Utama La Tahzan (Jangan Bersedih) La Tahzan 247: Kehidupan kita bukan di Dunia sahaja (ليستْ حياتُنا الدنيا...

La Tahzan 247: Kehidupan kita bukan di Dunia sahaja (ليستْ حياتُنا الدنيا فحسْب)

64
0
Iklan

🌻🌻🌻🌻

La Tahzan 247-1: Kehidupan kita bukan di Dunia sahaja (ليستْ حياتُنا الدنيا فحسْب)

سعادةُ الآخرةِ مرهونةٌ بسعادةِ الدنيا ، وحقٌّ على العاقِل أن يعلم أنَّ هذه الحياة متَّصلة بتلك ، وأنها حياة واحدةُ ، الغيب والشهادةُ ، والدنيا والآخرة ، واليومُ وغدٌ . وظنَّ بعضُهم أنَّ حياته هنا فحسْب ، فجمع فأوعى ، وتشبَّث بالبقاءِ ، وتعلَّق بحياةِ الفناء ، ثم مات ومآرُبه وطموحاتُه ومشاغلُه في صدرِه

Kebahagian akhirat berkait rapat dengan kebahagiaan di dunia; kehidupan dunia bersambung dengan kehidupan akhirat, sebenarnya kedua kehidupan itu (dunia + akhirat) adalah kehidupan yang satu jua. Yang ghaib dan yang tampak; dunia dan akhirat, kini dan esok…sebenarnya SATU.

Namun ada yang mengira kehidupan hanya dunia sahaja. Maka dia sibuk menimbun harta sebanyak-banyaknya. Dalam dia mencari keabadian dengan hati yang tertambat kepada dunia, jika dia secara tiba-tiba mati, maka semua harapannya cuma terbengkalai dalam dada sahaja.

🌻🌻🌻🌻

La Tahzan 247-2: Kehidupan kita bukan di Dunia sahaja (ليستْ حياتُنا الدنيا فحسْب)

Takutilah akan fenomena mati mengejut

وعجبتُ لنفسي والناسِ من حولي : آمالٌ بعيدةٌ ، وأحلامٌ مديدةٌ وطموحاتٌ عارمةٌ ، ونوايا في البقاءِ ، وتطلَّعاتٌ مُذهلةٌ ، ثم يذهبُ الواحدُ منّا ولا يُشاورُ أو يُخبرُ أو يُخبَّرُ *

Aku (Dr Aidh Al Qarni) hairan dengan diriku dan manusia di sekelilingku yang rata-rata berangan-angan mat jenin, dibuai mimpi indah, cita-cita yang terlalu tinggi, keinginan hidup abadi dan terus mengejar (impian). Ironinya, tiba-tiba salah seorang antara kita akan dipanggil pulang kepangkuan-Nya tanpa dipanggil berbincang, tanpa diberi notis dan tanpa diberi pilihan. Firman Allah ‎ﷻ:

وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ مَاذَا تَكْسِبُ غَدًا ۖ وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

Dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya esok. Dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.

[Luqman: 34]

🌻🌻🌻🌻

La Tahzan 247-3: Kehidupan kita bukan di Dunia sahaja (ليستْ حياتُنا الدنيا فحسْب)

Persoalan tiga hakikat (وأنا أعرضُ عليك ثلاث حقائق):

1⃣ Isu (ketenangan dan kententeraman)

الأولى : متى تظنُّ أنك سوف تهدأُ وترتاحُ وتطمئنُّ ، إذا لم ترض عن ربَّك وعنْ أحكامِه وأفعالِه وقضائِه وقدرِه ، ولم ترض عنْ رزقِك ، ومواهبِك وما عندك!

Jangan harap anda akan mendapat ketenangan dan ketenteraman jika anda belum redha dengan Tuhanmu, dengan hukum-hakam-Nya, perbuatan-Nya, qadha dan qadar-Nya, rezeki dan kurniaan kepadamu.

🌻🌻🌻🌻

La Tahzan 247-4: Kehidupan kita bukan di Dunia sahaja (ليستْ حياتُنا الدنيا فحسْب)

Persoalan tiga hakikat (وأنا أعرضُ عليك ثلاث حقائق):

2⃣ Hakikat kedua: apakah anda benar-benar bersyukur?

الثانية : هلْ شكرت على ما عندك من النِّعم والأيادي والخبرات حتى تطلب غيرها ، وتسأل سواها ؟! إنَّ منْ عَجَزَ عن القليلِ ، أوْلى أن يعجز عن الكثير

Apakah anda telah bersyukur terhadap semua nikmat, kurniaan dan pelbagai kebaikan sehingga anda perlu meminta nikmat yang lain? Sesungguhnya orang yang tidak tahu bersyukur dengan yang sedikit, maka jangan diharap dia akan mampu bersyukur jika diberi lebih banyak.

🌻🌻🌻🌻

La Tahzan 247-5: Kehidupan kita bukan di Dunia sahaja (ليستْ حياتُنا الدنيا فحسْب)

Persoalan tiga hakikat (وأنا أعرضُ عليك ثلاث حقائق):

3⃣ Hakikat ketiga: Meraih faedah daripada kurniaan Allah ‎ﷻ

الثالثة : لماذا لا نستفيدُ من مواهبِ اللهِ التي وهبنا وأعطانا، فنثمِّرُها، وننمِّيها، ونوظِّفُها توظيفاً حسناً ، وننقيها من المثالبِ والشَّوائبِ ، وننطلقُ بها في هذه الحياةِ نفعاً وعطاءً وتأثيراً

Kenapa tidak kita mengambil manfaat daripada segala kurniaan Allah ‎ﷻ kepada kita? Segala kurniaan itu kenapa tidak dikembangkan, dioptimakan, dibersihkan daripada kotoran, seterusnya kurniaan itu akan memberi manfaat dan pengaruh yang berbekas kepada kita.

🌻🌻🌻🌻

La Tahzan 247-6: Kehidupan kita bukan di Dunia sahaja (ليستْ حياتُنا الدنيا فحسْب)

Kehebatan masih tersimpan rapi dalam tubuh anda

إن الصِّفاتِ الحميدة والمواهب الجليلة ، كامنةٌ في عقولِنا وأجسامِنا ، ولكنَّها عند الكثير منّا كالمعادنِ الثمينةِ في التُّرابِ ، مدفونةٌ مغمورةٌ مطمورةٌ ، لم تجِد حاذقاً يُخرِجُها من الطينِ ، فيغسلُها وينقِّيها ، لتلمع وتشعَّ وتُعرف مكانتُها

Sifat-sifat positif dan bakat-bakat yang hebat sebenarnya ada tersembunyi dalam akal dan fizik anda!

Akan tetapi untuk kebanyakan orang, segala sifat hebat dan bakat besar itu bagaikan logam-logam berharga yang masih tertanam di perut bumi, yang masih belum ditemui oleh pakar-pakar carigali yang kemudian dilombong, dibersih, diasingkan kemudian digilap untuk menjadi cemerlang, hebat untuk diletak di tempat yang betul.

💥 Menurut pakar motivasi USA, Anthony Robbins, anda kena bangunkan “Gergasi Yang Masih Tidur” (The Sleeping Giant) dalam tubuh anda.

Komen dan Soalan