Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TBK 10.1.18 al Masih al Dajjal

TBK 10.1.18 al Masih al Dajjal

506
0
Iklan

TBK 10.1 al Masih al Dajjal.

10.1.18 Langkah-langkah menyelamatkan diri daripada fitnah al Dajjal.
طرق النجاة من فتنة الدجال
Ada 10 Langkah:

Langkah pertama :
Elakkan bertemu dengan Dajjal.
البعد عن لقائه

Dalil hadith 1:
Dari Imran bin Hushain رضي الله عنه,

عن عمران بن حصين رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم :<<من سمع بالدجال فلينأ عنه فوالله إن الرجل ليأتيه وهو يحسب أنه مؤمن فيتبعه مما يبعث به من الشبهات (رواه احمد وأبو داود في السنن والحاكم في المستدرك وصححه على شرط مسلم وصححه الألباني في صحيح أبي داود)

Terjemahan:
“Siapa yang mendengar keberadaan Dajjal‌‎ hendaknya dia menjauh darinya sungguh demi Allah seseorang mendatanginya dalam keadaan dia mengira bahawasanya dia itu beriman akhirnya dia malah mengikutinya disebabkan apa yang dia (Dajjal) bangkitkan dari syubhat-syubhat.”
(HR. Ahmad, Abu Daud, dan al Hakim, disahihkannya, disahihkan oleh al Albani dalam sahih Abu Daud dan Syaikh Muqbil, dalam sahih al Musnad.)

Menurut Syaikh Muqbil, hatta majlis ilmu ahli bid’ah pun mesti dijauhi, kerana dikhuatiri akan terpengaruh dengan fitnah ahli bid’ah. Maka, apatah lagi Dajjal, semestinya dijauhi sedaya mungkin dari menghampirinya.

Dalil hadith 2:
Dari Ummu Syarik رضي الله عنه,

وعن أم شريك – رضي الله عنها – أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:<<ليفرن الناس من الدجال في الجبال>

Takhrij hadith:

2945 حدثني هارون بن عبد الله حدثنا حجاج بن محمد قال قال ابن جريج حدثني أبو الزبير أنه سمع جابر بن عبد الله يقول أخبرتني أم شريك أنها سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول ليفرن الناس من الدجال في الجبال
Terjemahan:
“Sesungguhnya manusia melarikan diri dari Dajjal atau pendusta besar sehingga ke bukit bukau”
(HR Muslim no 2945)

Inilah sikap yang benar ke atas orang mukmin. Sekiranya muncul Dajjal, lebih baik lari ke pergunungan dari menghampirinya.


Langkah kedua:
Meminta Istighaathah (pertolongan dari Allah ﷻ)
الاستغاثة بالله:

الدعاء و الاستغاثة بالله
عن أبي أمامة الباهلي رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه سلم قال:<< فمن ابتلي بناره فليستغث بالله > (رواه ابن ماجة في السنن وفي سنده مقال)

Dengan cara berdoa dan meminta pertolongan dari Allah ﷻ.

Dalil hadith:
“Barangsiapa mendapatkan cubaan dengan nerakanya, hendaklah ia berlindung kepada Allah”.
(HR Ibnu Majah di dalam sunannya, sanadnya diperbincangkan oleh muhaddithin)

Status hadith:

رواه ابن ماجة والترمذي والحاكم بإسناد صحيح، صحيح الجامع: (6/674) ، ورقمه (7752)
Disahihkan oleh Syaikh al Albani di dalam Sahih al Jaami’ no 7752.

Syarah:
Ia bermula dengan hadith Muslim.

Dari Hudzaifah Ibnul Yaman رضي الله عنه, bahawa Rasulullah ﷺ bersabda,

مَعَهُ جَنَّةٌ وَنَارٌ فَنَارُهُ جَنَّةٌ وَجَنَّتُهُ نَارٌ
Terjemahan:
“Bersama Dajjal itu ada syurga dan neraka. Neraka Dajjal adalah syurga dan syurga Dajjal adalah neraka.”
(HR Muslim no 7551)

Ulasan:
Maka, sesiapa yang terkena dengan neraka yang dibawa Dajjal hendaklah segera meminta pertolongan dari Allah ﷻ dan berdoa.


