Utama Bilik (001) Fiqh Asasi Pemula SnJ Fiqh Asasi Sunnah: Hal Salat & Tayammum

SnJ Fiqh Asasi Sunnah: Hal Salat & Tayammum

134
0
Iklan

1. Bagaimanakah cara mereka yang OKU (tiada tangan) untuk bertayammum?

🔵 OKU boleh meminta bantuan untuk bertayammum.

2. Bagaimanakah jika OKU tersebut bersendirian?

🔵 Jika tiada kemampuan untuk melakukannya. Boleh terus solat tanpa tayammum.

3. Seseorang menjama’kan salat Maghrib dan Isya’. Kemudian, selepas menunaikan salat Maghrib, wudhu’nya batal sebelum sempat melakukan salat Isya’. Adakah perlu mengulangi kedua-dua salat Maghrib dan Isya’ dengan wudhu’ yang baru?

🔵 Tidak perlu. Salat Maghribnya sah dan hanya perlu solat Isya’ sahaja dengan wudhu’ yang baru.

4. Adakah wanita yang mengalami istihadah ketika ketiadaan air perlu bertayammum setiap kali menunaikan salat?

🔵 Jika diqiyaskan dengan dalil bahawa wanita yang istihadah perlu memperbaharui wudhu’ setiap kali salat maka begitu jualah keadaannya dengan tayammum.

5. Adakah bertayammum membolehkan seseorang melakukan ibadah seperti salat, membaca Al-Qur’an, bertawaf dan sebagainya?

🔵 Ya, tetapi bukan semua perkara perlu ada tayammum baru boleh beribadah. Membaca zikir dan Al-Qur’an boleh dilakukan tanpa mengangkat hadas.

6. Adakah boleh menyentuh mushaf Al-Qur’an tanpa bersuci?

🔵 Ya. Boleh menyentuh mushaf Al-Qur’an atau terjemahan Al-Qur’an tanpa bersuci. Jika mengikut mazhab Asy-Syafi’iy tidak boleh menyentuh mushaf tanpa berlapik.

7. Di dalam situasi di bawah, adakah boleh menjama’kan salat?

Waktu itu Ibnu Umar رضي الله عنهما dalam sekitar satu batu dari Madinah.

Beliau merasakan yang beliau tidak sempat untuk sampai ke Madinah kerana mempunyai urusan di tempat lain. Maka beliau telah salat dengan bertayammum.

Tetapi apabila beliau tiba di Madinah, masih ada lagi waktu itu. Beliau tetap tidak mengulangi salatnya kerana salatnya di tempat sebelum itu sah.

🔵 Tidak kerana Ibnu Umar رضي الله عنهما tidak menjama’kan salatnya, bahkan beliau terus sahaja salat tanpa dengan bertayammum.

8. Di dalam menilai situasi seseorang itu mampu atau tidak apakah kayu ukur yang boleh kita gunakan supaya tidak terlalu memandang remeh hal-hal agama?

Contohnya, seseorang beranggapan bahawa boleh salat dengan membaca apa sahaja ayat Al-Qur’an yang dia mampu. Dia tidak membaca Al-Fatihah dalam solatnya. Hanya baca alif lam mim sahaja.

Atau dia tidak mampu memahami bahasa Arab dalam salatnya. Maka dia hanya membaca bacaan dalam salat dengan bahasa Melayu yang diketahuinya sahaja.

🔵 Kayu ukur di dalam perkara ini adalah subjektif dan relatif kepada individu tersebut.

Kita dipertanggungjawabkan atas kemampuan kita. Sebagai analogi, ada orang boleh berlari 5 KM, ada yang boleh berlari 7 KM. Tetapi jika orang yang mampu berlari 7 KM, hanya lari 5 KM sahaja kerana dia malas, maka dia telah menipu dirinya sendiri.

Yang mengetahui kemampuan kita adalah Allah ï·» dan kita sendiri. Orang lain belum tentu lagi mengenali dengan pasti batas kemampuan kita.

Di hadapan Allah ï·» nanti bagaimanakah kita ingin menjawab sesuatu yang kita sengaja ringankan walhal kita mampu melakukan yang lebih baik.

Allahu a’lam.

Komen dan Soalan