Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TKK 112/131: Madinah akan mengusir Orang Jahat sepertimana besi yang dibersihkan Karatnya

TKK 112/131: Madinah akan mengusir Orang Jahat sepertimana besi yang dibersihkan Karatnya

49
0
KONGSI

 TKK 112: Madinah akan mengusir

Orang Jahat sepertimana besi yang

dibersihkan karatnya

(نفي المدينة شرارها كما ينفي الكير خبث الحديد)

 

Dalil hadith:

فعن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال:«يأتي على الناس زمان يدعو الرجل ابن عمه وقريبه هلم إلى الرخاء والمدينة خير لهم لو كانوا يعلمون .والذي نفسي بيده كالكير تخرج الخبيث لا تقوم الساعة حتى تنفى المدينة شرارها كما ينفي الكير خبث الحديد>  رواه مسلم

Terj:

Dari Abu Hurayra ra, bahawa Nabi saw bersabda:
“Akan tiba satu masa dimana seorang lelaki memanggil saudara sepupu dan kerabatnya, “Mari menuju hidup yang lapang, mari menuju hidup yang lapang”. Sesungguhnya Madinah lebih baik bagi mereka sekiranya mereka mengetahui. Demi Allah yang jiwaku berada di tangan-Nya, tidaklah seseorang keluar darinya kerana ketidaksukaannya kepadanya melainkan pasti akan Allah ganti dia dengan orang yang lebih baik darinya. Ketahuilah! Madinah itu seperti fabrikasi besi yang sedang membersihkan karat. Dan Hari Kiamat tidak akan terjadi sampai Madinah ini mengusir penduduknya yang jelek, sebagaimana fabrikasi besi membersihkan karat (seperti proses stainless steel).”

HR. Muslim no. 1381. Lihat juga: Sahih Bukhari hadits no. 1883 dan 1884.

Syarah:

Dulu madinah dikenali dengan Yathrib, pekan yang mundur, ia menjadi kota yang makmur selepas Nabi saw berhijrah ke sana, namun di akhir zaman, Nabi saw mengabarkan sesuatu yang diluar jangkaan berlaku di mana orang yang baik-baik sahaja yang akan mendiami Madinah, orang jahat akan diusir keluar.

 

 

Bahagian 2

Syarah

وروي عن عمر بن عبد العزيز -رحمه الله – أنه خرج من المدينة فالتفت إلى مزاحم مولاه فقال :”يا مزاحم أتخشى أن نكون ممن نفته المدينة؟”

Terj:
Ketika Umar bin Abdul Aziz keluar meninggalkan Madinah, beliau menangis teresak-esak. Sesaat kemudian menoleh ke belakang, ke arah Madinah, seraya berkata kepada pembantunya, “Hai Muzahim! Aku khawatir terhadap diriku sendiri. Jangan-jangan aku termasuk orang yang diusir keluar dari Madinah”, sambil beliau mengisyaratkan pada hadith di atas.

(Al-Bidayah wa an-Nihayah (12/683).)

 

Khalifah Umar setiap kali dia akan berangkat keluar dari Madinah, akan menangis kerana teringatkan hadith di atas. Di mana di akhir zaman orang jahat akan diasingkan dari Madinah.

Komen dan Soalan