Utama Bilik (08) Riyadhus Solihin Suntikan Semangat Kepada Jemaah Masjid Pejalan Kaki

Suntikan Semangat Kepada Jemaah Masjid Pejalan Kaki

151
0
Iklan

UiTO Bilik (08) Riyadhus Solihin
Panel Cikgu Rahim
Moderator: Utz Masran Arshad, Syafni, Nizam Hamid, Zainun Ghazali

137. Keduapuluhsatu: Dari Abdulmundzir iaitu Ubaybin Ka’ab r.a. katanya: “Ada seseorang yang saya tidak mengetahui ada orang lain yang rumahnya lebih jauh lagi daripada orang itu untuk pergi ke masjid. Orang tadi tidak pernah terluput oleh shalat – jamaah. Kemudian kepadanya itu ditanyakan, atau saya sendiri bertanya kepadanya:  Alangkah  baiknya jikalau engkau  membeli  seekor keledai yang dapat engkau naiki apabila malam gelap gulita ataupun di waktu siang yang panasnya amat terik.” Orang itu menjawab:

“Saya tidak senang sekiranya rumahku itu ada di dekat masjid. Sesungguhnya saya ingin sekali kalau perjalananku ke masjid itu dicatat- sebagai pahala, demikian juga pulangku jikalau saya pulang ketempat keluargaku.”

Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: “Allah telah mengumpulkan untukmu semua yang kau kehendaki itu – yakni keinginanmu untuk memperoleh pahala banyak itu dikabulkan oleh Allah.”

Riwayat Muslim

Dalam riwayat lain disebutkan:

“Sesungguhnya bagimu adalah pahala apa yang telah engkau amalkan-yakni diperhitungkan menurut banyak sedikitnya langkah yang dijalani dari rumah ke masjid itu.”

Ar-ramdha’ ialah bumi yang terkena panas matahari yang amat terik.

«137» الحادي والعشرون: عن أبي المنذِر أُبيِّ بنِ كَعْب رضي الله عنه، قَالَ: كَانَ رَجُلٌ لا أعْلَمُ رَجلًا أبْعَدَ مِنَ المَسْجِدِ مِنْهُ، وَكَانَ لا تُخْطِئُهُ صَلاةٌ، فَقيلَ لَهُ أَوْ فَقُلْتُ لَهُ: لَوِ اشْتَرَيْتَ حِمَارًا تَرْكَبُهُ في الظَلْمَاء وفي الرَّمْضَاء؟ فَقَالَ: مَا يَسُرُّنِي أنَّ مَنْزِلي إِلَى جَنْبِ المَسْجِدِ إنِّي أريدُ أنْ يُكْتَبَ لِي مَمشَايَ إِلَى المَسْجِدِ وَرُجُوعِي إِذَا رَجَعْتُ إِلَى أهْلِي فَقَالَ رَسُول الله صلى الله عليه وسلم: ((قَدْ جَمَعَ اللهُ لَكَ ذلِكَ كُلَّهُ)). رواه مسلم.
وفي رواية: ((إنَّ لَكَ مَا احْتَسَبْتَ)).
((الرَّمْضَاءُ)): الأرْضُ التي أصابها الحر الشديد.
في هذا الحديث: دليل على فضل تكثير الخطا إلى الذهاب إلى المسجد، وأنه يكتب له أجر ذهابه إلى المسجد ورجوعه إلى أهله.

Komen dan Soalan