Utama Bilik (08) Riyadhus Solihin Syarat 40 Amalan Untuk Ke Syurga

Syarat 40 Amalan Untuk Ke Syurga

698
0
Iklan

138. Keduapuluh dua: Dari Abu Muhammad iaitu Abdullah bin ‘Amr  bin Ash   radhiallahu  ‘anhuma,  katanya:   Rasulullah  s.a.w. bersabda:

“Ada empat puluh perkara, setinggi-tingginya – dalam darjat-nya – ialah memberikan – manihah – kambing. Tiada seorangpun yang mengerjakan salah satu perkara dari empat puluh perkara itu, dengan mengharapkan pahalanya dan mempercayai apa yang dijadikan – oleh Tuhan – melainkan Allah akan memasukkannya ke dalam syurga.” (Riwayat Bukhari)

Manihah ialah memberikan kambing betina pada orang lain agar diperah susunya – binatang yang diberikan tadi, lalu dimakan -yakni diminum, kemudian dikembalikan lagi kepada yang memilikinya, apabila sudah habis susu yang ada di dalam teteknya. Manihah itu dapat berupa kambing dan disebut Manihatul ‘ami atau Manihatusy syaatidan dapat pula berupa unta, lalu disebut Manihatun naaqati.

«138» الثاني والعشرون: عن أبي محمد عبدِ اللهِ بنِ عمرو بن العاصِ- رَضي الله عنهما، قَالَ: قَالَ رَسُول الله صلى الله عليه وسلم: ((أرْبَعُونَ خَصْلَةً: أعْلاَهَا مَنيحَةُ العَنْزِ، مَا مِنْ عَامِلٍ يَعْمَلُ بِخَصْلَة مِنْهَا؛ رَجَاءَ ثَوَابِهَا وتَصْدِيقَ مَوْعُودِهَا، إلا أدْخَلَهُ اللهُ بِهَا الجَنَّةَ)). رواه البخاري.
((المَنيحَةُ)): أنْ يُعْطِيَهُ إِيَّاهَا لِيَأكُلَ لَبَنَهَا ثُمَّ يَرُدَّهَا إِلَيْهِ.
قوله: ((أربعون خصلة)). أي: من البِرّ دون منيحة العنز، كالسلام، وتشميت العاطس، وإماطة الأذى عن الطريق، ونحوذلك من أعمال الخير، قال الله تعالى: {فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ} [الزلزلة: 7].

Komen dan Soalan