Utama La Tahzan (Jangan Bersedih) La Tahzan 258 Bergembiralah dengan bantuan yang segera Mendatang (أبشِرْ بالفَرَج القريبِ)

La Tahzan 258 Bergembiralah dengan bantuan yang segera Mendatang (أبشِرْ بالفَرَج القريبِ)

119
0
Iklan

☘☘☘☘

La Tahzan 258 Bergembiralah dengan bantuan yang segera Mendatang (أبشِرْ بالفَرَج القريبِ)

Covid-19 pasti akan berlalu segera

يقولُ بعضُ مؤلِّفي عصرنا : إنَّ الشدائد – مهما تعاظمتْ وامتدَّتْ . لا تدومُ على أصحابِها ، ولا تخلَّدُ على مصابِها ، بل إنها أقوى ما تكونُ اشتداداً وامتداداً واسوداداً ، أقربُ ما تكونُ انقشاعاً وانفراجاً وانبلاجاً ، عن يُسْرٍ وملاءةٍ، وفرجٍ وهناءةٍ ، وحياةٍ رخيَّةٍ مشرقةٍ وضَّاءةٍ ، فيأتي العونُ من اللهِ والإحسانُ عند ذروةِ الشِّدَّةِ والامتحانِ ، وهكذا نهايةُ كلِّ ليلٍ غاسِق ، فجرٌ صادِقٌ

Berkata sebahagian penulis, “Apa jua bentuk penderitaan dan kesulitan walaupun besar atau lama menimpa, ia tidak kekal menimpa mangsanya. Semakin berat sesuatu musibah, semakin cepat ia akan pergi dan berganti dengan kesenangan dan keceriaan. Ini kerana pertolongan Allah ‎ﷻ muncul ketika mana musibah sudah hampir sampai ke kemuncaknya, sebagaimana kesudahan malam yang kelam pasti akan berakhir dengan kemunculan fajar sadiq”.

🎵 Lantunan sebuah syair arab:

Musibah itu tidak lain melainkan hanya sesaat; kemudian ia berlalu; laksana si musafir yang dapat merasai sukaduka sebuah kembara.”

(فما هي إلا ساعةٌ ثُمَّ تنْقضي ويَحْمَدُ غِبَّ السَّيْرِ منْ هو سائرُ)

Komen dan Soalan