Utama Bilik (75) Tafsir Al-Quran Tafsir Surah Az Zumar, Ayat 11-15

Tafsir Surah Az Zumar, Ayat 11-15

497
0

 

قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّينَ

[Surat Az-Zumar 11]

 

Allah perintah pada kamu supaya jadi begini. Katakanlah pada semua manusia iaitu pengisytiharan pada semua. Sesungguhnya aku di perintah supaya sembah/puja/ibadat/ doa hanya pada Allah saja.

Ini ialah pengulangan ikrar. Hendak mantapkan hati pelajar wahyu. Tulus ikhlas sepertimana Allah dan Rasul ajar; hanya untuk Allah saja sembahan kamu. ‘Deen’ bererti sembahan/ibadat dan lain-lain.

 

وَأُمِرْتُ لِأَنْ أَكُونَ أَوَّلَ الْمُسْلِمِينَ

[Surat Az-Zumar 12]

 

Dan aku juga di perintah supaya aku jadi orang yang mula sekali mentauhidkan Allah, daripada keluarga ku, kampung ku, taman ku , negeri ku, negara ku. Walau pun orang lain sibuk mengikut campuran ibadat yang nabi ajar dengan yang tok guru ajar.

 

وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ

[Surat Al-Waqia 10]

 

Tafsiran dengan Al Quran

Dan orang-orang yang mendahului daripada orang-orang terdahulu. Dulu sahabat-sahabat nabi di Mekah yang paling awal. Di sokong di bantu oleh kaum Ansar bila hijrah ke Madinah. Mereka ini lah orang-orang yang dahulu sekali beriman sedangkan kaum keluarga dan orang setempat membenci menghina mereka.

Sesiapa yang mula-mula beriman dalam ajakan tauhid ini pasti di boikot oleh ahli-ahli bidaah, seperti semua saudara-saudara sekarang.

 

أُولَٰئِكَ الْمُقَرَّبُونَ

[Surat Al-Waqia 11]

 

Orang-orang yang bersifat begini adalah orang-orang yang di dekatkan pada Tuhan mereka, Al-Muqarrabin

 

فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ

[Surat Al-Waqia 12]

 

Bila mati, akan di masuk ke syurga sama ada terus ke syurga atau pasti selepas Mahsyar. Siapakah mereka ini?

 

ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ

[Surat Al-Waqia 13]

 

Segolongan besar orang-orang dulu. Iaitu sahabat nabi dan sahabat semua nabi-nabi

 

وَقَلِيلٌ مِنَ الْآخِرِينَ

[Surat Al-Waqia 14]

 

Dan segolongan kecil orang-orang kemudian.

 

Soalan : Agaknya mungkinkah kita termasuk dalam golongan yang sedikit tu ustaz?

Ustaz Rosman: Wahai Allah Tuhan ku, jadilah kami ini yang tidak pernah mendengar ayat-ayat Mu di baca daripada lidah nabi kami, Hadis-hadis yang kami tak dengar di baca pada kami oleh nabi kami kerana Nabi kami sudah lama mati. Kami ini orang-orang yang amat sedikit yang percaya bulat-bulat tanpa membantah apa-apa ajaran Mu dan ajaran Nabi kami. Jadikanlah kami Ya Allah termasuk dalam golongan ini. Golongan yang Kamu dekatkan pada Zat Mu Tuhan ku

 

AZ-ZUMAR : AYAT 13

 

قُلْ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ

[Surat Az-Zumar 13]

 

Allah perintah untuk kamu supaya kata pada mana-mana org yang ingkar tauhid ini. Beritahu mereka musyrikin, ahli-ahli kitab Malaysia : Sesungguhnya aku sangat takut, kalau aku ikut juga syirik dan bidaah yang kamu sedang buat, aku akan durhaka pada Tuhan ku. Kerana aku berjanji dengan kalimah syahadah ku; Aku akan dapat azab pada hari hisab amal depan Tuhan ku.

Jika kamu tak boleh tabligh lagi kerana keingkaran mereka dalam menerima ajakan tauhid ini maka Allah perintahkan  pada kamu semua supaya berkata begini:

 

AZ ZUMAR : 14

 

قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصًا لَهُ دِينِي

[Surat Az-Zumar 14]

 

Katakan pada mereka: Allah saja lah yang aku sembah/puja/ibadat/doa. Tulus ikhlas pada Dia saja dalam ugama ku. Bukan ikhlas cara paderi kristian dengan tak kahwin. Bukan ikhlas cara hindu budha dan lain-lain ugama. Tapi ikhlas seperti nabi kami ajar. Tauhid yang Allah Tuhan kami ajar.

