Utama Bilik Seminar Mingguan Wacana Ke-5: Perihal Munafik

Wacana Ke-5: Perihal Munafik

71
0

S1🔴 Assalamualaikum, Ayah Aji boleh bagi penerangan mengenai orang munafik?

 

 

 

 J1:

 

(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيرًا مِنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۗ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ)

 

[Surat At-Tawba 34]

 

 

 

via @QuranAndroid

 

Wahai orang-orang yang beriman, kenapa kamu , apabila di panggil pada kamu …infaq lah pada jalan Allah. ..yaitu supaya menghidupkan semula ugama Allah. .

 

Terasa berat..orang-orang munafik. ..bagi kamu nak tinggal di bumi Allah. .berasa tak suka bersama orang-orang beriman..

 

Adakah kamu redha atau suka dengan kehidupan dunia ini , berbanding akhirat.

 

Allah kata lagi… taklah kesenangan hidup dunia ini …melainkan kesenangan. .yang sedikit.

 

Tafsir

 

Orang-orang munafik tak suka berderma pada ugama Allah… derma lain mereka buat.

 

Kesenangan hidup dunia , mengabui mata mereka… hingga lupa Quran dan sunnah. ..ikut hanya apa-apa jalan yang mereka dapat faedah…

 

Contoh.. poster-poster di letak di setiap cabang jalan raya, bila datang musim hari raya, puasa, depavali, chrismas, dan lain-lain serta musim pilihan raya atau kepentingan rakyat umum.

 

Kos ini kalau di kira beribu setiap kali ada poster-poster, banner-banner ini… kalau duit ni di guna utk tolong fakir miskin. .dah lama dapat kurangkan beban rakyat.

 

Buat kerana publisiti murahan tuan punya.

 

Silap tafsir

 

Infiru. ..keluar berjihad…perang atau sebar ugama

Jihad dengan harta dan jiwa raga.

Harta bermaksud infaq

Berjihad juga dengan lidah atau lisan.. Juga jihad perang

 

(إِلَّا تَنْفِرُوا يُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا وَيَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ وَلَا تَضُرُّوهُ شَيْئًا ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ)

[Surat At-Tawba 39]

 

via @QuranAndroid

Jika kamu tidak ingin juga berjuang… untuk besarkan ugama..dengan harta dan jiwa raga..

 

Kami akan azab kamu , azab yg pedih. …dengan cara kaum lain akan menawan kamu dan jadi kamu hina di bumi sendiri saperti kaum maya, Aztec, red Indian America. . hasil daripada syirik kufur mereka buat..

 

Dan Allah akan ganti kamu dengan kaum lain bukan kamu…di atas bumi kamu..

 

Dan tidaklah kamu kufur syirik dan bidaah itu menyusahkan Allah sedikit pun. ..kamu saja yang rugi.

 

Dan Allah memang berkuasa di atas segala sesuatu yang lain pun

(لَوْ كَانَ عَرَضًا قَرِيبًا وَسَفَرًا قَاصِدًا لَاتَّبَعُوكَ وَلَٰكِنْ بَعُدَتْ عَلَيْهِمُ الشُّقَّةُ ۚ وَسَيَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَوِ اسْتَطَعْنَا لَخَرَجْنَا مَعَكُمْ يُهْلِكُونَ أَنْفُسَهُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ)

[Surat At-Tawba 42]

 

via @QuranAndroid

Kalau tempat berjuang itu dekat dan mudah…nescaya mereka akan ikut saja perintah kamu

 

Akan tetapi , berjuang itu nampak susah ..terasa jauh.. ke atas mereka jaraknya ..dan musuhnya. 

 

Dan mereka pula datang bersumpah dengan nama Allah, jika kami mampu.. sungguh-sungguh.. Pasti kami keluar berjuang..Bersama kamu.

 

Dusta mereka ..mereka dahului ke atas diri mereka. 

 

Sedangkan Allah tahu bahawa mereka pendusta…dalam bersumpah

 

Tafsir

 

Kalau tabligh itu dekat dan mudah mereka nak ikut…tapi perasaan enggan pada ugama Allah mereka berasa berat nak buat.

 

Kadang-kadang jika kita ajak.. mereka bersumpah dengan nama Allah begini begitu. ..alasan tak nak pergi

 

(بَلَىٰ قَدْ جَاءَتْكَ آيَاتِي فَكَذَّبْتَ بِهَا وَاسْتَكْبَرْتَ وَكُنْتَ مِنَ الْكَافِرِينَ)

[Surat Az-Zumar 59]

 

via @QuranAndroid

 

Ayat ini pula ialah tanda permulaan munafik

Bahkan sebenarnya, sungguh telah datang ayat-ayat Aku di baca pd mereka, 

 

Mereka mendustakan nya yaitu menolak nya..dan mereka sombong nak belajar wahyu Allah 

 

Dan mereka pada ketika itu, tergulung daripada orang-orang kafir…munafik

 

(وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ تَرَى الَّذِينَ كَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ ۚ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْمُتَكَبِّرِينَ)

[Surat Az-Zumar 60]

 

via @QuranAndroid

 

Dan pada hari kiamat, kamu dapat lihat orang-orang yang menolak ayat-ayat Allah, muka-muka mereka hitam pekat…akibat di bakar dalam neraka…

 

Bukankah pada neraka jahanam ini, tempat tinggal paling sesuai untuk orang-orang yang sombong terhadap wahyu Allah

 

(فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ)

[Surat Al-Baqara 10]

 

via @QuranAndroid

Dalam hati mereka ada penyakit. .buruk sangka pada Allah. Maka Allah tambah lagi pada penyakit baru yaitu kufur.. munafik. 

 

Bagi mereka di akhirat kelak akan dapat azab yang pedih dengan sebab apa yang mereka dusta kan. ..ajakan tauhid

 

Wabillahitaufiq

Banyak lagi sifat-sifat mereka.. lain kali

🌴🌴🌴

Komen dan Soalan