Utama Bilik (05) Fiqhud Dalil Bilakah Kewujudan Sistem Khilafah Di Akhir Zaman

Bilakah Kewujudan Sistem Khilafah Di Akhir Zaman

211
0
Iklan

?Soalan 13: Bagaimana yang dikatakan sistem khalifah akan muncul kembali di akhir zaman?

Jawapan THTL: Dalil hadith

تكونُ النُّبُوَّةُ فيكم ما شاء اللهُ أن تكونَ، ثم يَرْفَعُها اللهُ – تعالى -، ثم تكونُ خلافةٌ على مِنهاجِ النُّبُوَّةِ ما شاء اللهُ أن تكونَ، ثم يَرْفَعُها اللهُ – تعالى -، ثم تكونُ مُلْكًا عاضًّا، فتكونُ ما شاء اللهُ أن تكونَ، ثم يَرْفَعُها اللهُ – تعالى -، ثم تكونُ مُلْكًا جَبْرِيَّةً فيكونُ ما شاء اللهُ أن يكونَ، ثم يَرْفَعُها اللهُ – تعالى -، ثم تكونُ خلافةً على مِنهاجِ نُبُوَّةٍ . ثم سكت . . .
الراوي : النعمان بن بشير المحدث : الألباني المصدر : تخريج مشكاة المصابيح
الصفحة أو الرقم: 5306 خلاصة حكم المحدث : إسناده حسن
والحديث صححه الألباني في السلسلة الصحيحة، وحسنه الأرناؤوط

Terjemahan:
“Sesungguhnya Nabi saw bersabda: “Kenabian akan menyertai kalian selama Allah menghendakinya, kemudian Allah mengangkat kenabian itu bila menghendakinya. Kemudian akan datang khilafah sesuai dengan jalan kenabian dalam waktu Allah menghendakinya. Kemudian Allah mengangkatnya apabila menghendakinya. Kemudian akan datang kerajaan yang menggigit dalam waktu yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkatnya apabila menghendakinya dan diganti dengan kerajaan yang memaksakan kehendaknya. Kemudian akan datang khilafah sesuai dengan jalan kenabian. Lalu Nabi saw diam”.
(HR Ahmad)

Status hadith:
Dengan jalan kenabian. Lalu Nabi saw diam”. (HR Ahmad)

فيه نظر،
وقد نقل العقيلي في الضعفاء(323- ج2/ص66)، وابن عدي في الكامل(525)، كلام الإمام البخاري
وقال ابن عدي(525): ولحبيب بن سالم هذه الأحاديث التي أمليتها، قد خولف في أسانيدها، وليس في متون أحاديثه حديثٌ منكر، بل قد اضطرب في أسانيد ما يروى عنه.

Status hadith: Hasan di sisi mutaakhirin , antaranya al-Albani dan syaikh Syuaib, Dha’if di sisi Mutaqaddimun dengan kalimah dalam sanadnya kena berhati-hati pada perawi Habib bin Salim menurut al-Bukhari, ibn Adiy dan al-Uqaili.

Fiqh hadith:
Sistem khalifah tidak lagi muncul kerana kalau anda cermati dalam matannya, dinyatakan oleh Nabi saw ada 5 fasa kepimpinan: Nubuwwah, Khulafa ar-Rasyidin, Dinasti, dan kezaliman dan fasa ke lima, ia muncul kembali. Kata Ibn Rajab, (dalam) Jami’ al Uloom, fasa kelima itu sudah berlalu, yakni zaman Umar Abdul Aziz ra (جامع العلوم والحكم (ج 28 / ص 18

Komen dan Soalan