Kalau kamu musyrikin/ahli kitab malaysia masih ingkar. Allah taala berkata pada kamu semua. Katakanlah pada Allah, sindir pada orang engkar. Hati sendiri pun memang mengEsakan Allah. Allah sajalah aku sembah. Tulus ikhlas kepada Allah jua ugama ku / ketaatan ku.

Ini pengisytiran kita pada sesiapa yang engkar tauhid. Ikhlas itu mesti seperti nabi kita ajar, tak serupa maka tak betul. Ikhlas seperti kristian hindu budha atau..syiah, habib, golongan yang guna ajaran guru mereka yang tak ada dalam Quran dan Hadis. Ikhlas mereka ini tak betul, ikhlas pada Allah tapi tak ikut ajaran Allah dan Rasul. Ikhlas buat solat sunat sebelum dan selepas solat fardhu tapi buat secara berjemaah dengan imam dalam masjid. Di terima tak solat begini? Tidak terima.

Jadi ikhlas mesti seperti ajaran Nabi. Nabi dapat daripada wahyu

Habis situ

 

Soalan : 

Kamal Iqlaas – Ustaz, ada yang bertanya, “jika Nabi Muhammad dan sahabat tak buat, adakah sesuatu perbuatan itu haram?” contoh perbuatan yang saya dapat fikir, selawat di tengah padang beramai ramai. Dan perbuatan itu, kita husnu zhon, ikhlas.

Ustaz Ayah Aji Rosman : Wàa asyhadu anna muhamadur rasulullah. Kita dah janji kan pada Allah kita nak ikut ajaran nabi Muhamad saw

 

وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَىٰ آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا

[Surat Ta-Ha 115]

 

Ini contoh daripada cerita Nabi Adam as yang Allah sendiri cerita. Dan sesungguhnya Aku telah ambil perjanjian dengan Adam.. macam kita juga Allah ambil perjanjian, kalimah syahadah. Sebelum itu, tapi Adam lupa. Dan Aku tak dapati Adam itu ada kesungguhan yang kuat nak taat.

 

Salam Ustaz Ayah Aji. Soalan saya, solat sunat yang boleh dilakukan berjemaah selain solat sunat taraweh, solat apa lagi ye?

Ustaz Ayah Aji Rosman, : Ayah aji nak tanya, Nabi Adam makan pokok khuldi itu kerana nak durhaka pada Allah atau nak duduk dalam syurga??. Minta jawab.  Dia bukan nak durhaka kan??.  Setan lah yang kata ke Adam as. Bersumpah pulak tu, dia penasihat yang jujur, surah lain.

Jadi serupa lah yang duduk selawat ramai-ramai di padang adalah sangka baik macam nabi Adam as juga. Allah cerita macam-macam dlm Quran tapi tak faham maksud kerana tak belajar.

Guru-guru, sesetengah tu pun satu hal. Cerita sebelah saja tapi hal-hal di sebalik cerita yang berulang-ulang di utarakan Allah tak di ajar. Malah mereka sendiri jadi syaikh dalam amalan-amalan sangkaan / reka/ bidaah ni. Dan tak boleh buat solat sunat berjemaah kapit waktu. Jadi amalan-amalan kita dok buat selama ini hasil daripada sangkaan guru-guru kita sendiri, kita dah campur aduk ajaran nabi dengan ajaran-ajaran guru

 

أَمْ لَهُمْ شُرَكَاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَنْ بِهِ اللَّهُ ۚ وَلَوْلَا كَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ ۗ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

[Surat Ash-Shura 21]

 

Ini lah Allah kata pada kita jika kita buat amalan-amalan rekaan. Atau apakah ada bagi mereka guru-guru yang bersukutu dengan fahaman-fahaman karut mereka. Yang buat syariat pada agama Allah. Yang Allah tak pernah beri izin. Allah wahyu kah pada nabi amalan-amalan itu? Atau kamu sahaja nak ambil daripada rekaan guru-guru karut?

Allah biarkan sahaja kamu buat itu kerana: Dan kalau lah tidak kerana keputusan Allah, azab neraka akan di beri selepas ujian mati. Tentu Allah akan buat keputusan masukkan kamu ke neraka sekarang!!!!! Ingat Allah tak bolih buat ke???

Dan sesungguhnya orang-orang yang zalim. Zalim di sini ialah orang yang reka ugama. Zalim di sini ialah orang yang ikut orang reka ugama dengan tinggal janji sumpah ikrar mereka pada Allah. Bagi mereka di akhirat, azab yang teruk sungguh nak di beri.

