Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 SOAL JAWAB DALAM BICARA SUNNAH THTL: KEPIMPINAN WANITA DALAM ISLAM MENURUT AL-QUR’AN...

SOAL JAWAB DALAM BICARA SUNNAH THTL: KEPIMPINAN WANITA DALAM ISLAM MENURUT AL-QUR’AN DAN SUNNAH

89
0
Iklan

🔴 Ustaz, mohon pencerahan mengenai saranan daripada riwayat berikut dan status pemimpin yang bagaimanakah yang dilarang dalam hadith tersebut?

Sabda Nabi ﷺ : Tidak beruntung suatu kaum apabila mereka dipimpin oleh seorang wanita.
( HR Bukhari Jilid 3 – 4425 )

Maka selepas pembunuhan Uthmanرضي الله عنه , maka berlaku krisis antara Kem Ali رضي الله عنه dan kem Aisyah رضي االله عنهه maka Aisyah bergerak ke Iraq untuk menuntut pembunuh Uthman رضي الله عنه, maka ketika ini Abu Bakrah رضي الله عنهteringat sabda Nabiﷺ tentang Kisra wanita di Iran (Farsi) dan beliau tidak jadi menyertai pasukan Al Jamal Aisyah kerana percaya dengan kalimah Nabi ﷺ, bahawa pasukan tentera yang dipimpin oleh perempuan akan gagal.

Rumusan:

Kepimpinan wanita dalam Politik Islam ada dua kem:
1. Kem literal atau kem klasik, mereka mengharamkan penglibatan wanita dalam politik dan hadith Abu Bakrah adalah dalil utama
2. Kem maqosyid melihat wanita tidak boleh menjadi pemimpin disebabkan oleh uruf politik dan status wanita pada zaman salaf sedangkan At-Taubah ayat 71 memberi hak sama rata dalam berpolitik kepada kedua-dua gender (jantina).
3. Apa yang Nabi ﷺ sebut tentang Kisra wanita di Farsi adalah bukan hukum, cuma doa Nabiﷺ kerana kezaliman dan ketakburan Farsi dalam menolak dakwah baginda.
4. Banyak negara kini menerima wanita sebagai ketua negara, antaranya New Zealand, Germany, Bangladesh, Swiss, Finland, Norway, Nepal dan antara ketua kerajaan yang masyhur ialah Golda Meir, Perdana Menteri Israel, Margaret Tatcher UK.

Komen dan Soalan