Utama Bilik (93) Cabang Cabang Iman Syuabul Iman: Cabang 5 Hingga 7

Syuabul Iman: Cabang 5 Hingga 7

77
0

Mulalah faham ayat Al Qur’an (dengan) bertalaqqi. Amal para sahabat, belajar 7 ayat , 7 ayat, dah faham amal dan belajar lagi. Saidina Umar belajar dan faham Surah Al Baqarah lebih 8 tahun.

Sahabat-sahabat Nabi cinta Al Qur’an dan jadikan A Qur’an teman dimalam hari, malam bertemankan Al Qur’an insya Allah. Semoga Allah swt bagi kita kefahaman Al Qur’an, Akhlak Ahlul Qur’an dan seterusnya dapat Redha dari Allah swt yang menurunkan Al Qur’an.

Cabang ke 5,
Iman dengan Qada dan Qadar

Seluruh Alam ini dari ianya mula dicipta.. berada dalam ketetapan, peraturan dan pengetahuan Allah swt. Maka tasdiq dalam hati, ikrar dengan lisan kita dan amal yakni sedar dan redha akan peraturan dan ketetapan Allah swt.

Redhalah yang Allah swt jadi kita diplanet bumi yang kecil, redhalah kita dijadikan dari keturunan Adam a.s yang dicipta dengan tanah dan keturunannya berkembang biak dari setitis air mani serta berada dalam rahim wanita 7- 9bulan 10 hari atau lebih sebelum dilahirkan.

Cabang ke 6
İman dengan berlaku hari Kiamat

Seluruh Alam yang dicipta oleh Allah swt ini akan ditamatkan pada satu satu masa berdasarkan ketentuan dan ketetapan Allah swt. Maka tasdiq dalam hari, taqrir dengan lisan dan amalkanlah sebelum kiamat berlaku buatlah persiapan.

Cabang ke 7
İman dengan ditempatkan Ruh manusia disuatu alam transit setelah maut

Seluruh Bani Adam setelah dicabut nyawanya, akan diletakkan di alam transit.
maka tasdiq dalam hati, iqrar dengan lisan dan amalkan amalan amalan yang terhindarnya dari siksaan di alam transit.

Misalnya menjaga istinjak, berdasarkan hadis sahih banyak siksaan kubur apabila tidak berhati-hati bertaharah setelah buang air kecil.

dan banyakkan membaca Al Qur’an sabit dengan hadis nabi, ianya akan menjadi hujah dan peguambela di kubur.
wallahu a’lam bissowab

wama taufiqi illa billahi
Alhamdulillahi robbil alamin
Allahumma soliy ala Muhammad wa ala alihi wa ashabihi

Komen dan Soalan