Utama Bilik (64) Syamail Muhammadiyyah Hadis 20: Cop Kenabian Seperti Bulu-bulu Yang Berkumpul

Hadis 20: Cop Kenabian Seperti Bulu-bulu Yang Berkumpul

191
0
Iklan

Hadis 20, Dari Saitama, Jepun

20- حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَاصِمٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَزْرَةُ بْنُ ثَابِتٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي عِلْبَاءُ بْنُ أَحْمَرَ الْيَشْكُرِيّ،ُ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو زَيْدٍ عَمْرُو بْنُ أَخْطَبَ الْأَنْصَارِيُّ، قَالَ: قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «يَا أَبَا زَيْدٍ، ادْنُ مِنِّي فَامْسَحْ ظَهْرِي»، فَمَسَحْتُ ظَهْرَهُ، فَوَقَعَتْ أَصَابِعِي عَلَى الْخَاتَمِ. قُلْتُ: وَمَا الْخَاتَمُ؟، قَالَ: شَعَرَاتٌ مُجْتَمِعَاتٌ.

 

20- Telah bercerita kepada kami Muhammad bin Basysyar, dia berkata: Telah bercerita kepada kami Abu `Asim, dia berkata: Telah bercerita kepada kami `Azrah bin Sabit, dia berkata: Telah bercerita kepada saya `Ilba’ bin Ahmar Al-Yasykuriy, dia berkata: Telah bercerita kepada saya Abu Zayd `Amr bin Akhtab Al-Ansariy, dia berkata: Telah berkata kepada saya Rasulu Llah:

«Ya Aba Zayd, dekatilah saya dan sentuhlah belakang saya». Maka saya pun telah menyentuh belakangnya, dan jari-jari saya telah sampai ke atas cop. Saya telah berkata: Dan apakah itu cop? Dia berkata: Bulu-bulu yang berkumpul.

 

Syarah Adou_Fr:

Di dalam hadis ini, kata-kata: (شَعَرَاتٌ مُجْتَمِعَاتٌ) bulu-bulu yang berkumpul, ini ialah ucapan Abu Zayd `Amr. Dia menyebutkan ucapan ini apabila ditanya oleh `Ilba’ bin Ahmar Al-Yasykuriy, ketika dia sedang bercerita kepada `Ilba’ tentang panggilan Nabi kepadanya.

 

Para pensyarah hadis ini menyatakan bahawa jawaban Abu Zayd `Amr menunjukkan bahawa dia tidak melihat cop di belakang Nabi, tetapi dia hanya memegang bahagian belakang tubuh Nabi dan dia telah menyentuh cop itu. Justeru, dia menyatakan bahawa cop itu ialah bulu-bulu yang berkumpul.

Walau bagaimanapun, disebut di dalam Musnad Ibnu Abi Syaybah, dalam Bab: Hadis Abi Zayd `Amr bin Akhtab, bahawa Aba Zayd `Amr telah berkata:

(رَأَيْتُ الْخَاتَمَ عَلَى ظَهْرِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ)

Saya telah melihat cop di atas belakang Rasuli Llah.

 

Dan di dalam Musnad Ahmad, Bab: Hadis Abi Zayd `Amr bin Akhtab, disebutkan bahawa Aba Zayd `Amr telah berkata – selepas Nabi menyuruhnya menghampirinya dan menyentuh belakangnya –: (وَكَشَفَ ظَهْرَهُ، فَمَسَحْتُ ظَهْرَهُ، وَجَعَلْتُ الْخَاتَمَ بَيْنَ أَصَابِعِي) Dan dia telah menyingkap belakangnya, maka saya telah menyentuh belakangnya, dan saya telah menjadikan cop itu di antara jari-jari saya.

Hadis ini menunjukkan bagaimana para sahabat akan bercerita pengalaman mereka bersama Nabi, terutama apabila ia menunjukkan dekatnya mereka kepada Nabi, atau sesuatu yang tidak dikongsi bersama para sahabiy yang lain. Ini kerana pengalaman itu adalah sesuatu yang sangat penting, yang tidak akan dilaluï oleh mereka yang datang selepas Nabi mati.

