Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah Majlis Zikir cara Ahlul Karam

Majlis Zikir cara Ahlul Karam

421
0
Iklan

๐Ÿ“š๐Ÿ“–โœ

๐Ÿ”ด Adakah yang dimaksudkan dalam hadith di bawah ini merangkumi majlis-majlis zikir, kuliah, tilawah Al-Quran atau hanya dikhususkan majlis zikir seperti tahlil atau zikir beramai-ramai selepas salat fardhu’ ?

ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู†ู’ู‡ูุŒ ู‚ูŽุงู„ูŽ ุฑูŽุณููˆู’ู„ู ุงู„ู„ู‡ู ุตูŽู„ู‰ู‘ูŽ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽุŒ ู‚ูŽุงู„ูŽ ุงู„ู„ู‡ู ุชูŽุนูŽุงู„ู‰ูŽ ูŠูŽูˆู’ู…ูŽ ุงู„ู’ู‚ููŠูŽุงู…ูŽุฉู: ุณูŽูŠูุนู’ู„ูŽู…ู ุฃูŽู‡ู’ู„ู ุงู„ู’ุฌูŽู…ู’ุนู ู…ูู†ู’ ุฃูŽู‡ู’ู„ู ุงู„ู’ูƒูŽุฑูŽู…ู ููŽู‚ููŠู„ูŽ ูˆูŽู…ูŽู†ู’ ุฃูŽู‡ู’ู„ู ุงู„ู’ูƒูŽุฑูŽู…ู ูŠูŽุง ุฑูŽุณููˆู„ูŽ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ู‚ูŽุงู„ูŽ ู…ูŽุฌูŽุงู„ูุณู ุงู„ุฐู‘ููƒู’ุฑู ูููŠ ุงู„ู’ู…ูŽุณูŽุงุฌูุฏู.ุฑูˆุงู‡ ุฃุญู…ุฏ ูˆุฃุจูˆ ูŠุนู„ู‰ ูˆุงุจู† ุญุจุงู† ูˆุงู„ู‡ูŠุซู…ูŠ

Dari Abu Saโ€™id Al-Khudri ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡, Rasulullah ๏ทบ bersabda:
“Allah ๏ทป berfirman ‘pada hari kiamat, orang-orang yang berkumpul akan mengetahui siapakah mereka yang termasuk ahlul karam (orang yang mulia)โ€™, seorang sahabat bertanya, siapakah ahlul karam ya Rasulullah?, baginda ๏ทบ menjawab, โ€œmajlis-majlis zikir di masjidโ€.
[ Ahmad 14/2059, Abu Yaโ€™la 1046, Al-Baihaqi dalam Syuโ€™ab al-Iman 531 dan Sahih Ibnu Hibban no. 816 ]

Al-Haithami berkata:
โ€œDiriwayatkan oleh Imam Ahmad dengan dua sanad, salah satunya adalah hasan, begitu pula Abu Yaโ€™laโ€ dalam [ Majmaโ€™ al-Zawaid 16763 ]

โœ…
Majlis zikir yang dimaksudkan:

1. Duduk bersama di masjid atau surau, akan tetapi masing-masing berzikir sendirian tanpa ketua atau khalifah.
Jika bersama tekong, maka ia adalah majlis zikir ala tariqat Sufiyah dan jamaah Harakiah Islamiah.

2. Majlis membaca dan mempelajari Al-Quran. Jika majlis bacaan Yasin dan Al-Kahfi dengan tekong dan berkumpulan, itu majlis zikir Al-Quran cara sufi atau tariqat.

3. Majlis ilmu iaitu majlis mengajar kitab atau kuliah agama.
[ Rujuk: Kitab Fiqhul Adโ€™iyah Wal Adzkar, 1/104, karya Syaikh Abdur Razaq bin Abdul Muhshin Al-Badr ]

@bicarathtl
#SnJbicarasunnahC

Komen dan Soalan