Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 Nota Fiqh Wanita 93

Nota Fiqh Wanita 93

46
0
KONGSI

S&J FIQH WANITA

 

Soalan 1

a. Benarkah ada hadith yang mengatakan puasa dan Solat Nabi Daud as adalah yang terbaik?

b. Kenapa solat Nabi daud as terbaik.sedangkan Nabi saw pun adalah contoh terbaik dalam ibadah

Jawapan

a. Puasa Daud AS
Dari ‘Abdullah bin ‘Amr bin Al ‘Ash, Rasulullah saw bersabda,

إِنَّ أَحَبَّ الصِّيَامِ إِلَى اللَّهِ صِيَامُ دَاوُدَ وَأَحَبَّ الصَّلاَةِ إِلَى اللَّهِ صَلاَةُ دَاوُدَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ يَنَامُ نِصْفَ اللَّيْلِ وَيَقُومُ ثُلُثَهُ وَيَنَامُ سُدُسَهُ وَكَانَ يَصُومُ يَوْمًا وَيُفْطِرُ يَوْمًا
Terj:
“Puasa yang paling disukai di sisi Allah adalah puasa (Nabi) Daud, dan salat yang paling disukai Allah adalah Salat Nabi Daud. Beliau biasa tidur di pertengahan malam dan bangun pada sepertiga malam terakhir dan beliau tidur lagi pada seperenam malam terakhir. Sedangkan beliau biasa berpuasa sehari dan buka sehari. (HR Bukhari 1159)

Tambahan: Yang dimaksudkan dengan solat terbaik itu ialah solat malam/qiamullail.

 

b. Ini masuk bab Usyul Fiqh: ” Syar’u man qablana” atau syariat nabi2 yg terdahulu.
klas usyul fiqh laa

Maksudnya, ada syariat dulu yg nabi tak mansuhkan. Misalnya puasa sunat terbaik pada syariat bani Israil ialah puasa King David.
Manakala solat sunat terbaik sejak zaman Nabi Daud atau King david, ialah solat sepertiga malam.
Apa yg terbaik di dalam syariat zaman dulu, Nabi saw tidak mansuhkan, maka ia kekal dalam syariat Muhammad saw.

 

Soalan 2

Mengenai hadith Nabi saw berada dipangku ‘aisyah kemudian minta bersiwak tu pun ada sebut juga rafiqul a’la kan? Masa ini Nabi saw dah betul-betul nazak? Yang membasuh muka tu versi Nabi Saw masih boleh bangun lagi kan?

Jawapan

أَنَّ أَبَا عَمْرٍو ذَكْوَانَ مَوْلَى عَائِشَةَ أَخْبَرَهُ أَنَّ عَائِشَةَ كَانَتْ تَقُولُ إِنَّ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَيَّ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تُوُفِّيَ فِي بَيْتِي وَفِي يَوْمِي وَبَيْنَ سَحْرِي وَنَحْرِي وَأَنَّ اللَّهَ جَمَعَ بَيْنَ رِيقِي وَرِيقِهِ عِنْدَ مَوْتِهِ دَخَلَ عَلَيَّ عَبْدُ الرَّحْمَنِ وَبِيَدِهِ السِّوَاكُ وَأَنَا مُسْنِدَةٌ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَرَأَيْتُهُ يَنْظُرُ إِلَيْهِ وَعَرَفْتُ أَنَّهُ يُحِبُّ السِّوَاكَ فَقُلْتُ آخُذُهُ لَكَ فَأَشَارَ بِرَأْسِهِ أَنْ نَعَمْ فَتَنَاوَلْتُهُ فَاشْتَدَّ عَلَيْهِ وَقُلْتُ أُلَيِّنُهُ لَكَ فَأَشَارَ بِرَأْسِهِ أَنْ نَعَمْ فَلَيَّنْتُهُ فَأَمَرَّهُ وَبَيْنَ يَدَيْهِ رَكْوَةٌ أَوْ عُلْبَةٌ يَشُكُّ عُمَرُ فِيهَا مَاءٌ فَجَعَلَ يُدْخِلُ يَدَيْهِ فِي الْمَاءِ فَيَمْسَحُ بِهِمَا وَجْهَهُ يَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ إِنَّ لِلْمَوْتِ سَكَرَاتٍ ثُمَّ نَصَبَ يَدَهُ فَجَعَلَ يَقُولُ فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى حَتَّى قُبِضَ وَمَالَتْ يَدُهُ

