Takwil, Pahala Haji

Pedang, Akidah Takwil, Pahala Haji

164
0
Iklan

1. Soalan

Apakah status hadis ini?

Baginda SAW bersabda,

بُعِثْتُ بَيْنَ يَدَيِ السَّاعَةِ بِالسَّيْفِ حَتَّى يُعْبَدَ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَجُعِلَ رِزْقِي تَحْتَ ظِلِّ رُمْحِي، وَجُعِلَ الذُّلُّ وَالصَّغَارُ عَلَى مَنْ خَالَفَ أَمْرِي، وَمَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ

“Aku diutus menjelang hari Kiamat dengan pedang, agar Allah satu-satu-Nya yang diibadahi, tidak ada sekutu bagi-Nya. Dijadikan rezekiku di bawah naungan tombakku, dan dijadikan kehinaan dan kerendahan itu bagi orang yang menyelisihi atau menentang perintahku. Barang siapa menyerupai suatu kaum, dia termasuk kaum tersebut.”[Ahmad 2I/50 dan 92, dari Ibnu ‘Umar]

بُعِثتُ بين يدي الساعةِ بالسَّيفِ ، حتى يُعبَدَ اللهُ تعالى وحده لا شريكَ له ، و جُعِلَ رِزْقي تحت ظِلِّ رُمْحي ، وجُعِلَ الذُّلُّ و الصَّغارُ على من خالفَ أمري ، و من تشبَّه بقومٍ فهو منهم
درجة الحديث: صحيح
الراوي: عبدالله بن عمر
المحدث: الألباني، المرجع: صحيح الجامع – 2831

Apa yang dimaksudkan dengan “diutuskan dengan pedang”?

1. Jawapan

Maksud pedang:
Perjuangan Nabi SAW lebih mencabar berbanding dengan nabi-nabi sebelumnya, maka ia akan melibatkan peperangan. Pedang adalah simbol militari (perang).
Nabi SAW akan berdepan dengan Kristian dan Yahudi, maka militari sememangnya diperlukan khususnya kaum Kristian yang berpusat di Romawi.
Menegakkan akidah tauhid dan memerangi syirik, memerlukan pedang atau kuasa militari.
Itulah sumber gaji atau pendapatan Nabi SAW untuk menyara 9 keluarganya. Nabi SAW tidak ada gaji dari perbendaharaan, semua datang melalui pedang atau ghanimah (rampasan perang). [Fathul bari, jilid 6].

 

2. Soalan

Boleh beri pencerahan selanjutnya adakah akidah tanpa takwil bermakna ia adalah akidah semua salaf atau ada salaf yang takwil?

2. Jawapan

Akidah salafiyah tanpa takwil adalah akidah para salaf dari 1-300 hijrah, akidah empat mazhab, akidah ahli hadis dan atsar dan akidah Imam Syafie, Malik, Abu Hanifah dan Imam Ahmad ibn Hanbal. Ia beriman dengan sifat-sifat Allah SWT sebagaimana dalam al-Quran dan sunnah, tanpa takwil.
Akidah takwil adalah selepas tahun 300 hijrah kerana isu Muktazilah dan Syiah.

 

3. Soalan

Apakah status hadis ini?

“Barang siapa berjalan untuk solat wajib dalam keadaan sudah suci (berwudhu di rumah), maka ia seperti mendapatkan pahala orang yang berhaji dan ihram”
(HR Ahmad).

3. Jawapan

Takhrij:

روى أحمد وأبوداود وغيرهما من طريق يحيى بن الحارث الذِّمَاري عن القاسم بن عبد الرحمن عن أبى أمامة رضي الله عنه أن رسول الله -صلى الله عليه وسلم- قال « من خرج من بيته متطهرا إلى صلاة مكتوبة فأجره كأجر الحاج المحرم

Tahqiq:

الراوي : أبو أمامة الباهلي | المحدث : الألباني | المصدر : صحيح أبي داود
الصفحة أو الرقم: 558 | خلاصة حكم المحدث : حسن

Al-Albani kata hasan, mutaqaddimin kata dhaif, antaranya Imam Ahmad.

Komen dan Soalan