 

Daripada hadis ini, ia menjadi hujah bahawa anggota tubuh Nabi, ia bukanlah untuk diambil keberkatan, kerana Nabi sebagai seorang yang sangat menyayangi umatnya, pasti akan menyuruh setiap daripada para sahabat – ketika Nabi masih hidup – untuk menyentuh atau mengambil keberkatan daripada tubuhnya.

Begitu juga dengan cop di belakang Nabi, ia juga bukan apa-apa, kerana jika ia ialah sumber untuk keberkatan, pasti Nabi akan berpesan kepada Abu Zayd `Amr agar mengingat, memelihara, atau melukis semula cop itu, agar hidup Abu Zayd `Amr akan sentiasa diberkati.

Lebih lagi, Abu Zayd `Amr – yang telah berperang bersama Nabi sebanyak tiga belas kali – menyatakan bahawa cop itu ialah bulu-bulu yang berkumpul. Justeru, ia ialah bulu, dan bukan tulisan atau gambar rajah! Maka celakalah para penipu yang cuba menipu dan menyesatkan umat Muhammad, kemudian mengambil keuntungan duniawi untuk mengisi perut dan nafsu mereka.

 

Lihatlah bahawa Abu Zayd `Amr tidak pula mengesyorkan apa-apa kepada `Ilba’ bin Ahmar Al-Yasykuriy supaya mengambil berkat daripada cop tersebut, dan dia juga tidak berusaha melukiskan rajah cop itu, atau menyatakan apa-apa yang lebih tentang cop itu. Adakah ada sesiapa dari kalangan orang-orang yang beriman yang mahu menuduh seorang sahabiy – iaitu Abu Zayd `Amr – menyembunyikan agama daripada umat Islam?

Ketahuïlah bahawa Aba Zayd `Amr inilah orang yang meriwayatkan hadis khutbah Nabi – selain Huzayfah –, dan dia berkata: (فَحَدَّثَنَا بِمَا كَانَ وَمَا هُوَ كَائِنٌ) Maka dia – iaitu Nabi – telah bercerita kepada kami dengan apa yang telah berlaku dan akan berlaku!

 

Justeru, kecintaan kita kepada Nabi adalah atas kemuliaan yang Tuhan telah tetapkan dan anugerahkan kepadanya, dan kita menurut jalan yang dinyatakan oleh Tuhan bagaimana untuk menzahirkan cinta tersebut iaitu: (فَاتَّبِعُونِي) «Maka ikutlah saya». Begitu juga ucapan Harun – saudara Musa – iaitu (فَاتَّبِعُونِي وَأَطِيعُوا أَمْرِي) «Maka ikutlah saya dan ta`atilah perintah saya».

Secara jelas, kita akan dapat melihat kebatilan, kejahilan dan kepalsuan sesetengah orang yang mendakwa sayang, atau menyorakkan cinta – terhadap Nabi –, sebaliknya mereka tidak mengikut Nabi dan tidak menta`ati perintah Nabi.

 

Sejak bilakah Nabi menyuruh menyanyi? Siapakah yang sanggup memfitnah dan memburukkan Nabi sebegitu rupa, melainkan orang yang bodoh, bebal, yang tidak mengenali Nabi! Tidakkah antara risalah kerasulan adalah menyuruh manusia mengingati Allah? Allah merakamkan di dalam Al-Qur’an:

فَإِذَا أَمِنتُمْ فَاذْكُرُواْ اللَّهَ كَمَا عَلَّمَكُمْ

«Maka apabila kamu telah aman, maka ingatilah Allah sebagaimana Dia telah mengajar kamu» [Al-Baqarah: 239]

 

Adakah Allah mengajar mengingati-Nya dengan menyanyi? Bahkan Nabi tidak pernah mengajar agar menyanyi! Maka jauhilah kebatilan, dan kembalikan kepada jalan yang ditunjukkan oleh Allah dan Nabi-Nya Muhammad.

 

شرح الديارية

لأحاديث الشمائل المحمدية

للإمام أبي عيسى محمد بن عيسى بن سورة

(المتوفي سنة 279 هجرية)

Syarhu d-Diyariyyah

Li’ahadis Asy-Syama’il Al-Muhammadiyyah

Lil-Imam Abi `Isa Muhammad bin `Isa bin Sawrah

Komen dan Soalan