Terjemahan hadith wafatnya Nabi saw versi Zakwan pembantu khas ummul Mukminin:
“Bahwa Abu ‘Amru Dzakwan pembantu khas ‘Aisyah telah mengabarkan kepadanya bahwa ‘Aisyah pernah berkata; Diantara nikmat yang Allah berikan kepadaku adalah bahwa Rasulullah saw diwafatkan di rumahku, pada hari giliranku dan beliau pada waktu itu berada di antara dagu dan leherku. Dan sesungguhnya Allah telah menyatukan air liurku dengan air liur beliau ketika beliau wafat. Pada waktu itu Abdurrahman masuk ke rumahku seraya membawa siwak. Sedangkan aku pada waktu itu lagi bersandar kepada Rasulullah saw. Kemudian aku melihat beliau melihat kepadanya. Aku tahu kalau beliau menyukai siwak. Maka aku katakan kepada beliau; ‘Aku ambilkan untukmu. Beliau memberi isyarat dengan mengangguk. Lalu aku berikan kepada beliau. Namun siwak itu terasa kasar bagi beliau. Maka aku katakan; aku lembutkan siwaknya. Beliaupun mengangguk. Lalu aku menghaluskannya. Setelah itu aku berikan kepada beliau. Di antara kedua tangan beliau ada sebuah bekas air, -Umar merasa ragu- di dalamnya ada air. Lalu beliau memasukan kedua tangannya ke dalam bekas air tersebut lalu mengusapkannya ke wajah beliau seraya berkata; Laailaaha Illallah sesungguhnya kematian itu memiliki sekarat (mabuk). Kemudian beliau menegakkan tangannya seraya berkata; Arrafiiqul A’laa hingga beliau meninggal dan tangannya pun terjatuh longlai.
HR Bukhari 4449

 

Soalan 3

Bagaimana pengurusan kandungan yang mati di bawah 4 bulan?
Adakah sama pengurusannya jika kandungan itu sudah cukup sifat anggota badan?

Jawapan

Pandangan 4 mazhab dalam isu ni.

Pengurusan janin:
1. Maliki/syafi’iy
لا يصلى على المولود ولا يحنط ولا يسمى ولا يرث ولا يورث حتى يستهل صارخا بالصوت. يعني ينزل حيا

Bayi tidak perlu dishalati, tidak diberi wewangian (dikafani), tidak diberi nama, tidak mendapat warisan maupun memberi warisan, kecuali jika dia terlahir dengan menangis (mengeluarkan suara) terlahir dalam keadaan hidup. (al-Mudawwanah, 1/255)

Bayi yg lahir dgn tangisan, kemudian mati, barulah di solati dan dikafani

2. Hanabilah
Janin keguguran 4 bulan ke atas disolati dan dikafani, bawah pada itu tidak
dalil, adalah fatwa Imam Ahmad sendiri:
قال الإمام أحمد رحمه الله : ” إذا أتى له أربعة أشهر غُسّل وصلي عليه ، وهذا قول سعيد بن المسيب ، وابن سيرين ، وإسحاق ، وصلى ابن عمر على ابن لابنته ولد ميتاً “

Imam Ahmad mengatakan, ‘Jika janin telah berusia 4 bulan, dia dimandikan.Yang Keguguran. Ini merupakan pendapat Said bin Musayib, Ibnu Sirin, dan Ishaq bin Rahuyah. Ibnu Umar menyalati cucunya yang terahir dalam keadaan telah meninggal.’ (al-Mughni, 2/393).

