Utama Bilik (104) Fikratuna Agama tawasul

Agama tawasul

117
0
Iklan

Agama tawasul

 

اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَٰهًا وَاحِدًا ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ

Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai tuhan selain Allah dan (juga mereka mempertuhankan) Al Masih putera Maryam, padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan yang Esa, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia. Maha suci Allah dari apa yang mereka persekutukan.

Surah At-Taubah (9:31)

 

? Soalan:

Maaf cikgu, mohon pencerahan ayat 31 surah at-taubah diatas. macam mana contoh mempertuhankan manusia? dan apakah maksud ‘arbab’ dlm ayat tu..

 

Jawapan:

Ketika ‘Adi bin Hatim mendengar ayat ini,beliau berkata; “Wahai Rasulullah,kami tidak beribadah kepada mereka.” Maka Nabi S.a.w  berkata kepada beliau,“Bukankah mereka telah menghalalkan apa yang telah Allah s.w.t haramkan kemudian kalian mengikuti mereka?Mereka juga mengharamkan apa yang dihalalkan Allah s.w.t kemudian kalian pun ikut mengharamkannya?”Adi berkata,“Benar demikian.”Maka Rasulullah s.a.w berkata,“Itulah bentuk peribadahan kalian kepada mereka.”(HR.at-Tirmidzi dan dinyatakan hasan oleh asy-Syaikh al-Albani)

Komen dan Soalan