Utama Bilik (78) Bulughul Maram & Fathul Bari Hindari Salahguna Tawasul Yang Halal

Hindari Salahguna Tawasul Yang Halal

51
0

🔴 Assalamuaaaikum.. saya ingin bertanya, kalau kita minta orang doakan kita, sebagai contoh katanya: “doakanlah aku, mudah-mudahan aku cepat sembuh”.. adakah ini dikira tawassul juga?

 

 

♻ Ustaz Solah UiTO: Waalaikumussalam

Ya di kira tawassul..tapi tawassul yang boleh..

Cuma masyarakat Malaysia zaman lani kadang-kadang melampau bila minta orang doakan..jika tak melampau maka boleh..

 

Asalkan dia tidak ragu dengan Allah..dia tak  anggap doanya tak maqbul melainkan orang doakan..dia tak buruk sangka pada Allah..dia tidak minta orang lain melainkan dia juga turut berdoa..akidah tauhidnya kukuh dan jenis tak putus asa berdoa sendiri pada Allah..dia tak kata aku sudah doa dah masa minta orang lain doakan..jika cukup syarat-syarat ni boleh la,bukan sunat pun..harus sahaja..harus sahaja..

tapi yang sunatnya minta sendiri kerana berdoa pasti Allah maqbul kan..

 

‏﴿١٨٦﴾ وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنِّى قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ ٱلدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا۟ لِى وَلْيُؤْمِنُوا۟ بِى لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ

 

(186) Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.

(Al Baqarah 2:186)

 

Jika tak cukup syarat maka jangan minta orang doakan..sebab bahaya kepada akidahnya..bahaya kerana mungkin perbuatannya itu asbab kepada syirik akbar..contoh minta dengan orang yang sudah mati..atau minta perkara yang melampau batas syariat..yang tentu saja bahaya boleh kecundang akidah tauhidnya..sebab tu dalam hadith ada sebut orang-orang yang dapat masuk syurga tanpa hisab ialah org yang tak minta orang lain doakan jampi..sebab jika minta maka orang itu dalam dua,samada dia tetap kukuh tauhidnya atau syirik..maka akan di hisab kelak..tapi kalau dia tak minta orang lain, pasti akidah tauhidnya tak goyang..

Komen dan Soalan