Dalil: janin yg sudah ditiupkan ruh dikafani dan disolati:

إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِينَ يَوْمًا، ثُمَّ يَكُونُ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يَكُونُ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يَبْعَثُ اللَّهُ مَلَكًا فَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ، وَيُقَالُ لَهُ: اكْتُبْ عَمَلَهُ، وَرِزْقَهُ، وَأَجَلَهُ، وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيدٌ، ثُمَّ يُنْفَخُ فِيهِ الرُّوحُ

“Sesungguhnya setiap orang dari kalian dikumpulkan dalam penciptaannya ketika berada di dalam perut ibunya selama empat puluh hari, kemudian menjadi ‘alaqah (zigot) selama itu pula kemudian menjadi mudlghah (segumpal daging), selama itu pula kemudian Allah mengirim malaikat yang diperintahkan empat ketetapan dan dikatakan kepadanya, tulislah amalnya, rezekinya, ajalnya dan sengsara dan bahagianya lalu ditiupkan RUH kepadanya.”
(Sohih Bukhori, no.3208 dan Sohih Muslim, no.2643, Matan arba’iin No 4)

Rumusan:
Jika gugur dan tak ada tangisan, tak dikafankan di solati, malik dan syafi’iy
Jika gugur dan sudah ditiupkan ruh, disolati dan dikafani .

 

Soalan 4

Boleh tak syarahkan sikit tentang daging para ulama itu beracun?

Jawapan

Maksud daging ulama’ itu beracun:

لُحُوْمُ الْعُلَمَاءِ مَسْمُوْمَةْ, وَعَادَةُ اللهِ فِيْ هَتْكِ أَسْتَارِ مُنْتَقِصِيْهِمْ مَعْلُوْمَةْ

“Daging para ulama beracun. Allah pasti menyingkap tirai para pencela mereka” (Ibn Asaakir, Tabyin Kadzibil Muftari, ms 29.
Ia bukan hadith cuma nasihat Ibn Asakir kpd penuntut ilmu dan adab mereka kpd ulamak dengan tidak memaki, mencela, mengutuk dan menghibah mereka.
Ulamak yg dimaksudkan:

وَ إِنَّ اْلعُلَمَاءَ وَرَثَةُ اْلأَنْبِيَاءِ

“Ulama’ adalah pewaris para Nabi”, hadith sahih, albani, Sahih Sunan at-Tirmidzi: 2159
Ulamak atas manhaj salaf, ulamak yg beramal dgn sunnah dan apa yg dia ajarkan kpd manusia. adapun ulamak su’ atau ulamak yg jahat, menyibarkan bid’ah dan khurafat, tidak mengapa.

 

Soalan 5

Betulkah Imam Ahmad ada solat 300 rakaat sehari semalam?

Jawapan:

قال عبد الله بن أحمد: كان أبي يصلي في كل يوم وليلة ثلاث مئة ركعة. فلما مرض من تلك الأسواط أضعفته، فكان يصلي في كل يوم وليلة مئة وخمسين ركعة، وقد كان قرب من الثمانين (مختصر تاريخ دمشق لابن رجب الحنبلي ج 1 / ص 399)
“Abdullah bin Ahmad berkata: Bapa saya (Ahmad bin Hanbal) melakukan salat dalam sehari semalam sebanyak 300 rakaat. Ketika beliau sakit liver, maka kondisinya melemah, beliau salat dalam sehari semalam sebanyak 150 rakaat, dan usianya mendekati 80 tahun” (Mukhtashar Tarikh Dimasyqa, Ibnu Rajab al-Hanbali, 1/399)
juga dalam kitab al-Hilyah:
فقد رواه الإمام أبو نعيم الأصفهاني في ” الحلية ” ( 9 / 181 ) عن عبد الله بن أحمد بن حنبل قال : ” كان أبي يصلي في كل يوم وليلة ثلاثمائة ركعة ، فلما مرض من تلك الأسواط أضعفته ، فكان يصلي في كل يوم وليلة مائة وخمسين ركعة وكان قرب الثمانين ”
Ianya sahih.

 

Soalan 6

Syeikh, boleh berikan  hadith sahih tentang gantung cambuk ?

Jawapan

Hadith cambuk yang sahih:
عن ابن عمر مرفوعا

” عَلِّقُوا السَّوطَ حيثُ يَراهُ أهلُ البيتِ ” .

Dari Ibnu Umar, Nabi bersabda, “Gantungkan cambuk di tempat yang mudah dilihat oleh para penghuni rumah” [Silsilah Sahihah no 1446].
وعن ابن عباس مرفوعا :

“علقوا السوط حيث يراه أهل البيت فإنه لهم أدب “

Dari Ibnu Abbas, Nabi saw bersabda, “Gantungkan cambuk di tempat yang bisa dilihat oleh para penghuni rumah karena itu bermanfaat untuk mendidik mereka” [Silsilah Sahihah no 1447].

