Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TBK 10.1.16 al Masih al Dajjal

TBK 10.1.16 al Masih al Dajjal

880
0
Iklan

TBK 10.1 al Masih al Dajjal.

10.1.16 Pengikut Dajjal.
أتباع الدجال

لا شك أن الدجال مع تعدد قدراته وتنوع فتنته واستعماله لأساليب مختلفة لإضلال الناس وجرهم إلى اتباعه واعتقاد ألوهيته لا شك أن ذلك كله يفتن أعداد من الناس به فيتبعونه رغبة فيما عنده او رهبة مما عنده أو حرصا على حرب الإسلام وأهله ومن هؤلاء:

Pengikut Dajjal.
Tanpa syak bahawa Dajjal dengan segala kemampuan dan fitnah yang dibawanya, dan pelbagai cara untuk menyesatkan manusia bagi mendapat pengikut dan pengaruh, tambahan dengan dakwaan ia adalah tuhan yang akan membuat ramai manusia tertipu untuk mendapat habuan yang dibawanya, atau gerun dengan kuasanya, atau kerana dia anti Islam, maka disenaraikan pengikutnya (di seluruh dunia).


■ PENGIKUT DAJJAL.(1)
▪Pengikut Dajjal dari Yahudi Iran.
اليهود ايران

Agak memeranjatkan Iran merupakan rumah ketiga Yahudi selepas Israel dan Amerika Syarikat.
Tidak dapat ditentukan bilangan sebenar orang Yahudi yang menetap di Iran, kemungkinan besar di dalam lingkungan 25,000 kerana semakin ramai yang berhijrah ke Israel.

Hadith-hadith mengenai bangsa Yahudi Iran yang menjadi pengikut utama Dajjal.

عن أنس بن مالك رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:«يتبع الدجال من اليهود أصفهان (1) سبعون ألفا عليهم الطيالسة (2) رواه مسلم

Terjemahan:
“Anas Bin Malik رضي الله عنه mengatakan bahawa Rasulullah ﷺ bersabda: “Dajjal akan diikuti 70 ribu Yahudi dari Isfahan (1) mengenakan selendang Persia (Thayalisah)(2).”
(HR Muslim no 7034)
———————————–
1) Isfahan.

أصفهان :مدينة إيرانية تقع في وسط إيران وتبعد على طهران أالعاصمة الإيرانية ) 340كم تقريبا جنوبا, ويسكنها حسب المصادر الرسمية من 25-30 ألف يهودي, ومساحة مدينة أصفهان 105,937كم مربع
للاستزادة انظر موقع يهود إيران :www.iranjewish.com

Isfahan berada di tengah Iran, 340KM dari Tehran terdapat 25-30 ribu Yahudi.

2) Selendang atau smagh Yahudi atau thayalisah
(singular thayalisan) (الطيالسة: نوع من اللباس يلبس على الرأس ويسدل على بقية البدن ومفرده طيلسان)

Thayalisah Yahudi Iran.
_______________________

Pengikut dajjal adalah Yahudi Iran. (Peta)

Dalil hadith:
Dari Abu Hurairah رضي الله عنه, bahawa Nabi ﷺ bersabda:

عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال:« لينزلن الدجال خوز (3) وكرمان( 4) في سبعين ألفا وجوههم كالمجان النطرقة»

Terjemahan:
“Dajjal akan turun (atau muncul) di Khuz (3) dan Kirman (4) dengan 70,000 org pengikut (yahudi Iran) yang wajah memakai perisai.”

Tahqiq hadith:

لينزلنَّ الدجالُ خُوزَ وَكَرْمَانَ في سبعينَ ألفًا وجوههم كَالْمَجَانِّ الْمُطْرَقَةِ
الراوي : أبو هريرة | المحدث : أحمد شاكر | المصدر : مسند أحمد
الصفحة أو الرقم: 16/192 | خلاصة حكم المحدث : إسناده صحيح
التخريج : أخرجه أحمد (8453) واللفظ له، والبزار (8558)، وأبو يعلى (5976)

Menurut pendapat Syaikh Ahmad Syakir muhaqqiq al Musnad, sanad hadith ini, sahih.

