Utama Bilik (64) Syamail Muhammadiyyah Hadis 3 : (Perihal Rambut Dan Pakaian) Asy-Syamail Muhammadiyyah

Hadis 3 : (Perihal Rambut Dan Pakaian) Asy-Syamail Muhammadiyyah

384
0
Iklan

 

شرح الديارية ألاحديث  الشمدئل احملمدثة        

Syarhu d-Diyariyyah Li’ahadis Asy-Syama’il Al-Muhammadiyyah

 

Hadis 3

3- حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ، قَالَ: سَمِعْتُ الْبَرَاءَ بْنَ عَازِبٍ، يَقُولُ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلًا مَرْبُوعًا، بَعِيدَ مَا بَيْنَ الْمَنْكِبَيْنِ، عَظِيمَ الْجُمَّةِ إِلَى شَحْمَةِ أُذُنَيْهِ الْيُسْرَى، عَلَيْهِ حُلَّةٌ حَمْرَاءُ، مَا رَأَيْتُ شَيْئًا قَطُّ أَحْسَنَ مِنْهُ.

3- Telah bercerita kepada kami Muhammad bin Basyyar, dia berkata: Telah bercerita kepada kami Muhammad bin Ja`far, dia berkata: Telah bercerita kepada kami Syu`bah, daripada Abi Ishaq, dia berkata: Saya telah mendengar Al-Bara’ bin `Azib, dia berkata: Rasulu Llah ialah seorang lelaki yang bersaiz sederhana, jauh jarak dua bahunya, lebat rambutnya ke cuping telinganya yang kiri. Dia memakai sepasang merah. Saya tidak pernah pun melihat orang yang lebih elok daripadanya.

 

Syarah Adou_Fr:

Hadis  ini  menjelaskan  saiz  tubuh  Nabi  seperti  hadis  sebelumnya,  dan dijelaskan bahawa Nabi mempunyaï dada yang bidang iaitu bahunya lebar. Seterusnya dinyatakan sifat rambut Nabi yang lebat dan panjang sehingga menyentuh cuping telinganya yang kiri. Nabi memakai sepasang pakaian iaitu kain dan selendang yang berwarna merah. Walau bagaimanapun, ini bukanlah bermakna pakaian Nabi itu merah sepenuhnya, kerana ia ialah kain yang mempunyai corak berwarna merah yang disulam dengan benang hitam seperti tekstil buatan Yaman yang lain. Menurut rawi hadis ini iaitu Al-Bara’ yang merupakan seorang sahabat, dia tidak pernah melihat apa -apa pun yang lebih elok daripada Nabi apabila dia memandangnya.

 

Komen dan Soalan