 

Soalan 7

Syeikh adakah sahih tentang hadith yang berangkat awal ke masjid?

Jawapan

حديث( من غسل يوم الجمعة و اغتسل ثم بكر و ابتكر و مشى و لم يركب و دنا من الإمام و استمع و أنصت و لم يلغ كان له بكل خطوة يخطوها من بيته إلى المسجد عمل سنة أجر صيامها و قيامها )
الحديث رواه الأربعة وحسنه الترمذي وصححه ابن حبان والحاكم

“Barangsiapa mandi pada hari Jum’at, berangkat lebih awal (ke masjid), berjalan kaki dan tidak berkendaraan, mendekat kepada imam dan mendengarkan khutbahnya, dan tidak berbuat lagha (sia-sia), maka dari setiap langkah yang ditempuhnya dia akan mendapatkan pahala puasa dan qiyamulail setahun.” (HR. Abu Dawud no. 1077, al-Nasai no. 1364 Ahmad no. 15585. Disahihkan oleh Al-Albani dalam Sahih al-Jami’, no. 6405, hasan menurut syaikh arnaout, tahqiq al-musnad)

 

Soalan 8

Secara tepatnya, apakah yang dimaksudkan dengan “Dzat Allah”?

Jawapan

Dzat =benda, jism, fizikal, form
Ada dua maksud:
1. dzat yg tak boleh dipegang oleh tangan atau dilihat, cth dzat malaikat, jinn, ruh
2. dzat yg boleh dipegang spt manusia, haiwan

Keunikan dzat Allah, Dia tak termasuk dalam kedua jenis dzat tersebut
dalil: surah al-Ikhlas

☆Mengkaji dzat Allah dilarang oleh salafu soleh. Adapun kelompok org Islam yg cuba mengkaji sifat Allah dinamakan Mujassimah atau org yg menjisimkan Allah atau menyamakan dzat Allah dgn dzat makhluk
Cuma tuduhan Mujassimah dilemparkan pula kpd salafiyah atau wahabi.

 

Soalan 9

Syeikh, betul ke hadith dibawah ini ada dalam sahihain?

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barangsiapa yang membina masjid kerana Allah, samada kecil atau besar, nescaya Allah akan membina untuknya istana di dalam syurga.”

Riwayat Bukhari dan Muslim.

Jawapan

Ya.

عن عثمان بن عفان يقول، إني سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول: من بنى مسجدا يبتغي به وجه الله، بنى الله له مثله في الجنة

Daripada Uthman bin`Affan katanya sesungguhnya saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesiapa yang membina masjid dgn ikhlas kerana Allah, Allah akan membina untuknya rumah seperti itu di dalam syurga.
(al-Bukhari: 439, Muslim: 533)

 

Soalan 10

Boleh tahu hukum menderma wang pada sebuah yayasan yang kita sedia maklum tak promote sunnah bagi pembinaan masjid?

Jawapan

Tidak dibolehkan.

Dalilnya:
[Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran] AQ 5:2
Yayasan yg mempromosikan bid’ah dan mematikan sunnah termasuk dalam dosa dan perlanggaran akan syariat dan sunnah.
Dalil lain:
[ada orang yang mendirikan masjid untuk menimbulkan kemudharatan] AQ 9:107
Mudharat itu maksudnya mempromosi bid’ah.

 

Soalan 11

Syeikh boleh berikan dalil tahlil arwah?

Jawapan

Dalil tahlilan arwah:
Imam sayuthi menyebutkan didalam kitabnya al Hawi 2/178:

Sesungguhnya Imam Thawus (seorang tabiin) berkata: “Seorang yang mati akan beroleh ujian daripada Allah dalam kuburnya selama tujuh hari. Maka mereka mengistihbabkan / menggalakkan untuk mengadakan jamuan makan(sedekah) untuknya selama hari hari tersebut.