Allah Akhbar!! Bertaubat lah anak-anak semua

Habis situ

 

Azril Ismail : Kenapa Allah swt benarkan manusia pilih syirik, sedangkan Allah swt tak redho ? “benarkan” dari segi ALLAH tak halang didunia ni

Azril, ayat dan huraian dah ada di atas.

 

Ust Ghafar: Kebaikan dan keburukan berjalan seiring keduanya terjadi atas izin Allah, bagaimana tu ayah aji?

Jawab nya krn Dia Allah Al Haliim ; Allah Tuhan kita. Mahal-mahal soalan hari ini. Golden questions. Dah faham ayat, tapi dok terpesir lagi

 

Ust Ghafar : Maknanya semua akan diampuni jua oleh Allah kecuali mati dalam syirik, kan ayah aji?

Problem hari ini kerja majlis fatwa seolah ganti kerja Tuhan, macamana sebagai orang kecil perlu taat mereka atau Tuhan?. Tetapi risikonya tinggi iaitu musnah dunia.

 

Ummu Yaser: Ustaz, kalau ada orang yang mengeluh setelah gagal berkali-kali dalam berusaha untuk dapat nikmat dunia lalu dia kata, susah senang Allah yang taqdirkan. Boleh terima kah?

Haliim, sifat Allah ringkas nya sahaja. Allah boleh tahan kemarahan nya, orang-orang sembah berhala, buat tawasul, ubah suai agama Nya. Dia boleh buat tak tahu saja segala kekufuran manusia. Dia beri azab sementara di alam barzakh, ringan saja. Dia buat kiamat. Dia tunggu lagi. Dia bangkitkan kita di mahsyar. Dia tunggu lagi. Dia buat pembicaraan. Dia kasi can (peluang) orang itu di adili seadil-adilnya. Kemudian baru Dia AZAB.

Itu lah Dia Allah yg bersifat Haliim. Sebab nya Allah nak kasi can (peluang) kita bertaubat. Belajar dan ikut yang benar

Ok dah jawab semua soalan-soalan di atas. Ayah aji hanya lah sorang yang sangat kesian pada orang kerana ayah aji dulu pun sheikh segala benda-benda karut ni.

Kita sambung

Allah berkata pada kamu semua. Beritahulah pada semua yang engkar.

 

 

SURAH AZ-ZUMAR : 15

 

فَاعْبُدُوا مَا شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ ۗ قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَأَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ أَلَا ذَٰلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ

 

[Surat Az-Zumar 15]

 

Maka sembahlah pujaan-pujaan kamu sama ada nabi-nabi, wali-wali, malaikat-malaikat atau jin-jin atau panglima hitam atau panglima yusoff dan sebagainya pujaan kamu.

Apa saja roh-roh orang mati atau sesiapa saja yang kamu nak buat perantara bagi Allah supaya kamu rasa kamu boleh dekatkan diri pada Allah sedekatnya… buat lah. Kami sekali-kali tidak akan (dapat) buat.

Tetapi ingat: kamu ketahuilah. Jika kamu berakidah sedemikian. Itulah kerugian yang amat besar sekali pada kamu. Bila syirik pada Allah maka semua amal soleh akan hancur. Kamu akan dapat kerugian yang sangat nyata bagi kamu di akhirat kelak. Keadaan kerugian mereka ini sengaja Allah beritahu pada kamu supaya kamu akan sentiasa dalam berharap pada Tuhan kamu.

Beritahu mereka:

Sesungguhnya orang-orang yang rugi begini kerana syirik ini ialah orang-orang yang merugikan diri sendiri dan keluarganya di hari akhirat.

 

TAFSIR 2 :

 

فَاعْبُدُوا مَا شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ ۗ قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَأَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ أَلَا ذَٰلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ

 

[Surat Az-Zumar 15]

 

Sembahlah pujalah serulah roh-roh orang dah mati itu sesiapa yg kamu nak seru/puja/sembah selain daripada Allah, yang iktikad dalam hati kamu ; utk hampirkan diri kamu pada Allah sedekah-sedekah itu (seperti dalam) Az-Zumar, ayat 3.

Tapi kamu daie-daie Allah juga, mesti beri nasihat lagi pada mereka. Ingat!!!

Sesungguhnya orang-orang yang paling rugi ialah orang-orang yang sengaja merugikan diri sendiri dengan syirik dan bidaah ibadat. Dan juga ajar ahli keluarga mereka dengan syirik bidaah ibadat ini akan di azab di hari akhirat.

Ketahui laahhh!!!!!

Yang demikian kerugian tiada satu pun ibadat akan dipertimbang. Adalah kerugian yang nyata sungguh bila kamu bertemu hisab amal esok.

 

Komen dan Soalan