Langkah ketiga:
Makrifat tauhid asma’ wa sifaat.
معرفة أسماء الله وصفاته

لأن الدجال أعور والله عز وجل ليس بأعور ,بل هو جميل منزة عن العيوب والنقائص قدوس متنزة عن العيوب:( ليس كمثله شئ وهو السميع البصير)

Terjemahan:
Menurut Dr al Areefi, si Dajjal itu buta sebelah matanya sedangkan Allah ﷻ tidak demikian, bahkan Dia indah dan jauh sekali dari sifat aib dan tercela. Maha suci yang terhindar dari aib.
Firman Allah ﷻ, “Tiada sesuatu yang semisal dengan Dia, Dia-lah yang Maha mendengar lagi Maha Melihat”
(asy Syura: ayat 11)

Syarah:
Pentingnya aqidah dan manhaj yang kukuh di akhir zaman untuk menghadapi Dajjal dan tenteranya. Maka, pastikan anda terus menerus mempelajari aqidah salaf, iaitu aqidah yang dijamin dapat menghadapi apa jua fitnah.

Dalil hadith:

لاَ تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِيْ يُقَاتِلُوْنَ عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِيْنَ عَلَى مَنْ نَاوَأَهُمْ حَتَّى يُقَاتِلَ آخِرُهُمْ الْمَسِيْحَ الدَّجَّالَ

Terjemahan:
“Akan senantiasa ada sekelompok dari umatku yang berjuang di atas kebenaran, mereka menang melawan orang yang menghadang mereka sehingga akhir dari mereka perang melawan Dajjal.
(Syaikh al Albani رحمه الله‎ , Silsilah al Sahihah, no 1959)


Langkah ke-4:
Membaca 10 ayat pertama surah al Kahfi
(قراءة فواتح سورة الكهف وهي العشر الآيات الأولى)

Dalil hadith:
Dari Abu Darda’, bahawa Nabi ﷺ bersabda,

عن أبي الدرداء رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:مَنْ حَفِظَ عَشْرَ آيَاتٍ مِنْ أَوَّلِ سُورَةِ الْكَهْفِ عُصِمَ مِنَ الدَّجَّالِ

Terjemahan:
“Barangsiapa menghafal 10 ayat pertama dari surat Al Kahfi, maka ia akan terlindungi dari (fitnah) Dajjal”
(HR. Muslim no. 809).

Dalil hadith:
Dari An Nawas bin Sam’an, bahawa Nabi ﷺ bersabda,

عن نواس ين سمعان رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:فَمَنْ أَدْرَكَهُ مِنْكُمْ فَلْيَقْرَأْ عَلَيْهِ فَوَاتِحَ سُورَةِ الْكَهْفِ

Terjemahan:
“Barangsiapa di antara kalian mendapati zamannya Dajjal, bacalah awal-awal surat Al Kahfi”
(HR. Muslim no. 2937)

Untuk mengetahui rahsia mengapa 10 ayat ini menjadi benteng atau perisai daripada al Dajjal, kita akan tafsirkannya secara ringkas pada siri seterusnya nanti.


Langkah ke 5:
Sentiasa membaca keseluruhan surah al Kahfi (قراءة سورة الكهف كاملة)

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه أن النبي صلىالله عليه وسلم قال:<<من قرأ سورة الكهف كما أنزلت ثم أدرك الدجال لم يسلط عليه أو لم يكن له عليه سبيل>

Takhrij hadith:

رواه الحاكم وقال صحيح على شرط مسلم وصححه الألباني في السلسلة الصحيحة برقم (2651)

