Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 Fiqh Wanita 1

Fiqh Wanita 1

237
0
Iklan

Soalan 1 :
i)Apakah hukum sebenarnya mencukur bulu kaki,bulu ketiak dan juga bulu ari-ari?
ii)Ada yang menggunakan wax untuk membuang bulu-bulu tersebut.Boleh ke?

Jawapan 1 Thtl
Hukum bulu bagi wanita.
i)Bulu betis(kaki) harus menghilangkannya kerana bulu betis tidak sesuai untuk wanita.Ia juga tradisi arab,jika hari perkahwinan,maka bulu -bulu yang tidak feminin dibersihkan.
ii)Bulu ketiak dan ari-ari adalah sunan al-fitrah atau personel hygiene umat islam.

Dalil:
“Perkara fitrah ada 5: berkhitan,mencukur bulu kemaluan,mencukur kumis,memotong kuku dan mencabut bulu ketiak.” (HR Bukhari dari Abu Hurairah)
Cara menghilangkan bulu-bulu tersebut boleh saja dengan sebarang cara yang kurang sakit dan paling mudah.
Soalan 2
Saya dengar orang meninggal sebab sakit perut,mati lemas adalah mati syahid,Boleh tolong jelaskan tak?

Jawapan 2 Thtl
Kematian yang mendapat syahid dunia.
Ada beberapa kematian yang disifatkan sebagai mati yang baik(husnul khatimah)dan mendapat title syahid dunia.
Maksud syahid dunia adalah ialah mati dengan penyudah yang baik namun ia masih dimandi ,dikapankan dan disolat seperti biasa,antaranya wanita yang mati ketika bersalin.WA
Soalan 3
Apa hukum air kencing bayi yang berumur 7 hari tapi disuapkan madu,air zam-zam ketika bertahnik.Pada masa itu bayi menyusu susu ibu. Adakah najis air kencing?

Jawapan 3Thtl
Status kencing bayi selepas di tahnik

Dalil hadith:
“Kencing bayi perempuan itu dicuci,sedangkan bayi lelaki diperciki” (HR.Abu Daud no:376 dan An Nasai no:305,sahih Albani ada perbezaan akan najis bayi.
Bayi perempuan kencingnya dibasuh seperti biasa manakala bayi lelaki di percik kerana najis ringan.
Status kencing bayi lelaki tidakberubah selepas ditahnik kerana ia bukan suapan yang mengenyangkan.cuma sekadar syarat sahaja.WA

Nota:Air kencing bayi lelaki yang umurnya kurang 2 tahun yang minum susu ibu sahaja termasuk dalam najis ringan(mukhafafah),hanyanpercikair sahaja,air kencing kanak-kanak perempuan pula adalah najis sederhana(mutawasitah),kena basuh macam biasa,jirus air sehingga hilang warna,bau dan rasa.
dari ustazah Zalizan Abd Rani.
Soalan 4
Apakah hukumnya seorang suami yang melebihkan keperluan ibubapanya berbanding keluarganya sendiri.Isteri bekerja dengan pendapatan melebhi suami.

Jawapan 4 Thtl
Keatas suami memang ada 2 nafkah.
i)Nafkah keluarganya dan nafkah kepada ibubapanya jika kedua mereka masih hidup dan dalam keadaan memerlukan nafkah dari anak-anak.
ii)Prinsip suami kenalah adil dan tawazun,yakni imbangkan nafkah keluarga dan ibubapanya.
iii)Jika isteri bekerja dan bergaji lebih besar,suami dan isteri kena duduk dan berbncang serta bentangkan bajet untuk keluarga,siapa bayar bildan bil-bil semua ,siapa nak langsaikan.disebabkan keluarga moden,dimana isteri bekerjaya,sistem nafkah keluarga berubah.
Soalan 4a tambahan
i)Bagaimana dengan isteri yang menjadi surirumah sepenuh masadan bergantung pada pendapatan suami,bagaimana dengan nafkah kedua ibubapa isteri?
ii)Bagaimana bagi keluarga yang tiada anak lelaki? contohnya,keluarga saya,kami bertiga anak perempuan.

Jawapan 4a tambahan Thtl
i)Nafkah ibubapa atas anak lelaki.sebab pesaka anak lelaki dapat 2 bahagian,anak perempua dapat 1 saja.Dengan izin suami,anak perempuan boleh juga menyumbang.
ii)Anak perempuan yang bekerjalah kena lebih bertangungjawab dari adik yang jadi surirumah.
nafkah ibubapa jatuh ke atas anak perempuan.
Soalan 4b tambahan
Maaf,saya pernah baca urutan pemberian nafkah bagi seorang lelaki iaitu pertama diri sendiri.Jika cukup perlu diberi kepada isteri,anak-anak,ibubapa dan adik-beradik.Betul ke?

Jawapan 4b tambahan Thtl
Betul.Fiqh Awlawiyat atau keutamaan atau setting priorities.
Soalan 4c tambahan
Isteri kena minta izin suami juga untuk bagi sumbangan pada ibubapa?kalau duit sendiri perlu minta izin?

Jawapan 4c tambahan Thtl
Klau dari duit sendiri pun kena minta izin suami atas dasar menghormati suami dan kasih sayang antara keduanya.Jangan biasakan ada rahsia antara suami dan isteri.

Komen dan Soalan