Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 Fiqh Wanita 57 (Umum)

Fiqh Wanita 57 (Umum)

303
0
Iklan

AL
#Syafni

S&J Fiqh Wanita

Soalan 1

Apa hukum ucap I love yesus@jesus?
Adakah jatuh kafir@kufur. Dia hanya tahu jesus itu nabi isa as…bukan patung berhala kristian.

Jawapan 1 Thtl

Hukum ucap ‘ I Luv Jesus Christ ‘
Boleh, dalilnya:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَا أَوْلَى النَّاسِ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَالْأَنْبِيَاءُ إِخْوَةٌ لِعَلَّاتٍ أُمَّهَاتُهُمْ شَتَّى وَدِينُهُمْ وَاحِدٌ

dari Abu Hurairah ra, bahawa Rasulullah saw bersabda,

“Aku adalah orang yang paling dekat dan paling mencintai Isa bin Maryam di dunia maupun di akhirat. Para nabi itu adalah saudara seayah walau ibu mereka berlainan, dan agama mereka adalah satu.” HR Bukhari-Muslim

Nabi pun menyintai Jesus. Juga ayat AQ:
[Rasul-rasul Kami lebihkan sebahagian daripada mereka atas sebahagian yang lain (dengan kelebihan-kelebihan yang tertentu). Di antara mereka ada yang Allah berkata-kata dengannya, dan ditinggikanNya (pangkat) sebahagian daripada mereka beberapa darjat kelebihan. Dan Kami berikan Nabi Isa ibni Maryam beberapa keterangan kebenaran (mukjizat), serta Kami kuatkan dia dengan Ruhul-Qudus] AQ 2:253

 

 

Soalan 2

Betul ka nabi saw pakai cincin yang ada permata? Ada terbaca perkongsian bahawa ada hadis berkenaan nabi memakai cincin.

Jawapan 2 Thtl

Cincin Nabi saw. Dari Anas bin Malik ra,,

كان خاتم النبي صلى الله عليه وسلم من ورق وكان فصه حبشيا

Cincin Nabi saw terbuat dari perak, dan mata cincinnya berasal dari Habasyah (ethiopia). (HR. Muslim 2094, Turmudzi 1739, dan yang lainnya). Kata Imam Nawawi, mata cincin itu adalah batu akid
rumusan: permata itu iaah batu akid dr Etiopia

 

 

Soalan 3

Apa perlu dilakukan kalau orang suka sangat mengumpat..terutama orang paling rapat dgn kita?

Jawapan 3 Thtl

Interaksi dengan pengumpat
Ia masuk dalam fiqh interaksi dengan ahli maksiat, ahli bid’ah tegar.

Ada dua approach:samada si pengumpat itu dalam circle of concern anda atau circle of influence anda.
* Ini istilah Dr Steven Covey dari USA dalam kitabnya 7 Habits dan principle centered leadership
Maksud circle of concern ialah kita hanya boleh prihatin tapi tidak ada keupayaan merubah seseorang
maksud circle of influence ialah kita ada kuasa untuk merubah seseorang, misalnya, anda boss dan dia adalah pekerja. anda ayah dan dia adalah anak, anda suami dan dia adalah isteri, anda ustaz dan dia adalah murid anda.
Maka jika si pengumpat itu cuma dalam circle of concern sahaja, maka anda tidak dapat menegurnya; tapi jika anda ada kuasa circle of influence, maka boleh.

 

 

Soalan 4

Apa hukum ambil pil perancang? Ada yang berpendapat, haram, sebab macam menolak takdir Allah dan inject baby setiap bulan. Ada yg kata bahan tu haram. Betul ke?

Jawapan 4 Thtl

a) Hukum ubat perancang keluarga

وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ ۚ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِير
Dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu karena takut kemiskinan. Kami-lah yang akan memberi rizqi kepada mereka dan juga kepadamu. Sesungguhnya membunuh mereka adalah suatu dosa yang besar. [AQ al-Isrâ’/17:31]

Kata Dr Qardhawi, jika ini alasannya, maka tidak boleh merancang. Atas alasan lain boleh:
1. jarak yg sesuai antara anak berikutnya. iaitu jarak yg ideal ialah 33 bulan. Hamil 9 bulan, dan menyusu 24 bulan. 24+9=33 bulan
2. faktur kualiti anak. anak2 bukan kuantiti sahaja, malah kualiti juga. Kualiti penyusuan, kasihsayang, penjagaan dan pendidikan mereka
3. faktur kerjaya, jika isteri juga memiliki kerjaya yg sibuk, maka sudah tentu perancangan kehamilan juga diharuskan.
Tambahan:
Pastikan cara merancang itu tidak ada side effect kpd isteri. kena bincang dgn doktor keluarga anda
(Fatawa Mu’asirat

b)Hukum suntikan imunisasi kpd bayi
Ia bergantung kpd banyak faktur:
maslahat kpd bayi, pendapat jumhur doktor dan ketetapan dari kerajaan atau penguasa.

