๐๐โ
๐ด Adakah yang dimaksudkan dalam hadith di bawah ini merangkumi majlis-majlis zikir, kuliah, tilawah Al-Quran atau hanya dikhususkan majlis zikir seperti tahlil atau zikir beramai-ramai selepas salat fardhu’ ?
ุงูููู ุนูููููุ ููุงูู ุฑูุณููููู ุงูููู ุตููููู ุงูููู ุนููููููู ููุณููููู ูุ ููุงูู ุงูููู ุชูุนูุงููู ููููู ู ุงููููููุงู ูุฉู: ุณูููุนูููู ู ุฃููููู ุงููุฌูู ูุนู ู ููู ุฃููููู ุงููููุฑูู ู ููููููู ููู ููู ุฃููููู ุงููููุฑูู ู ููุง ุฑูุณูููู ุงูููููู ููุงูู ู ูุฌูุงููุณู ุงูุฐููููุฑู ููู ุงููู ูุณูุงุฌูุฏู.ุฑูุงู ุฃุญู ุฏ ูุฃุจู ูุนูู ูุงุจู ุญุจุงู ูุงูููุซู ู
Dari Abu Saโid Al-Khudri ุฑุถู ุงููู ุนูู, Rasulullah ๏ทบ bersabda:
“Allah ๏ทป berfirman ‘pada hari kiamat, orang-orang yang berkumpul akan mengetahui siapakah mereka yang termasuk ahlul karam (orang yang mulia)โ, seorang sahabat bertanya, siapakah ahlul karam ya Rasulullah?, baginda ๏ทบ menjawab, โmajlis-majlis zikir di masjidโ.
[ Ahmad 14/2059, Abu Yaโla 1046, Al-Baihaqi dalam Syuโab al-Iman 531 dan Sahih Ibnu Hibban no. 816 ]
Al-Haithami berkata:
โDiriwayatkan oleh Imam Ahmad dengan dua sanad, salah satunya adalah hasan, begitu pula Abu Yaโlaโ dalam [ Majmaโ al-Zawaid 16763 ]
โ
Majlis zikir yang dimaksudkan:
1. Duduk bersama di masjid atau surau, akan tetapi masing-masing berzikir sendirian tanpa ketua atau khalifah.
Jika bersama tekong, maka ia adalah majlis zikir ala tariqat Sufiyah dan jamaah Harakiah Islamiah.
2. Majlis membaca dan mempelajari Al-Quran. Jika majlis bacaan Yasin dan Al-Kahfi dengan tekong dan berkumpulan, itu majlis zikir Al-Quran cara sufi atau tariqat.
3. Majlis ilmu iaitu majlis mengajar kitab atau kuliah agama.
[ Rujuk: Kitab Fiqhul Adโiyah Wal Adzkar, 1/104, karya Syaikh Abdur Razaq bin Abdul Muhshin Al-Badr ]
@bicarathtl
#SnJbicarasunnahC