Utama Tazkirah Admin Dahsyatnya Mereka Yang Hadir Majlis Zikir

Dahsyatnya Mereka Yang Hadir Majlis Zikir

48
0
KONGSI

UiTO Channel: Tazkirah Harian

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكَاتُه

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد الله رب العالمين والصلاة والسلام على رسول الله

اللهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَعَلَىٰ اٰلِه فِي كُلِّ لَمْحَةٍ وَنَفَسٍ عَدَدَمَا وَسِعَهُ عِلْمُ الله💚💚💚
صبح الخير

اللهُمَّ أَرِنَا الحَقَّ حَقّاً وَارْزُقْنَا التِبَاعَةَ وَأَرِنَا البَاطِلَ بَاطِلاً وَارْزُقْنَاجْتِنَابَهُ،
بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.

Hadis Sahih Muslim Jilid 4. Hadis Nombor 2311.

Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi S.A.W. sabdanya: “Allah Tabaraka wa Ta’ala mempunyai para malaikat yang bertugas keliling mencari-cari majlis zikir. Bila mereka telah menemukannya, lalu mereka duduk bersama-sama dengan orang-orang yang sedang zikir, memanggil teman-temannya, berkerumun mengitari orang-orang yang sedang zikir itu dengan sayap-sayap mereka sehingga memenuhi ruangan antara mereka dengan langit dunia. Apabila majlis telah bubar, para malaikat naik kembali ke langit.

Lalu Allah Ta’ala bertanya kepada mereka, – padahal Allah Maha Tahu perbuatan mereka – “Kalian datang dari mana?” Jawab mereka, “Kami baru kembali memeriksa hamba-hamba-Mu di bumi. Mereka tasbih, takbir, tahlil, tahmid dan memohon kepada-Mu.” Tanya: “Apa yang dimohon mereka kepadaKu?” Jawab : “Mereka memohon syurga kepada-Mu.” Tanya: “Pernahkah mereka menampak syurga-Ku?” Jawab : “Tidak'” Firman Allah, “Apalagi kalau mereka menampak syurgaKu!” Kata para malaikat, “Mereka juga memohon kebebasan.”

Tanya: “Mohon bebas dari apa?” Jawab: “Mohon bebas dari neraka.” Tanya: “Pernahkah mereka menampak nerakaKu?” Jawab: “Tidak.” Firman Allah Ta’ala: “Apalagi kalau mereka nampak nerakaKu!” Kata para malaikat: “Mereka juga memohon ampun kepadaMu.” Jawab: “Aku mengampuni mereka dan memberikan apa yang mereka minta serta membebaskan mereka dari apa yang mereka takuti.” Kemudian para malaikat berkata: “Di antara mereka terdapat seorang hamba yang penuh dosa. Dia lalu di majlis itu lalu duduk bersama-sama dengan orang-orang yang zikir.” Firman Allah: “Orang itu pun Kuampuni, begitu pula setiap orang yang terlibat dalam majlis zikir itu tidak ada yang celaka.”

 

Keutamaan Dan Bentuk Majlis Dzikir

Komen dan Soalan