Terjemahan:
“Barangsiapa yang membaca surah al kahfi seperti mana ia diturunkan kemudian dia bertemu Dajjal, tidaklah Dajjal dapat menguasainya atau tidak menemui jalan untuk menyesatkannya:
(HR al Hakim, disahihkan olehnya, dan disahihkan oleh Syaikh al Albani)


Langkah ke-6:
Berlindung di salah satu kota suci, al Haramain al Syarifain dan menetap di sana sampai Dajjal musnah.
اللجوء إلى أحد الحرمين الشريفين والاعتصام به: لأن الدجال لا يدخل مكة ولا المدينة

Dalil hadith:

عن أنس بن مالك عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: (ليس من بلد إلا سيطؤه الدجال، إلا مكة والمدينة، ليس له من نقابها نقب إلا عليه الملائكة صافين يحرسونها، ثم ترجف المدينة بأهلها ثلاث رجفات، فيخرج الله كل كافر ومنافق).

Dari Anas bin Malik رضي الله عنه , dari Nabi ﷺ , beliau ﷺ bersabda :
”Tidak ada satu negeri atau kota pun nanti yang tidak dimasuki Dajjal, kecuali Mekah dan Madinah. Setiap jalan masuk kedua kota tersebut dijaga oleh para Malaikat yang berbaris-baris, kemudian Madinah akan menggoncang penghuninya tiga kali goncangan, sehingga semua orang kafir dan munafik keluar dari tempat itu.”
(HR. Al-Bukhari no. 1881 dan Muslim no. 2943)


Langkah ke-7:
Isti’adzah atau berlindung dari fitnah Dajjal di akhir Salat.(الاستعاذة من فتنة الدجال في آخر الصلاة)

وذلك في التشهد قبل السلام وذلك بأن تقول :[ اللهم إني أعوذ بك من عذاب النار ومن عذاب القير ومن فتنة المحيا والممات(*) ومن فتنة المسيح الدجال] متفق عليه

Terjemahan:
Isti’adzah itu dilakukan tepatnya pada selepas tasyahhud akhir sebelum salam dengan bacaan: “Ya Allah, aku memohon perlindungan kepada-Mu dari azab neraka, dari azab kubur, dan dari fitnah hidup dan sesudah mati serta dari fitnah Al Masih Ad Dajjal.”
Muttafaq alaih
(Bukhari Muslim)

Fitnah al Mahya wal Mamat = (ومعنى (فتنة المحيا) ما يعرض للإنسان مدة حياته من الافتتان بالدنيا وشهواتها أو الابتلاء مع زوال الصبر
(وفتنة الممات) أي ما يفتن به عند الموت أو المراد فتنة القبر أي سؤال الملكين والمراد من شر السؤال والعذاب الذي يقع في القبر)

Kata Dr al Areefi, maksud fitnah dunia ialah kegawatan dunia (politik, sosial, ekonomi), syahwat dan malapetaka yang menghakis kesabaran mereka. Maksud fitnah menjelang kematian (bencana, gerak gempa, wabak penyakit, peperangan) dan cubaan di alam kubur, soal jawab mungkar nakir dan azab di dalamnya.


Langkah ke-8:
Terus menyebarkan kepada manusia akan bahaya Dajjal
(تبيين أمر الدجال للناس للوقاية من)

Dalil hadith:

عن الصعب بن جثامة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:<< لا يخرج الدجال حتى يذهل الناس عن ذكره (رواه عبد الله بن أحمد وصححه الهيثمي في مجمع الزوائد(7/646))

“Dajjal tidak akan keluar hinggalah orang-orang telah lalai menceritakan tentangnya dan imam-imam tidak menyebutnya lagi di atas mimbar-mimbar.”
Hadith ini diriwayatkan oleh Abdullah bin Ahmad dalam “Zawa’idul Musnad” (4/71, no.16178)

Status hadith:
Sahih menurut al Haithami dan disetujui oleh Syaikh al Albani, Qisah al Dajjal mukasurat 30. Hadith ini dhaif menurut Syaikh al Arnauth.

SEBARKAN TENTANG DAJJAL !