 

 

Soalan 5

Apakah status hadis di bawah ni?
‘Mahukah kamu aku beritahukan perkara yang dengannya Allah memuliakan seseorang dan mengangkat darjat ketinggiannya ? Mereka menjawab ,’Bahkan ya Rasulullah’. Rasulullah s.a.w. bersabda, ‘Berlemah-lembutlah terhadap orang yang tidak mengetahui kamu , maafkanlah orang yang menzalimi kamu, berikanlah kepada orang yang tidak pernah memberi kepada kamu dan hubungkanlah silaturrahim dengan orang yang memutuskan silaturrahim dengan kamu.’
(Hadis Riwayat At-Tabrani dan Al-Bazaar)

Jawapan 5 Thtl

Tashih hadith
ألا أدلُّكم على ما يرفعُ اللهُ به الدرجاتِ ؟ قالوا : نعم يا رسولَ اللهِ ! قال : تحلُمُ على من جَهِلَ عليك ، وتعفو عمن ظلمَك ، وتُعطي من حرمَك ، وتَصِلُ من قطعَك .
الراوي : عبادة بن الصامت | المحدث : الألباني | المصدر : ضعيف الترغيب
الصفحة أو الرقم: 1465 | خلاصة حكم المحدث : ضعيف جداً

Peniaian albani, amat dhaif, Dha’if al-Targheeb, no 1465

 

 

Soalan 6

Macamana rakyat KSA sambut maulid nabi SAW?

Jawapan 6 Thtl

Rakyat KSA sambut Maulid langsung tidak ujud. Tiada di catat dalam kalendar negara KSA, tiada cuti umum, tiada sebarang sambutan. kerja spt biasa.

 

 

Soalan 7

Mengenai duit pencen arwah. Seorang isteri yang meninggal dunia ada pencen bulanan…duit tersebut untuk suami dan anak2 sahaja atau untuk ibu bapanya juga kerana kedua ibubapa masih ada. Dan adakah duit tu dinamakn duit pusaka juga?

Jawapan 7 Thtl

Status duit pencen
Duit pencen si mati bukan harta pesaka sebab ia penerusan saraan si mati kpd keluarganya.

 

 

Soalan 8

Apa hukum yang jelas mengenai menyimpan duit dalam ASB. Ada yang kata haram , tapi kalau rujuk e-fatwa JAKIM tidak mengatakan ianya haram. (Betulkan jika ada fakta salah dari saya)

Jawapan 8 htl

Hukum ASB
Bila ianya khilaf, langkah selamat ialah melabur dalam skim yang lain jika ada ilmu dalam wealth management. Jika tidak ada ilmu atau skill dalam wealth mgmt (pengurusan kekayaan), maka boleh melabur dalam ASB.

Fuqaha yg membolehkan, maza dan majlis fatwa kebangsaan MFK menggunakan Mursalah Maslahah atau fiqh al-maqosyid, bertujuan menolak mudharat ke atas bangsa melayu dalam menguasai 30% equiti kekayaan negara milik melayu dan meraih kemaslahatan, supaya org melayu menguasai 30% equity kekayaan pasaran modal di Malaysia. itu tujuan utama mereka yg menghalalkannya

Fuqaha yg mengharamkannya adalah menggunakan kaedah yg jelas, apa yg haram tetap haram, yakni pelaburan ribawiyah, berasaskan riba. di mana ASB melabur dalam kaunter tidak patuh syariah khususnya sektur perbankan konvensional.
cara membersihkan pelaburan ASB ialah keuntungan yang diperolehi disedekahkan sebahgiannya utk membersihkan ia dari syubhat.

 

 

Soalan 9

Ibu yang bersalin di bulan puasa, sebulan tak puasa, jika tidk mahu ganti puasa tapi nak bayar fidyah boleh tak?