قال الشيخ حمود التويجري رحمه الله في إتحاف الجماعة بما جاء في الفتن والملاحم وأشراط الساعة (402/2-409): رواه الإمام أحمد، وإسناده حسن.

Begitu juga pendapat Syaikh Hamuud al Tuwaijiry رحمه الله, di dalam kitab al Fitan, jilid 2:402-9, sanad hadith ini, hasan.

Nota tambahan:
3) Khuz=Khuzistan di Iran
4) Kirman, di Iran


▪Pengikut Dajjal adalah Yahudi – umum.

مسألة
# لماذا يكون أكثر اتباع الدجال هم اليهود؟
الجواب:
أن من عقيدة اليهود في الدجال :أنه هو مسيح اليهود المنتظر!

Isu:
Kenapa majoriti pengikut Dajjal adalah Yahudi?

Ini kerana antara akidah Yahudi menyatakan Dajjal adalah Messiah atau al Masih Yahudi yang ditunggu-tunggu.

al Masih atau Mesiakh di dalam agama Judaisma atau ajaran Torah ialah tokoh yang akan menjadi raja bani Israil dan menjaga kepentingan politik orang Yahudi.

Dr Muhammad al Areefi berpendapat:

يعتقد اليهود أن الله وعدهم بملك منتظر من نسل داوود يأتي ويقيم لهم دولة اليهود ويسمونه في كتبهم :الميسياه.
ومن طقوس اليهود:صلوات يستحثون فيها المسيح الدجال للخروج….
وخصوصا ليلة عيد الفصح اليهودي بأدعية خاصة بذلك

Iktikad orang Yahudi bahawa akhir zaman Allah ﷻ akan mengutus keturunan King David yang akan menjaga kerajaan Yahudi yang dinamakan Messiah atau al Maisiyah.

Di dalam upacara keagamaan Yahudi seperti Hanukah atau Yom Kippur, mengandungi sesi permohonan agar kemunculan (segera) Messiah(Dajjal) tersebut.

Petikan dari Thalmud:

قال في التلمود:
لما يأتي المسيح تطرح الأرض فطيرا وملابس من صوف وقمحا حبه بقدر كلاوي الثيران الكبيرة وفي ذلك الزمان ترجع السلطة لليهود وكل الأمم تخدم ذلك المسيح وتخضع له وفي ذلك الوقت يكون لكل يهودي ألفا وثمانمائة عبد يخدمونه وثلاثمائة وعشرة أكوان تحت سلطته ولكن لا يأتي المسيح إلا بعد انقضاء حكم الأشرار ويتحقق منتظر الأمة اليهودية بمجيء إسرائيل وتكون تلك الأمة هي المتسلطة على باقي الأمم عند مجيئه

Petikan dari Old testament atau Thalmud:
“Bila Messiah Yahudi datang, bumi akan mengeluarkan hasil mahsul berupa roti, pakaian, gandum, kembalilah kekuasaan Yahudi ke atas alam, pada masa itu setiap Yahudi akan memiliki hamba sahaya seramai 2,800 orang, 310 akwan (keluasan bumi) ; munculnya Messiah (Dajjal) berakhirnya kezaliman, penderitaan Yahudi selesai dengan kemunculan Israel dan penguasaan ke atas seluruh umat manusia”

(Rujukan: al kanz al marsyud, oleh dr Mustafa al Zarqa’, Syria; الكنز المرصود فى قواعد التلمود المؤلف: مصطفى الزرقاء )


PENGIKUT DAJJAL (2)
Puak Kafir dan Munafik.
الكفار والمنافقين

عن أنس بن مالك رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:«ليس من بلد إلا سيطؤه الدجال إلا مكة والمدينة وليس نقب من أنقابها إلا عليها ملائكة حافين تحرسها فينزل بالسبخة فترجف المدينة بأهلها ثلاث رجفات يخرج إليه منها كل كافر ومنافق

