Utama UiTO Bicara THTL SOAL JAWAB DALAM BICARA SUNNAH THTL: SALAH FAHAM TENTANG SEDEKAH SUBUH

SOAL JAWAB DALAM BICARA SUNNAH THTL: SALAH FAHAM TENTANG SEDEKAH SUBUH

2287
0
Iklan

🔴 Adakah benar sedekah di waktu Subuh lebih baik dari waktu lain seperti yang dibawakan dalam video yang berleluasa di media sosial?

Di dalam video itu, Habib tersebut mengulas riwayat di bawah. Bab tajuk Sedekah Subuh.

Daripada Abu Hurairah رضي الله عنه, beliau berkata bahawa Nabi ﷺ bersabda,

مَا مِنْ يَوْمٍ يُصْبِحُ الْعِبَادُ فِيهِ إِلاَّ مَلَكَانِ يَنْزِلاَنِ فَيَقُولُ أَحَدُهُمَا اللَّهُمَّ أَعْطِ مُنْفِقًا خَلَفًا ، وَيَقُولُ الآخَرُ اللَّهُمَّ أَعْطِ مُمْسِكًا تَلَفًا

“Ketika hamba berada di setiap pagi, ada dua malaikat yang turun dan berdoa, “Ya Allah berikanlah ganti pada yang gemar berinfaq (rajin memberi nafkah pada keluarga).” Malaikat yang lain berdoa, “Ya Allah, berikanlah kefakiran bagi yang enggan bersedekah (memberi nafkah).” (HR. Bukhari No. 1442 dan Muslim No. 1010)


Hadith ini menceritakan tentang infaq, nafkah terhadap keluarga, maksudnya pagi-pagi lagi sudah keluar untuk mencari rezeki.

Hadith ini bukanlah bermaksud, pagi-pagi lagi sudah menderma di tabung masjid sebab masjid di Saudi tidak disediakan tabung derma. Malah di zaman salaf juga tiada tabung masjid.

Hadith ini maksudnya infaq, nafkah kepada keluarga masing-masing.

Setiap hadith hendaklah dilihat pada syarahnya sebelum beramal. Bukannya boleh diambil hadith atau ayat Al-Qur’an dan kemudian terus diamalkan. Bahaya jika dibuat begitu.

Komen dan Soalan