Takhrij:
عن طاوس اليماني رحمه الله (المتوفى سنة 101هـ) قال :
” إِنَّ الْمَوْتَى يُفْتَنُونَ فِي قُبُورِهِمْ سَبْعًا ، فَكَانُوا يَسْتَحِبُّونَ أَنْ يُطْعَمَ عَنْهُمْ تِلْكَ الْأَيَّامِ “
رواه الإمام أحمد بن حنبل في ” الزهد ” – كما عزاه الحافظ ابن حجر في ” المطالب العالية ” (5/330)، والسيوطي في ” الحاويللفتاوي ” (2/216)

Tahqiq:
وأورده الحافظ ابن حجر في (المطالب العالية بزوائد المسانيد الثمانية) بإسناد الإمام أحمد في الزهد. وإسناده ضعيف لانقطاعه بين سفيان ـ وهو الثوري ـ وطاووس ، ولذلك قال فيه سفيان : قال طاووس دون عنعنة ولا تصريح بسماع،
Kata Ibn Hajar asqolani dalam al-Mathalib al-aaliyah, ia dari jalur imam Ahmad dalam kitabnya azZuhd, sanadnya dhaif kerana putusnya perawi sufyan atsauri dan thawus.

Kajian lanjutan:
وقد قال محقق هذا الجزء من (المطالب العالية) الدكتور باسم عناية: الإسناد رجاله كلهم ثقات إلا أنه منقطع بين سفيان وطاووس ، فهو ضعيف. (5/330/834). وهذا التحقيق قد أُنجز في عدة رسائل علمية قدمت لجامعة الإمام محمد بن سعود.
Berkata Muhaqqiq kitab al-mathalib, Dr Bassam Inayah, perawi sanad semuanya tsiqah cuma sanadnya putus antara sufyan dan Thawus, maka ia dhaif.

 

Soalan 12

Benarkah bercelak mata itu menjernihkan pandangan dan menumbuhkan bulu mata? Adakah dalil tentang bercelak ini? Bercelak yg dimaksudkan di sini hanya utk lelaki sahaja atau umum?

Jawapan

عَلَيْكُمْ بِالْإِثْمِدِ عِنْدَ النَّوْمِ فَإِنَّهُ يَجْلُو الْبَصَرَ وَيُنْبِتُ الشَّعَرَ
“Bercelaklah memakai itsmid ketika hendak tidur, karena ia dapat mencerahkan pandangan dan menumbuhkan rambut” (HR. Ibnu Majah dalam Sunan-nya no.3846 bab Al Kahlu Bil Itsmid)

Status hadits:
Dishahihkan Al Albani dalam Shahih Sunan Ibni Majah (2/263/2818).

Hadits 3:
Dari Ibnu Abbas, bahwa Nabi bersabda:
وَإِنَّ خَيْرَ أَكْحَالِكُمُ الْإِثْمِدُ يَجْلُو الْبَصَرَ وَيُنْبِتُ الشَّعْرَ
“Celak yang paling baik bagi kalian adalah istmid, ia bisa mencerahkan pandangan dan menumbuhkan rambut” (HR. Abu Daud no.3380 dan 3539, Ibnu Majah no. 3488, Ahmad no. 2109)
Status Hadits:
Dalam Aunul Ma’bud dijelaskan bahwa Imam At Tirmidzi berkata: “Hadits ini hasan shahih”. Di shahihkan oleh Al Albani dalBercelak h Sunan Abi Daud (2/766/3426).

Hadits 4
عليكم بالإثمد ؛ فإنه منبتة للشعر ، مذهبة للقذى ، مصفاة للبصر
“Bercelaklah dengan itsmid. Karena ia menumbuhkan rambut, mengilangkan kotoran yang masuk ke mata, dan mencerahkan pandangan”
(HR. ‘Abu Ashim, Ath Thabrani. Lihat Aunul Ma’bud syarah hadits no. 1679)
Status hadits:
Dihasankan oleh Al Albani dalam Silsilah Ahaadits Shohihah (2/270/665)

FATWA PARA ULAMA TENTANG MEMAKAI CELAK BAGI LAKI-LAKI

Fatwa Syaikh Muhammad bin Shalih Al Utsaimin rahimahullah:
أما الاكتحال الذي لتجميل العين فهل هو مشروع للرجل أو للأنثى فقط؟
الظاهر أنه مشروع للأنثى فقط ،أما الرجل فليس بحاجة إلى تجميل عينيه. وقد يقال :إنه مشروع للرجل أيضاً،لأن النبي صلى الله عليه وسلم لما سئل :إن إحدنا يحب أن يكون نعله حسناً،وثوبه حسناً فقال صلى الله عليه وسلم” :إن الله جميل يحب الجمال.” وقد يقال :إذا كان في عين الرجل عيب يحتاج إلى الاكتحال فهو مشروع له ،وإلا فلا

