Utama Bilik (05) Fiqhud Dalil Hiburan pada hari `Id.

Hiburan pada hari `Id.

62
0
Ringkasan Fiqh Ramadhan:
 
81. Hiburan pada hari `Id.
 
دخل أبو بكرٍ، وعندي جاريتين من جواري الأنصارِ، تُغِّنيان بما تقاولتِ الأنصارُ يومَ بُعاثَ، قالت: وليستا بمُغنِّيتين، فقال أبو بكرٍ: أمزاميرَ الشيطانِ في بيتِ رسولِ اللهِ صلى الله عليه وسلم؟ وذلك في يومِ عيدٍ، فقال رسولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم: يا أبا بكرٍ، إن لكلَّ قومٍ عيدًا، وهذا عيدُنا.
الراوي : عائشة أم المؤمنين | المحدث : البخاري | المصدر : صحيح البخاري 
الصفحة أو الرقم: 952 | خلاصة حكم المحدث : [صحيح] 
“Abu Bakar masuk (ke rumahku), di dalamnya 2 orang gadis Ansar menyanyikan peristiwa Bu`ats,” kata `A’isyah: “Kedua-duanya bukanlah daripada kalangan penyanyi.” Lalu Abu Bakar berkata: “Seruling syaitan di dalam rumah Rasulullah ﷺ?” Sedangkan waktu tersebut adalah hari `Id. Lalu Rasulullah ﷺ bersabda: “Wahai Abu Bakar! Sesungguhnya bagi setiap kaum ada perayaan, dan ini adalah perayaan kita.” – Shahih Al-Bukhari, no. 952.
 
= = = = = = = = = =
 
Penjelasan:
 
1. Sebahagian `ulama’ berhujah dengan hadits di atas, dan berpendapat bahawa nyanyian adalah sesuatu yang dilarang, sebagaimana yang disebutkan oleh Abu Bakar, dan Rasulullah ﷺ sendiri tidak mengingkari kata-kata Abu Bakar tersebut. Namun begitu, baginda telah memberikan satu kelonggaran untuk menyanyi dan bermain alat muzik pada hari `Id.
 
2. Namun, sebahagiannya menolak hujah di atas, kerana jika nyanyian adalah suara syaitan, adakah ini bererti pada hari `Id nyanyian tidak lagi menjadi suara syaitan, dan selepas `Id nyanyian akan kembali menjadi suara syaitan? Atau pun adakah ini bererti suara syaitan dibenarkan pada hari `Id?
 
3. Sekiranya kita memilih pendapat yang mengharuskan, kita harus tahu bahawa terdapat beberapa syarat yang telah digariskan ketika ingin mendengar lagu dan muzik:
 
(a) Liriknya tidak mengandungi unsur-unsur yang haram atau dilarang, seperti syirik, pemujaan, seks, dan sebagainya.
 
(b) Tidak dinyanyikan dengan suara yang boleh menimbulkan fitnah.
 
(c) Tidak dijadikan kebiasaan.
 
= = = = = = = = = =
 
Hashtag: #fiqhpuasa

Komen dan Soalan