Terjemahan
“Tidak ada sebuah negeri pun melainkan dimasuki oleh Dajjal, kecuali Mekah dan Madinah. Tidak ada satupun jalan masuk ke kota Madinah melainkan telah dikawal oleh barisan malaikat. Dajjal kemudian mendatangi Sibhkah al Jurf (tanah berbatu volkanik) dan memukul serambinya. Akibatnya, Madinah bergoncang tiga kali. Maka setiap orang kafir dan munafik keluar (dari kota Madinah) untuk bergabung dengan Dajjal.”
(Muttafaq alaih)

Syarah:
Dajjal akan cuba menyerang Madinah, kota Nabawi al Syarif, akan tetapi dilindungi malaikat. Dajjal melakukan tiga kali gegaran dan keluarlah kaum kafir dan munafik dari dalam kota Madinah untuk menyertai Dajjal.
Madinah akan membersihkan karat-karat kota, iaitu mengeluarkan dua jenis manusia yang sentiasa ada di Madinah sejak zaman salaf, kaum munafik dan kuffar yang bersembunyi dengan pelbagai identiti.


PENGIKUT DAJJAL (3)
Arab yang jahil.
(جهلة الأعراب)

عن أبي أمامة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال في حديث طويل:«وإن من فتنه أن يقول لللأعراب :أرأيت إن بعثت لك أبيك وأمك أتشهد أني ربك؟ فبقول :نعم. فيتمثل الشيطان في صورة أبيه وأمه فيقولان :يا بني! اتبعه,فإنه ربك> ( رواه ابن ماجة والحاكم وصححه)

Terjemahan:
“Antara fitnah Dajjal, dia menawarkan seorang al A’rab, ‘Renungkan, sekiranya aku dapat ‎membangkitkan ayah ibumu yang telah mati, apakah kamu akan bersaksi bahwa aku adalah Rabbmu?’ ‎Laki-laki arab tersebut menjawab, ‘Ya.’ Kemudian muncullah dua syaitan yang menjelma di hadapannya ‎dalam bentuk ayah dan ibunya. Kedua-duanya berpesan, ‘Wahai anakku, ikutilah dia, sesungguhnya dia ‎adalah Rabbmu.”
(HR. Ibnu Majah 4077, dan disahihkan oleh al Hakim, juga disahihkan Syaikh al-Albani rhm dalam Sahih Jaami’us Shogir)

Syarah:
al A’rab ialah Arab yang berwatak kekampungan, Arab yang jahil akan agama dan sejarah salafu soleh.


PENGIKUT DAJJAL (4)
Kaum yang berwajah seperti perisai.
(قوم وجوههم كالمجان المطرقة)
صور لقوم كأن وجوههم المجان المطرقة

عن أبي بكر رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:«إن الدجال يخرج من الأرض بالمشرق يقال لها خرسان ,يتبعه أقوام كأن وجوههم المجان المطرقة> (رواه أحمد والترمذي وحسنه وابن ماجة والحاكم وصححه ووافقه الذهبي وصححه الألباني في صحيح ابن ماجة)
الدَّجَّالُ يَخْرُجُ مِنْ أَرْضٍ بِالْمَشْرِقِ يُقَالُ لَهَا خُرَاسَانُ يَتْبَعُهُ أَقْوَامٌ كَأَنَّ وُجُوهَهُمُ الْمَجَانُّ الْمُطْرَقَةُ

Terjemahan:
Dari Abu Bakar رضي الله عنه, khalifah pertama,
“Dajjal itu keluar dari bumi sebelah barat yang disebut Khurasan. Dajjal akan diikuti oleh kaum yang wajah mereka seperti perisai yang dilapisi kulit.”
(HR Ahmad, at Tirmidzi, dihasan olehnya, Ibnu Majah, al Hakim, disahihkan olehnya dan disepakati az Zahabi, disahihkan oleh Syaikh al Albani di dalam sahih Ibnu Majah)

Berkata Ibnu Katsir رحمه الله,
“Nampaknya, mereka adalah bangsa Turk yang menjadi penolong Dajjal nantinya.”
(An Nihayah Al Fitan wal Malahim, 1: 117)

Ulasan:
Wajah kaum Khurasan yang dikatakan dari rantau utara Iran, Afghanistan, Azerbaijan, Turkeministan dan ia adalah penduduk berketurunan Turki yang dinamakan Azeri Turks.