“Bercelak dengan tujuan menghiasi mata apakah disyaratkan untuk laki-laki ataukah hanya untuk wanita saja? Yang nampak bagiku hal tersebut disyaratkan bagi wanita saja. Adapun lelaki, tidak ada keperluan untuk berhias dengannya. Namun ada pula ulama yang berpendapat hal ini pula disyariatkan bagi laki-laki dengan berdalil dengan sabda Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam ketika ada sahabat yang bertanya ”Bolehkah jika kami gemar memakai sandal dan pakaian yang bagus?” Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda: “Sesungguhnya Allah itu Maha Indah dan mencintai keindahan”. Pendapatku, jika pada mata seorang lelaki terdapat penyakit yang membutuhkan celak untuk penyembuhannya maka hal ini disyariatkan, namun bila tidak ada kebutuhan maka tidak disyariatkan” (Syarhul Mumthi’, 1/129)

الاكتحال نوعان :
أحدهما : اكتحال لتقوية البصر وجلاء الغشاوة من العين وتنظيفها وتطهيرها بدون أن يكون له جمال ، فهذا لا بأس به ، بل إنه مما ينبغي فعله ، لأن النبي صلى الله عليه وسلم كان يكتحل في عينيه ، ولاسيما إذا كان بالإثمد .
النوع الثاني : ما يقصد به الجمال والزينة ، فهذا للنساء مطلوب ، لأن المرأة مطلوب منها أن تتجمل لزوجها .
وأما الرجال فمحل نظر ، وأنا أتوقف فيه ، وقد يفرق فيه بين الشاب الذي يخشى من اكتحاله فتنه فيمنع ، وبين الكبيرالذي لا يخشى ذلك من اكتحاله فلا يمنع

Sumber: http://www.ibnothaimeen.com/all/books/article_16956.shtml

“Bercelak ada 2 macam, yang pertama bercelak untuk menguatkan pandangan, mengobati rabun, atau untuk membersihkan pandangan mata tanpa bermaksud untuk berhias maka tidak mengapa, bahkan ini dianjurkan. Karena Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam menggunakan celak pada kedua mata beliau. Lebih baik lagi jika memakai itsmid.
Jenis kedua, bercelak dengan tujuan untuk berhias. Jenis ini berlaku bagi wanita. Karena seorang wanita dianjurkan mempercantik diri untuk suaminya. Adapun bagi laki-laki, terdapat beberapa pertimbangan dan aku tawaqquf dalam hal ini. Namun perlu dibedakan antara lelaki yang masih muda dengan lelaki yang sudah tua. Bagi pemuda yang dikhawatirkan dapat menimbulkan fitnah jika bercelak, maka sebaiknya tidak dilakukan. Sedangkan orang yang sudah tua, tidak dikhawatirkan lagi dapat menimbulkan fitnah maka tidak dilarang.
Fatwa syeikh Ak Utsaimin dalam As’ilah Al Usroh Al Muslimah)

 

Soalan 13

Bagaimana pengurusan kandungan yang mati dibawah 4 bulan?
Adakah sama pengurusannya jika kandungan itu sudah cukup sifat anggota badan?

Jawapan

Pengurusan janin:
1. Maliki/syafi’iy
لا يصلى على المولود ولا يحنط ولا يسمى ولا يرث ولا يورث حتى يستهل صارخا بالصوت. يعني ينزل حيا

Bayi tidak perlu dishalati, tidak diberi wewangian (dikafani), tidak diberi nama, tidak mendapat warisan maupun memberi warisan, kecuali jika dia terlahir dengan menangis (mengeluarkan suara) terlahir dalam keadaan hidup. (al-Mudawwanah, 1/255)

Bayi yg lahir dgn tangisan, kemudian mati, barulah di solati dan dikafani

2. Hanabilah
Janin keguguran 4 bulan ke atas disolati dan dikafani, bawah pada itu tidak
dalil, adalah fatwa Imam Ahmad sendiri:
قال الإمام أحمد رحمه الله : ” إذا أتى له أربعة أشهر غُسّل وصلي عليه ، وهذا قول سعيد بن المسيب ، وابن سيرين ، وإسحاق ، وصلى ابن عمر على ابن لابنته ولد ميتاً “

