Utama La Tahzan (Jangan Bersedih) La Tahzan 239: Kehormatan adalah Ujian (الكرامةُ ابتلاءٌ)

La Tahzan 239: Kehormatan adalah Ujian (الكرامةُ ابتلاءٌ)

50
0
Iklan

🗳🗳🗳🗳

La Tahzan 239-1: Kehormatan adalah Ujian (الكرامةُ ابتلاءٌ)

وكذلك الكراماتُ امتحانٌ وابتلاءٌ ، كالمُلْكِ والسُّلطانِ والمالِ ، قال تعالى عنْ نبيِّه سليمان لمَّا رأى عِرش بلقيس عنده

Kehormatan/Kemuliaan adalah ujian dan cubaan (Allah ‎ﷻ ke atas manusia); sepertimana kerajaan, kekuasaan dan hartabenda. Allah ‎ﷻ berfirman tentang Nabi- Nya (Raja) Sulaiman apabila melihat singgahsana ratu Balqis di sisinya:

قَالَ هَٰذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ ۖ

[Baginda pun berkata: “Ini termasuk kurnia Tuhanku untuk menguji aku apakah aku bersyukur atau mengingkari (akan nikmat-Nya)]

[Al Naml: ayat 40]

🗳🗳🗳🗳

La Tahzan 239-2: Kehormatan adalah Ujian (الكرامةُ ابتلاءٌ)

فهو سبحانه يُسْدِي النعمة ليرى منْ قبِلها بقبُولٍ حسن ، وشكرها وحفظها ، وثمَّرها وانتفع ونفع بها ، ومنْ أهلها وعطَّلها ، وكفرهاً وصرفها في مُحاربةِ المعطي ، واستعان بها في مُحادّةِ الواهبِ جلِّ في عُلاهُ

Allah ‎ﷻ mengurniakan nikmat kepada manusia untuk menguji siapa yang dapat menerima dengan baik, mensyukurinya, menjaganya, memakmurkannya, mengambil dan memberi manfaat daripada (nikmat tersebut).

Allah‎ ﷻ juga ingin melihat siapa yang meremehnya, yang menyia-nyiakan, yang mengkufuri (nikmatnya), yang menggunakannya untuk memerangi Yang Memberi, yang melawan Pemberi Nikmat itu sendiri.

🗳🗳🗳🗳

La Tahzan 239-3 : Kehormatan adalah Ujian (الكرامةُ ابتلاءٌ)

فالنِّعمُ ابتلاءٌ من اللهِ وامتحانٌ ، يظهرُ بها شُكْرُ الشكُورِ وكُفرُ الكفورِ . كما أنَّ المحنَ منهُ سبحانه ، فهو يبتلي بالنعمِ كما يبتلي بالمصائبِ قال تعالى

Maka nikmat Allah ‎ﷻ itu adalah cubaan dan ujian daripada-Nya.

Pemberian nikmat itu adalah penanda aras (benchmark): sejauh mana kesyukurannya versus sejauh mana kekufurannya.

Adakalanya Allah ‎ﷻ menguji dalam bentuk nikmat, adakala dalam bentuk musibah.

Firman Allah ‎ﷻ:

فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ . وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ . كَلَّا بَلْ لَا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ

[Maka, adapun manusia apabila Tuhannya mengujinya lalu memuliakannya, dan memberinya kesenangan, maka ia berkata, ‘Tuhanku telah memuliakanku’. Dan apabila Tuhan mengujinya lalu membatasi rezekinya, maka ia berkata, ‘Tuhanku menghinaku’. Sekali-kali tidak! Bahkan kamu tidak memuliakan anak yatim.”

[Al-Fajr: 15-17]

Fiqh ayat:

أي ليس كلُّ منْ وسَّعْتُ عليهِ وأكرمتُه ونعَّمتُه ، يكونُ ذلك إكراماً مني له ، ولا كلُّ منْ ضيَّقتُ عليهِ رزقه وابتليتُه ، يكونُ إهانةً مني له

Bukanlah bermaksud setiap orang yang Allah ‎ﷻ beri nikmat itu bererti mereka mendapat kemuliaan Allah ‎ﷻ; atau sebaliknya, tidak semestinya orang disempitkan pendapatannya dan diberi cubaan bererti Allah ‎ﷻ menghinanya.

Komen dan Soalan