Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TKK 78/131: Ambil Upah Dari Pembacaan Al-Qur’an (أخذ الأجرة على قراءة...

TKK 78/131: Ambil Upah Dari Pembacaan Al-Qur’an (أخذ الأجرة على قراءة القرآن )

158
0
Iklan

Dalil hadith:

عن عمران بن حصين رضي الله عنه أنه مر برجل وهو يقرأ على قوم فلما فرغ سألهم مالا!.

فقال عمران :إنا لله وإنا إليه راجعون إني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول:«من قرأ القرآن فليسأل الله تبارك وتعالى به فإنه سيجيء قوم يقرءون القرآن يسألون الناس به >

رواه أحمد وحسنه الأرنؤوط في تعليقه على السند

Dari jalur Imran bin Hushain ra bahawa suatu ketika dia pernah melewati seorang yang sedang membaca AQ kepada suatu kaum. Seusai membacanya, dia meminta upah dari bacaannya itu.
Maka berkata Imran : إنا لله وإنا إليه راجعون (ungkapan istirja’),
” sesiapa yang membaca AQ, hendaklah dia pohon sesuatu dari Allah sahaja. Akan tiba diakhir zaman kelak satu kaum yang membaca AQ dan meminta habuan dari bacaaanya.”

(HR Ahmad, dihasankan oleh syaikh al-Arnaouth)

عن جابر بن عبد الله رضي الله عنه قال :خرج علينا رسول الله صلى الله عليه وسلم ونحن نقرأ القرآن وفينا الأعرابي والأعجمي فقال:«اقرءوا فكل حسن وسيجيء أقوام يقيمونه كما يقام القدح ويتعجلونه ولا يتأجلونه

رواه أبو داود وصححه الألباني في السلسة الصحيحة رقم (259)

Dari Jabir pula, ketika kami membaca AQ, Rasulullah saw keluar dari kamarnya menemui kami. bersama kami beberapa orang Arab kampung dan bukan Arab.

Baginda saw pun bersabda,

” Bacalah AQ kerana setiap bacaan kamu mendatangkan pahala, namun akan datang kelak beberapa jenis kaum yang membaca AQ seperti panah, kelamkabut (membacanya) dan tidak sabar.”

(HR Abu Daud di nilai sahih oleh albani)

Syarah Dr al-Arifi:

Di zaman salaf, umat Islam yang terbaik membaca AQ semata-mata ibadat, bukan alat mencari habuan dunia. Tapi di akhir zaman, Al-Qur’an dijadikan profesi dan kerjaya cari makan.

Ulasan thtl:

Ini tanda yang berlaku. Cuba lihat pertandingan tilawah yang diadakan saban tahun. Lihat hadiahnya, RM50,000, jongkong emas, pakej haji dan umrah, dan sebangainya. Juga adanya orang yang mengambil upah membaca Al-Qur’an pada hari kematian khususnya kematian orang kaya dan politik.

Komen dan Soalan