Utama Bilik (75) Tafsir Al-Quran Ustaz Rosman Kongsikan Pengalaman Mengajar Percuma

Ustaz Rosman Kongsikan Pengalaman Mengajar Percuma

297
0

Tajuk lain pula, minta apa saya tulis di ‘share’ kan ke group lain. Tak sempat nak tulis untuk semua.

Ikhlas. Apa yang awak faham.

Jawapan pelajar:
Ustaz Rosman, boleh tak saya simpulkan. Kalau kita mengajar perihal agama dan tiada meminta upah, bertawakkal pada Allah, Allah akan turunkan rezeki dengan tidak disangka-sangka mungkin rezeki dari pekerjaan yang lain?

Ustaz Rosman:
Benar sekali Nathrah My. Saya sendiri percaya begitu tapi nak amal tu amatlah susah. Nak tahu cerita saya.

Begini asalnya. Saya masa tu sudah khatam 2x tafsir dan sedang belajar Abi Daud dan Tirmidzi. Saya pula mengajar di sebuah masjid di Mulong dekat Kota Bharu. Saya dah tak kerja sudah 4 tahun sejak saya belajar tafsir.

Perjalanan ke Lakloh Jertih daripada Tok Bali ialah 35 km untuk kelas hadis. Kadang-kadang 2x sehari.

Perjalanan daripada Lakloh ke Mulong itu 70 km. Mulong ke Tok Bali 60 km. Jadi perjalanan di hari saya mengajar ialah 165 km tak termasuk makan malam.

Suatu hari saya hanya ada RM 10 saja. Nak ke kelas, mengajar dan makan. Minyak kereta pula kering. Saya buat keputusan untuk ke kelas hadis saja. Tak mengajar lah malam tu. Saya pujuk diri saya. Saya tak ambil upah. Apa salah saya cuti satu kali.

Saya di waktu maghrib tu serba salah. Saya rasa macam salah aje tak mengajar malam tu. Tak dapat saya tidur. Esoknya anak saya beri duit maka bolehlah saya ke kelas hadis. Semasa dalam kelas saya asyik teringat saya ponteng. Tiba-tiba ustaz ajar hadis hal jihad.

Dalam tu ada hadis, maksud begini. Sahabat berhutang nak pergi berjihad kerana tak ada duit. Bertalu-talu hadis seperti itu sampai habis kelas. Tahulah saya, saya sudah tak pandai bersyukur pada Allah Tuhan saya. Dialah yang mencipta saya. Memberi segala keperluan hidup saya. Saya tak tahu pun tapi Dia buat semua untuk kita. Tak peduli Dia kita tahu ke tak tahu ke. Dia buat aje.

Dia lah Allah yang memberi hidayat pada saya jadi Islam. Hidayat tambahan untuk belajar. Hidayat tambahan untuk faham wahyu dan hadis nabi.

Tapi saya seorang yang tak pandai kenang budi. Aku bertaubat pada Mu Tuhan ku di atas cuai nya aku pada Mu.

Saya malu nak pinjam duit untuk sebar agama Allah. Malunya aku pada Mu Tuhanku.

Komen:
?Allahuakbar.Moga Allah terus murahkan rezeki ustaz dan kami ?
?Ampunilah kami

Saya pun berazam akan pergi mengajar walaupun saya terpaksa berhutang. Namun saya tak mungkin dapat mensyukuri Allah Tuhan saya seperti sepatutnya. Tiba hari ngajar. Saya pinjam duit, RM 30 saja dapat. Saya pesan ke Mak Aji isteri saya. Masak nasi sebab saya balik makan jam 10.30 malam. Tak bolih makan di kedai. Malam tu saya mengajar surah bahagian akhir al-Baqarah. Tiba ayat 273 saya jadi sedih sebab ayat itu Allah cerita hal saya.

Saya tersedu-sedu membaca ayat itu. Hampir-hampir tak boleh mengajar kerana Allah dok cerita pada orang hal saya. Tak bolih jadi imam malam itu.

Bila saya masuk kereta saya, tiba-tiba pintu sebelah di buka orang. Orang itu kata ini ustaz zakat saya. Saya tak boleh jawab. Saya tengok kat dia saja. Tak terkata.

Saya bawa kereta hingga hilang daripada pandangan orang, saya tengok dan bilang duit itu. RM 5500. Masya Allah, Kamu lah Tuhan ku. Kamu tahu apa dalam hati ku. Kamu makbul doa ku. Allah.

Itulah Dia Allah. Tuhan ku dan Tuhan kamu juga. Sembahlah Dia saja. Inilah jalan yang lurus. Wallahuaklam.

????
?Ya Allah
?Astaghfirullah

Seminggu kemudian orang beri lagi zakat 10,000. Lepas itu 5000 dan seterusnya.

Ust Rosman ada amalkn doa yang khusus ke ?? Rezki yag melimpah ?

Taklah lagi saya susah begitu lagi. Ada kena musibah-musibah dalam perjalanan. Allah sentiasa bantu saya. Belanja sebar ugama ni besar. Tak mungkin saya boleh buat melainkan nusrah Allah. Allah lah yang benar.

Doa saya pendek je. Doa daripada al-Quran.

Allahumma ya Allah. Takabbalmina. Inna ka antas samii ul alim.

Ya Allah ya tuhan ku. Terimalah segala usaha ku untuk Mu. Sesungguhnya Kamu Tuhanku. Yang Maha Mendengar segala keperluan-keperluan ku dan Maha Mengetahui macamana nak tolong ku.

Semoga awak-awak semua di rahmati Allah. Saya pun sangat-sangat berharap pada pertemuan dengan Allah
Saya sangat-sangat berharap pada keampunan daripada Allah akan segala dosa-dosa saya.

Umur ni sekejap aje. Apa yang kita bawa balik tu yang mustahak.

Wallahualam.

Komen dan Soalan