Utama Bilik (06) Ulat Buku Buku Ajaran Madzhab Imam Asy-Syafi’i Yang Ditinggalkan

Buku Ajaran Madzhab Imam Asy-Syafi’i Yang Ditinggalkan

264
0
Iklan

Oleh: Hadi Akmal As Salafy
Pada 30 November 2015

Ajaran Madzhab Imam Asy-Syafi’i Yang Ditinggalkan

Penulis : Firanda Andirja Abidin, Lc. M.A

Penerbit : Nashirus Sunnah
528 halaman

Majoriti masyarakat nusantara menasabkan diri kepada madzhab Al-Imam Muhammad bin Idris Asy-Syafi’i Rahimahullah, seorang imam yang digelari “Nashirus Sunnah” (Pembela Sunnah-sunnah Nabi ), sehingga dalam kitab-kitab beliau seperti kitab Al-Umm dan juga Ar-Risalah nampak sekali sikap pembelaan beliau terhadap sunnah dan bantahan beliau terhadap orang-orang yang meninggalkan sunnah. Demikian juga tidak ditemukan sama sekali bid’ah-bid’ah dalam kitab-kitab beliau.

Ironinya, kita dapati banyak ajaran-ajaran Al-Imam Asy-Syafi’i yang ditinggalkan oleh sebahagian masyarakat kita yang mengaku bahkan fanatik terhadap madzhab Asy-Syafi’i. Bahkan mereka terjerumus dalam praktikal ibadah dan juga keyakinan-keyakinan akidah yang bertentangan dengan akidah Al-Imam Asy-Syafi’i.

Apa yang digariskan oleh penulis dalam buku ini merupakan usaha kecil untuk mengembalikan sebahagian kaum muslimin kepada kemurnian ajaran-ajaran islam yang telah diemban oleh para ulama, diantaranya Al-Imam Muhammad bin Idris Asy-Syafi’i. Dengan harapan, pengakuan/pernasaban mereka kepada madzhab Asy-Syafi’i bukan hanya sekadar label yang kosong dari hakikat.
Selamat membaca, dan semoga bermanfaat!

Harga

Rm 72 + 10 Pos Semenanjung

Rm 72 + 16 Pos Sabah Sarawak

( Pos Laju 1-3 Hari Sampai )
Pengeposan hanya pada hari Isnin-Rabu-Khamis

Segala Urusan Pembelian atau pertanyaan terus pm

@hadiakmalassalafy ( Telegram )
0124543696 ( Whatsapp, SMS, Call )

Komen dan Soalan