Langkah ke-9:
Bersenjatakan Ilmu syar’iy atau fiqh yang sahih. (التسلح بالعلم الشرعي)

العلم الشرعي مع الإيمان بالله عز وجل سلاح في وجه كل فتنة ومن ذلك فتنة الدجال وقد ذكر النبي صلى الله عليه وسلم في قصة مواجهة شاب مؤمن بطل من أهل المدينة للدجال ما يبين لنا أهمية العلم بالإيمان في العصمة من الفتن.

Terjemahan:
Ilmu syar’iy (fiqh sahih) bersama beriman kepada Allah ﷻ merupakan senjata yang mampu menghadapi semua fitnah, antaranya fitnah Dajjal. Rasulullah ﷺ telah menceritakan tentang kisah pemuda yang beriman dan berilmu dari Madinah yang mampu berdepan dengan Dajjal. Perkara ini menunjukkan tentang kepentingan ilmu dan iman untuk menjadi benteng daripada segala fitnah.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:<< يأتي الدجال وهو محرم عليه أن يدخل نقاب المدينة فينزل بعض السباخ(11) التي تلي المدينة فيخرج إليه يومئذ رجل هو خير الناس
* فيقول : أشهد أنك الدجال الذي حدثنا رسول الله حديثة
# فيقول الدجال للناس الذين معه: أرأيتم غن قتلت هذا وأحييته هل تشكون في الأمر؟
فيقولون :لا فيقتله ثم يحييه -وفي رواية :فيضربه بالسيف فيقطعه جزلتين رمية الغرض(12)- ثم يدعوه ,فيقبل (أي كالشاب) يتهلل وجهه يضحك
* فيقول-أي الشاب- :والله ما كنت فيك قط أشد بصيرة مني الآن>>

Dajjal akan datang sedangkan dia tidak dapat memasuki jalan-jalan dan lereng-lereng bukit di Madinah maka dia berhenti di kawasan tanah yang gersang(tiada tumbuhan) yang terletak berdekatan Madinah. Maka keluar pada hari itu seorang lelaki yang paling baik atau (keraguan rawi) antara manusia yang baik, lalu lelaki itu berkata kepada Dajjal: Aku bersaksi sesungguhnya engkau ini adalah Dajjal sebagaimana yang telah diceritakan oleh Rasulullah ﷺ di dalam hadithnya. Dajjal pun berkata: Apa pendapat kamu sekalian sekiranya aku mematikan yang ini kemudian aku menghidupkannya semula? Adakah kamu ragu-ragu tentang perkara itu? Orang-orang menjawab: Tidak. Maka Dajjal pun membunuhnya, kemudian menghidupkannya semula. Lalu lelaki itu berkata sebaik sahaja Dajjal menghidupkannya: Demi Allah ﷻ, aku lebih yakin tentang dirimu sekarang ini dari apa yang aku tahu sebelum ini. Lantas Dajjal pun ingin membunuh lelaki itu tetapi tidak berjaya.
Syarah, Ibnu Hajar ketika mensyarah hadith ini, ulama’ berselisih mengenai siapa pemuda Madinah yang dibunuh Dajjal. Pendapat Abu Ishak, Imam Muslim, dia adalah Khidir عليه السلام, manakala yang lain mengatakan dia adalah Imam Mahdi. Menurut Ibnu Hajar, semua dakwaan tersebut tanpa bukti. Maka, hendaklah dibiarkan kepada makna asal, seorang pemuda yang tidak dikenal pasti identitinya.