Jawapan 9 Thtl

Tidak puasa sebulan penuh kerana bersalin

Ada 5 pendapat:
1. qadha sebulan + bayar fidyah [mazhab syafi’iy dan hanbali) jika wanita khuatir puasa membahayakan diri dan anak yg disusukannya.
2. qadha sahaja tanpa fidyah. Pendapat Hanafi ahnaf)
3. fidyah sahaja [Ibn Abbas, Ibn Umar, al-Albani dan Dr Qardhawi [tarjih Qardhaei dalam fiqh siyyam, jika wanita itu kerap bersalin, fidyah sahaja, jika jarang bersalin, anak sedikit, dia pulak tidak bekerja, maka wajib qadha]
4. qadha dan fidyah tanpa bedza khuatir atas diri dan anak, pendapat malikiah
5. tidak qadha dan juga tidak ada fidyah, pendapat Zahiri, Ibn Hazam
pendapat rajih:
fidyah sahaja, ini pendapat dua sahabat yg menjadi mufti madinah dan mekah, Ibn Abbas dan Ibn Umar.
Perbahasan lihat sahih fiqh sunnah, abu malik kamal

 

 

Soalan 10

Bagaimana cara yang betul bagi posisi solat wanita ketika sujud..(Lengan Perlu kepak sedikit ataupun tidak dan rapat ke rusuk)

Jawapan 10 Thtl

Posisi wanita ketika sujud
Ikut fiqh sunnah, sama dgn lelaki, dalilnya:
تفعل المرأة في الصلاة كما يفعل الرجل
“Seorang wanita mengerjakan salat sebagaimana yang dilakukan oleh laki-laki” (HR. Bukhari secara muallaq dan disebutkan oleh Ibnu Abi Syaibah dengan sanadnya dalam Al-Mushannaf).
syafi’iyah kata ada perbedzaan spt yg anda kemukakan., sujud, wanita rapatkan ke rusuk.

 

 

Soalan 11

Lelaki tidak dibenar kan melamar perempuan yang didalam iddah tetapi boleh kah dia berkenalan sekadar hendak mengetahui sesuai atau tidak?

Jawapan 11 Thtl

Hukum melamar wanita dalam iddah
Ayat dalil:

وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا عَرَّضْتُم بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَآءِ أَوْ أَكْنَنْتُمْ فِي أَنفُسِكُمْ عَلِمَ اللهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ وَلَكِن لاَّ تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا إِلاَّ أَن تَقُولُوا قَوْلاً مَّعْرُوفًا وَلاَ تَعْزِمُوا عُقْدَةَ النِّكَاحِ حَتَّى يَبْلُغَ الْكِتَابُ أَجَلَهُ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللهَ يَعْلَمُ مَا فِي أَنفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللهَ غَفُورٌ حَلِيمُُ {235}

“Dan tidak ada dosa bagi kamu meminang wanita-wanita itu dengan sindiran atau kamu menyembunyikan (keinginan mengawini mereka) dalam hatimu. Allah mengetahui bahwa kamu akan menyebut-nyebut mereka, dalam pada itu janganlah kamu mengadakan janji kawin dengan mereka secara rahasia, kecuali sekedar mengucapkan (kepada mereka) perkataan yang ma’ruf. Dan janganlah kamu ber’azam (bertetap hati) untuk beraqad nikah, sebelum habis iddahnya. Dan ketahuilah bahwasanya Allah mengetahui apa yang ada dalam hatimu; maka takutlah kepadaNya, dan ketahuilah bahwa Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun.” (Al-Baqarah: 235).
Kata syaikh ben Othaimiin, boleh melamar dgn sindiran sahaja bukan lafaz yg direct.

 

 

Soalan 12

Apa hukum wanita membalas senyuman dari seorang lelaki tidak dikenali?

Jawapan 12 Thtl

Hukum wanita membalas senyum kpd lelaki ajnabi
Hukum umum, senyum adalah sedekah
تبسمك في وجه أخيك لك صدقة

“Senyummu terhadap wajah saudaramu adalah sedekah” (HR. Tirmidzi, no.1956, ia berkata: “Hasan gharib”. Di-sahihkan oleh Al Albani dalam Sahih At Targhib)

Adapun membalas senyuman dr lelaki yg tidak dikenali, bergantung kpd apakah ada kemungkinan fitnah akan berlaku, ia bergantung kpd banyak faktur, kecantikan dan fizikal wanita tsb.
ما تركت بعدي فتنة أضر على الرجال من النساء

“tidaklah aku tinggalkan fitnah (cobaan) yang paling berat bagi laki-laki selain cobaan wanita” (HR. Al Bukhari 5069, Muslim 2740)

 

 

Soalan 13

Shahih ke kisah budak yang rindukan Nabi SAW sehingga sanggup menyuruk dalam peti dan ikuti rombongan Haji. Budak tersebut meninggal.kuburnya terletak diluar kota madinah dan bergerak menuju makam Nabi SAW sbb rindukan Nabi SAW?

