Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat Ketidakpedulian Sumber Kekayaan Samada Dari Punca Haram Atau Halal : Tanda Kiamat...

Ketidakpedulian Sumber Kekayaan Samada Dari Punca Haram Atau Halal : Tanda Kiamat Ke-35

101
0

Tanda Ke-35/131 Ketidakpedulian Sumber Kekayaan Samada Dari Punca Haram Atau Halal
(عدم المبالاة بمصدر المال من حرام ام من حلال)

Dalil AQ:
“Dan janganlah sebagian kamu memakan harta sebagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang bathil dan (janganlah) kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim, supaya kamu dapat memakan sebagian daripada harta benda orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui”. [AQ:al-Baqarah/2 : 188].

Dalil hadith:

ليَأتينَّ على الناسِ زمانٌ ، لا يُبالي المرءُ بما أخذَ المالَ ، أمن حلالٍ أم من حرامٍ
الراوي : أبو هريرة المحدث : البخاري
المصدر : صحيح البخاري الصفحة أو الرقم: 2083

Terjemahan:
“Akan datang suatu masa pada umat manusia, mereka tidak lagi peduli dengan cara untuk mendapatkan harta, apakah melalui cara yang halal ataukah dengan cara yang haram
HR Bukhari no 2083

Syarah:
Adalah tidak menasabah si muslim yang warak, dia tidak peduli akan isu syubhah, halal dan haram dan dari mana sumber kewangannya, namun di zaman kita tidak lagi demikian, di mana mereka tidak lagi peduli dengan halal dan haram. Misalnya dalam surah alBaqarah 2:188, orang Islam makan harta sesama sendiri dengan jalan haram, zaman kita ni banyak skim cepat kaya, banyak sindiket penipuan khususnya business online dan riba.

Juga hadith Abu Hurairah, akan tiba masanya manusia tidak lagi peduli apa cara untuk mendapatkan harta kekayaan, tipu, rasuah, suapan, sogokan, pecah amanah, penyelewengan kuasa dan kedudukan, judi, riba, jualan arak, rokok, seludupan, curi, GRO, ragut, samun. pesundalan, pelacuran, urutan, dan rompakan. Ia terjadi dengan berleluasa, terutama tokoh-tokoh politik, mereka akan mencuri dan merompak wang rakyat. ?

Komen dan Soalan