Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TKK 109/131: Manusia Kembali Menggunakan Senjata dan Kenderaan Lama (pedang dan kuda)

TKK 109/131: Manusia Kembali Menggunakan Senjata dan Kenderaan Lama (pedang dan kuda)

68
0
KONGSI

TKK 109 Manusia Kembali

Menggunakan Senjata dan

Kenderaan Lama

(pedang dan kuda)

(عودة الناس إلى الأسلحة والمركوبات القديمة)

 

Dalil Hadits

قال صلى الله عليه وسلم :«فبينما هم كذلك إذ سمعوا ببأس هو أكبر من ذلك !فجاءهم الصريخ :أن الدجال قد خلفهم في ذراريكم فيرفضون ما في أيديهم ويقلبون فيبعثون عشرة من فوارس قال صلى الله عليه وسلم :إني لأعرف أسماءهم وأسماء آبائهم وألوان خيولهم هم خير فوارس على الأرض يومئذ -أو من خير فوارس على  ظهر الأرض يومئذ> رواه مسلم

Dari Ibn Mas’ood ra, bahawa Nabi saw bersabda,” ketika mereka dalam keadaan demikian, mereka mendengar suatu berita yang lebih dahsyat dari kejadian yang mereka alami (fitnah) di mana seseorang akan berteriak,” Sesungguhnya Dajjal telah mendatangi keluarga kamu semua”. Lalu mereka membuang apa yang ada di tangan mereka dan melawan (menyongsong) si Dajjal. Mereka mengutus 10 penunggang kuda yang terbaik. Nabi seterusnya menjelaskan, ” sungguh aku  tahu penunggang kuda itu dan nama bapak mereka dan warna kuda mereka. Mereka adalah sebaik-baik penunggang kuda pada zaman itu.”

HR Muslim 2899

 

Syarah:

Syaikh Mahir Ahmed as-Syufi, Asyrath as-Saah, menjelaskan ada banyak kemungkinan perang akhir zaman akan kembali menggunakan kuda dan pedang/panah. Bagi kita ianya mustahil kerana kemajuan pesat teknologi persenjataan hari ini dan banyak negara memiliki kuasa ketenteraan nuklear. Namun dengan mukjizat Nabi saw, baginda mengkhabarkan akhir zaman nanti perang akan berlaku sebagaimana zaman baginda, yakni kuda dan pedang.

Menurut ahli sains, kemungkinan perang nuklear telah melumpuhkan semua teknologi, atau meteor yang melanggar bumi atau bumi kehabisan semua sumber aslinya.

Wallahu ‘alam.

Komen dan Soalan