Utama Bilik (20) Silsilah Hadith Sahih Sunnah Azan Ketika Solat Sendirian Dan Bermusafir

Sunnah Azan Ketika Solat Sendirian Dan Bermusafir

188
0

#SilsilahShahihah: Hadits 41: Antara keutamaan azan

Oleh Ustaz Adli Khalim

Rabb kalian kagum terhadap seorang pengembala kambing yang berada di puncak gunung, dia melaungkan azan dan mendirikan solat. Lalu Allah ﷻ berfirman: “Kalian lihatlah hamba-Ku ini, dia melaungkan azan dan mendirikan solat kerana takutkan Aku. Sesungguhnya Aku telah mengampuni hamba-Ku ini, dan Aku masukkannya ke dalam syurga.”

يعجب ربكم من راعي غنم في رأس شظية بجبل يؤذن بالصلاة ويصلي، فيقول الله ﷻ: “انظروا إلى عبدي هذا يؤذن ويقيم الصلاة يخاف مني، فقد غفرت لعبدي وأدخلته الجنة.”

Diriwayatkan oleh Abu Dawud no 1203, An-Nasa’i no 666, Ibn Hibban no 260.

= = = = = = = = = =

Ulasan:

1. Abu Dawud telah meriwayatkan hadits ini bawah bab: “Azan ketika bermusafir.”

2. An-Nasa’i telah meriwayatkan hadits ini bawah bab: “Azan bagi sesiapa yang solat bersendirian.”

Soalan:
Contoh kita sedang bermusafir, ketika itu jam 5.20pm. Adakah sunat, atau harus atau boleh untuk kita laungkan azan asar?
kemudian solat..

Jawapan:
Azan bagi yang Ketinggalan Shalat Jamaah

Begitu pula jika seseorang ketinggalan shalat berjamaah, jika ia mencukupkan dengan azan yang sudah ada, itu boleh. Tetapi yang utama adalah ia mengumandangkan azan dan iqamah. Demikian perbuatan Anas bin Malik ketika ia terlambat berjamaah. Dari Abu ‘Utsman, ia berkata bahwa Anas pernah datang menemui mereka di masjid Bani Tsa’labah. Anas bertanya, “Sudahkah kalian shalat?” Mereka menjawab, “Sudah.” Anas memerintahkan pada seseorang, “Ayo kumandangkanlah azan!” Orang yang diperintahkan tersebut lantas mengumandangkan azan dan iqamah, lalu Anas melaksanakan shalat. (HR. Ibnu Abi Syaibah 1: 221, sanad shahih).

Inilah pendapat dalam madzhab Syafi’i dan Ahmad. Sedangkan Imam Malik dan Al Auza’i berkata bahwa cukup iqamah saja, tanpa azan. Adapun Abu Hanifah dan pengikutnya menyatakan bahwa tidak ada azan dan iqamah.

Sumber: http://muslim.or.id/22393-fikih-azan-8-azan-bagi-yang-shalat-sendirian-munfarid.html

Semoga menjawab persoalan anda. Wallahu a`lam.

Komen dan Soalan