Langkah ke-10.
mempersiapkan perbekalan untuk memerangi Dajjal sebagaimana yang dilakukan orang mukmin pada zaman munculnya Dajjal.
(إعداد العدة لحربه كما سيفعل المؤمنون في ذلك الزمان)

Dalil hadith:

عن أبي هريرة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:<<فبينما هم (أي المسلمون) يعدون للقتال يسوون الصفوف إذ أقيمت الصلاة فينزل عيسى ابن مريم…(الحديث طويل رواه مسلم في كتاب الفتن (2897) عن أبي هريرة )

Terjemahan:
Ketika mereka sedang mempersiapkan diri untuk berperang dan merapikan barisan, tiba-tiba datang waktu salat. Pada saat itulah Nabi Isa bin Maryam عليه السلام turun dan memimpin mereka.
(Muslim no. 2897, kitab fitnah dari perawi akhir Abi Hurairah رضي الله عنه)


Dalil hadith,
Dari Huzaifah bin Asid رضي الله عنه:

وعن حذيفة بن أسيد رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال عن خروج الدجال وإعداد المهدي وأصحابه لقتاله:<<حتى يأتي المدينة فيغلب على خارجها ويمنع داخلها ثم يأتي جبل إيلياء(بيت المقدس)فيحاصر عصابة من المسلمين ويلقى المؤمنون شدة شديدة.فيقول لهم الذين عليهم ما تنتظرون بهذا الطاغية أن تقاتلوه حتى تلحقوا بالله أو يفتح لكم فيأتمرون ان يقاتلوه إذا أصبحوا فيصبحون ومعهم عيسى بن مريم.

Terjemahan:
“Rasulullah ﷺ berbicara tentang keluarnya Dajjal serta persiapan al-Mahdi dan sahabatnya dalam memerangi Dajjal, akhirnya Dajjal mendatangi Madinah, menghalang orang yang ingin keluar darinya, dan menghalangi orang yang akan masuk ke dalamnya. Kemudian ia mendatangi pergunungan Ilia (al Quds), lalu mengepung sekelompok kaum muslimin. Di antara mereka ada yang berkata: ‘Apa yang kalian tunggu si pembuat kezaliman ini (Dajjal)? Hendaklah kalian membunuhnya hingga kalian bertemu Allah ﷻ(mati syahid) atau Allah ﷻ memberikan kemenangan kepada kalian. Setelah itu mereka bersumpah untuk membunuh Dajjal di waktu pagi. Setibanya waktu pagi dan bersama mereka Nabi Isa bin Maryam عليه السلام, akhirnya dapat membunuh Dajjal”
(Hadith ini sahih, dikeluarkan juga oleh Abdurrazzaq dalam Al-Mushannaf (no. 20827), disahihkan oleh Imam Al-Hakim dan disetujui oleh Az-Zahabi dalam Ta’liq Al-Mustadrak (4:574) juga Syaikh Al-Albani dalam Qisah Masih al-Dajjal muka surat 106)

Fiqh hadith:
Di zaman Dajjal, umat Islam hendaklah ada persiapan peperangan, mengetahui sedikit sebanyak hal peperangan dan persenjataan.


Langkah ke-11 (tambahan):
Tindakan yang harus dilakukan jika bertemu Dajjal.
(ومما يفعله المسلم عند لقاء الدجال)

Ditakdirkan anda atau anak cucu anda, hidup dan sampai ke zaman Dajjal dan terserempak dengan Dajjal, maka apa yang harus dilakukan?

Dalil hadith:
Hadith Abu Umamah رضي الله عنه,

ماجاء عن أبي أمامة الباهلي رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:<<..وإنه مكتوب بين عينيه كافر يقرؤه كل مؤمن ,فمن لقيه منكم فليتفل في وجهه وليقرأفواتح سورة أصحاب الكهف وإنه يسلط على نفس من بني آدم فيقتلها ثم يحييها> (أخرجه الحاكم وقال صحيح على شرط مسلم)

Terjemahan:
“Di antara kedua-dua matanya terdapat tulisan kafir, dapat dibaca oleh setiap mukmin. Barangsiapa yang ketemu dengannya hendaklah meludahi mukanya dan bacalah (sepuluh ayat) awal surah Al-Kahfi, dan sungguh Dajjal akan dapati seorang anak Adam عليه السلام lalu membunuhnya dan kemudian menghidupkannya .”
(Al-Hakim, dia berkata sahih atas syarat Muslim).

@tanda2kiamat

Komen dan Soalan