Wajah mereka seperti “almajan al Muthraqah” (الْمَجَانُّ الْمُطْرَقَةُ) adalah antara vocab hadith yang sukar dimengerti akan maksud sebenarnya, tetapi Ibnu Katsir رحمه الله mengatakan ia seperti kaum keturunan Turki yang mendiami Khurasan atau pendalaman Turki.


Wajah kaum Khurasan berketurunan Turki.

Jika anda pergi ke Mekah untuk mengerjakan umrah, anda akan melihat bangsa Khurasan ini. Mereka selalunya datang ke Mekah dengan visa Turki dan fizik mereka rendah dan wajah mereka seperti di atas. Mereka akan melakukan ritual haji secara berjamaah dan melantunkan zikir secara berkoir dan bising. Mereka akan melakukan rempuhan terhadap jama’ah umrah yang lain dan tidak akan mempedulikan bangsa lain.


PENGIKUT DAJJAL (5)
Perempuan (النساء)

يَنْزِلُ الدَّجَّالُ فِى هَذِهِ السَّبَخَةِ بِمَرِّ قَنَاةَ فَيَكُونُ أَكْثَرَ مَنْ يَخْرُجُ إِلَيْهِ النِّسَاءُ حَتَّى إِنَّ الرَّجُلَ لِيَرْجِعُ إِلَى حَمِيمِهِ وَإِلَى أُمِّهِ وَابْنَتِهِ وَأُخْتِهِ وَعَمَّتِهِ فَيُوثِقُهَا رِبَاطاً مَخَافَةَ أَنْ تَخْرُجَ إِلَيْهِ (رواة أحمد قال الشيخ الألباني في “قصة المسيح الدجال” (ص:88) إسناده حسن لولا عنعنته محمد بن إسحاق)

Terjemahan:
“Dajjal akan turun ke Mirqonah (nama sebuah lembah) dan majoriti pengikutnya adalah kaum wanita, sehinggakan ada seorang yang pergi kepada isterinya, ibunya, puterinya, saudarinya dan mak ciknya kemudian mengikatnya kerana khuatir mereka keluar menyertai Dajjal”.
(HR. Ahmad 2: 67. Syaikh Al Albani (kisah al Masih al Dajjal halaman 88) mengatakan bahawa sanad hadith ini hasan disebabkan Muhammad bin Ishaq, maka ia akan jadi hasan sahih).

Syarah:
Orang perempuan sememangnya mudah mengikuti kesesatan.

Kalau di pesta hiburan, menonton realiti televisyen, orang perempuan yang paling ramai.
Maka, apabila munculnya Dajjal, majoriti pengikutnya adalah wanita.


PENGIKUT DAJJAL (6)
Puak Khawarij.

يَنْشَأُ نَشْأٌ يَقْرَأُوْنَ الْقُرْآنَ لاَ يُجَاوِزُ تَرَاقِيْهِمْ, كُلَّمَا خَرَجَ فَرْقٌ قُطِعَ حَتَّى يَخْرُجَ فِيْ أَعْرَاضِهِمْ الدَّجَّالُ

Terjemahan:
“Akan muncul satu kelompok yang membaca Al-Qur’an tetapi tidak sampai pada tenggorokan mereka. Setiap kali muncul, mereka dibasmi habis sehingga keluar pada pasukan besar mereka Dajjal.”
(HR. Ibnu Majah 174 dan dihasankan Syaikh al-Albani dalam As-sahihah 2455)

Syarah:
Kebiasaannya puak khawarij atau pelampau muncul setiap zaman dan akan dibasmi dan ditumpaskan oleh penguasa. Akan tetapi ketika akhir zaman, mereka akan menyertai Dajjal.

Komen dan Soalan