Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat Berleluasa kekejian : Tanda Kiamat Ke-32

Berleluasa kekejian : Tanda Kiamat Ke-32

182
0
Iklan

Tanda Kiamat Ke-32/131
Berleluasa kekejian ( ظهور الفهش)

Dalil hadith:

خرج الإمام أحمد والحاكم في “المستدرك” عن عبد الله بن عمرو رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قَالَ: “لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَظْهَرَ الْفُحْشُ وَالتَّفَاحُشُ، وَقَطِيعَةُ الرَّحِمِ، وَسُوءُ الْمُجَاوَرَةِ”. (قال أحمد شاكر: إسناده صحيح).

Terjemahan:
Tidak akan tiba hari Kiamat hingga banyak perbuatan dan perkataan keji, pemutusan silaturahmi, dan jeleknya hubungan bertetangga.
HR Ahmad dan al-Haakim, dinilai sahih isnadnya oleh S Ahmed Syakir

Fahsya’ = keji, kata-kata dan perilaku yang jahat. Misalnya berpakaian seksi, zina, berpacaran, homoseksualiti, lesbian, berpelukan, berciuman ditempat awam, melihat fornografi di internet, kata-kata cabul, lucah, menghina, memfitnah, menyibarkan aib orang di internet, melaknat manusia, dan lain-lain, sedangkan Nabi saw:

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو يُحَدِّثُنَا إِذْ قَالَ لَمْ يَكُنْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَاحِشًا وَلَا مُتَفَحِّشًا وَإِنَّهُ كَانَ يَقُولُ إِنَّ خِيَارَكُمْ أَحَاسِنُكُمْ أَخْلَاقًا [رواه البخاري]

Artinya : Dari Abdullah bin Amru ra, dia berkata Rasulullah Saw tidak pernah berbuat keji dan tidak pula menyuruh berbuat keji, bahwa beliau bersabda: Sesungguhnya sebaik-baik kalian adalah yang terbaik akhlaknya. (HR. al-Bukhari)
عَن
ْ
Tanda ke-32 ni memang berakhir sampai sini je ke?

THTL: Tanda 32/131. Memang tak ada syarah dalam kitab asal “Nihayah al-Alam” ia abis gitu je, sebab dah zahir sangat depan mata kita berleluasanya kekejian dan mungkar..

? Assalamualaikum. Syeikh. Di Ireland, 3.2 juta sokong gay marriage Pope ugama Christian mereka membantah. Adakah ini tanda-tanda kiamat dan adakah akan terjadi musibah seperti zaman Nabi Luth a.s?

THTL: Termasuk tanda kiamatla tu, berleluasanya kekejian. Bala dan musibah seperti yang dialami oleh kaum Lut, mungkin tidaklaa..tapi bala Allah ni datang dalam pelbagai bentuk.

Ada contoh sheikh? Jika banyak negara yang luluskan undang-undang seperti ini, negara tersebut terkena bala dan tempias ke negara lain juga, sheikh?
Maaf, saya baru nak belajar, ilmu masih cetek lg?
Jazakallahu khayran, Syeikh.

THTL: Ya, satu dunia kena wabak HIV

Komen dan Soalan