Imam Ahmad mengatakan, ‘Jika janin telah berusia 4 bulan, dia dimandikan dan dishalati. Ini merupakPengurusanJanin d bin Musayib, Ibnu Sirin, dan Ishaq bin Rahuyah. Ibnu Umar menyalati cucunya yang terahir dalam keadaan telah meninggal.’ (al-Mughni,
Dalil: janin yg sudah ditiupkan ruh dikafani dan disolati:

إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِينَ يَوْمًا، ثُمَّ يَكُونُ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يَكُونُ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يَبْعَثُ اللَّهُ مَلَكًا فَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ، وَيُقَالُ لَهُ: اكْتُبْ عَمَلَهُ، وَرِزْقَهُ، وَأَجَلَهُ، وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيدٌ، ثُمَّ يُنْفَخُ فِيهِ الرُّوحُ

“Sesungguhnya setiap orang dari kalian dikumpulkan dalam penciptaannya ketika berada di dalam perut ibunya selama empat puluh hari, kemudian menjadi ‘alaqah (zigot) selama itu pula kemudian menjadi mudlghah (segumpal daging), selama itu pula kemudian Allah mengirim malaikat yang diperintahkan empat ketetapan dan dikatakan kepadanya, tulislah amalnya, rezekinya, ajalnya dan sengsara dan bahagianya lalu ditiupkan RUH kepadanya.” (Sohih Bukhori, no.3208 dan Sohih Muslim, no.2643, Matan arba’iin No 4)

Rumusan:
Jika gugur dan tak ada tangisan, tak dikafankan di solati, malik dan syafi’iy
Jika gugur dan sudah ditiupkan ruh, disolati dan dikafani

Pengurusan janin ikut mazhab lokal:
1. Apabila bayi tersebut memperlihatkan tanpa-tanda kehidupan, maka dihukumi seperti orang dewasa. tanda hidup ada tangisan ketika lahir

2. Apabila tidak memperlihatkan tanda-tanda kehidupan, tidak boleh disolati dan tidak wajib dimandikan dan dikafani, namun disunatkan untuk dimandikan, dibungkus dengan kain, lalu dimakamkan.

3. Apabila keluar hanya berupa gumpalan daging atau gumpalan darah hanya sunat dikuburkan
فرع السقط) بتثليث سينه (إن استهل) أي صاح والمراد إن علمت حياته بصياح أو غيره (فكالكبير) فيغسل ويكفن ويصلى عليه ويدفن لتيقن حياته وموته بعدها (وكذا أن اختلج وتحرك) بعد انفصاله لظهور أمارة الحياة فيه ولخبر «الطفل يصلى عليه» رواه الترمذي وحسنه والجمع بين الاختلاج والتحرك تأكيد (وإلا) بأن لم تظهر أمارة الحياة باختلاج أو نحوه (فإن بلغ أربعة أشهر) أي مائة وعشرين يوما فأكثر حد نفخ الروح فيه (غسل وكفن) ودفن وجوبا (بلا صلاة) فلا تجب بل لا تجوز لعدم ظهور حياته وفارقت ما قبلها بأنه أوسع بابا منها بدليل أن الذمي يغسل ويكفن ويدفن ولا يصلى عليه (ولدونها) أي الأربعة أشهر (وروى بخرقة ودفن) فقط ندبا لكن ما نيط به ما ذكر من الأربعة أشهر وما دونها جرى على الغالب من ظهور خلق الآدمي عندها وإلا فالعبرة إنما هو بظهور خلقه وعدم ظهوره كما يفيده كلام الأصل وعبر عنه بعضهم بزمن إمكان نفخ الروح وعدمه وبعضهم بالتخطيط وعدمه وكلها، وإن كانت متقاربة فالعبرة بما قلنا
ref: asna al-muthalib, kitab rujukan nusantara

Ikut mazhab lokal spt yg dilampirkan

Tanda hidup, tangisan dan pergerakan

Fakta:
Bila janin mati, akan berlaku mesyuarat di kalangan family dan ada beberapa ustaz dikampung/taman tersebut yg akan memberi pendapat, akan cara terbaik menguruskannya. juga nasihat dari hospital.

 

Komen dan Soalan