Jawapan 13 Thtl

kubur budak yang bergerak menuju makam Nabi saw
Tidak ditemui dalam mana-mana kitab sunan dan sejarah. Beban di atas yg membawa berita, dari mana dia mengutip kisah yg anih tsb. Dasar ahli hadith:
semua kisah adalah dusta, kecuali yg dapat dibuktikan kesahihannya. Yang membawa khabar/kisah hendaklah membawa bukti ia adalah sahih

 

 

Soalan 14 dan jawapan Thtl

a) Benarkah ada azab bagi manusia yang tidak membersihkan kemaluan dengan sempurna selepas membuang air kecil ?

Jawapan

Azab kubur bg yang tidak jaga kencingnya, dalil:
وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ – رضي الله عنه – قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ – صلى الله عليه وسلم – – اِسْتَنْزِهُوا مِنْ اَلْبَوْلِ, فَإِنَّ عَامَّةَ عَذَابِ اَلْقَبْرِ مِنْهُ – رَوَاهُ اَلدَّارَقُطْنِيّ

وَلِلْحَاكِمِ: – أَكْثَرُ عَذَابِ اَلْقَبْرِ مِنْ اَلْبَوْلِ – وَهُوَ صَحِيحُ اَلْإِسْنَاد ِ

Dari Abu Hurairah ra, ia berkata, Rasulullah saw bersabda, “Bersihkanlah diri dari kencing. Karena kebanyakan siksa kubur berasal dari bekas kencing tersebut.” HR Ad Daruquthni dan Al Hakim, “Kebanyakan siksa kubur gara-gara (bekas) kencing.” Sanad hadits ini sahih

b) Shahih ke cerita saidina Ali ra yang mahu solatkan jenazah lelaki ,kemudian ada seekor ular sedang melilit kemaluan lelaki tersebut kesan dari tidak ambil berat menyucikan kemaluannya selepas membuang air kecil?

Jawapan

Ular membelit kemaluan jenazah. Tidak ditemui dalam mana-mana kitab yang muktabar

c) Bagaimanakah cara yang sebenar menghilangkan sifat kenajisan selepas membuang air besar?

Jawapan

Cara istinja’ dr buang air besar
1. menggunakan air dan dibersihkan najis pada qubul dgn tangan kiri
2. gunakan sabun
3. penyudah lap dgn tisu atau tuala

 

 

Soalan 15

Adakah wajib ke seseorang tu menghafal Al Qur’an dulu sebelum dia menghafal hadith..ie menjadikan pakar hadith?

Jawapan 15 Thtl

Hafal AQ dulu atau hafal hadith?
tak disyaratkan menghafaz AQ utk jadi ahli hadith. Ilmu yg penting ialah ilmu jarah wa ta’dil

 

 

Soalan 16

Haram atau tidak sah , umrah seseorang isteri bila tak pergi dengan suami nya?Bila suami izin kan pergi tapi hanya izinkan 60-40 (keraguan izin 40%) kerana sponser bayarkan full,pergi bersama rombongan seramai 100 orang Jan 2, 2016

Jawapan 16 Thtl

Hukum umrah isteri tanpa isteri
fatwa majlis fatwa kebangsaan 2001, hukumnya harus bersyarat, yakni keselamatan terjamin:
1. diurus oleh operatur yang berdaftar dan dipercayai ramai
2. bersama sejumlah wanita yg dipercayai
3. kenderaan yang selamat spt kapalterbang

 

 

Soalan 17

Ada sandaran dari mana2 sumber zikir di dlm gambar ini untk kelihatan berseri.

Jawapan 17 Thtl
petua kecantikan. Bukan bid’ah tapi Magik.
Bid’ah=amalan baru yg dicipta bertujuan beribadat
Magik=baca ayat atau shalawat dan akan berlaku keajaiban, misalnya kulit menjadi puteh atau wajah menjadi cantik jelita.
Petua-petua yang berpaksikan ayat2 AQ atau selawat memerlukan nas atau dalil. Jika tidak ada, maka ia tertolak.

photo

Komen dan Soalan