Utama Bilik (40) Asas Ilmu Hadits 02.17.02: AL-MUDHTHORIB – Bhg. 02

02.17.02: AL-MUDHTHORIB – Bhg. 02

32
0

Panel: BroSyarief
asSalaamu ‘alaikum, nota seterusnya telah siap. Ia merupakan sambungan dari nota tentang Idhthirob. Semoga bermanfaat.

#050617 Bilik (40) Asas Ilmu Hadits

02.17.02 Hadits al-Mardud (المردود) Kategori Kritikan pada Periwayat (الطعن في الراوي) – Percanggahan Riwayat Tsiqah dan Jenis-jenisnya (مخالفة الثقات وأنواعها).

#NotaBroSyarief #AsasIlmuHadits #UiTOBilik40

Susunan: BroSyarief

AL-MUDHTHORIB (المضطرب) – Bhg. 02

2. Idhtirob pada Matan.

Contohnya hadits tentang Basmalah (yakni: bacaan BismilLahir-Rahmanir-Rahim) yang diriwayatkan oleh al-Walid ibn Muslim, (katanya:) al-‘Awza’ie telah menceritakan kepada kami, dari Qatadah, bahawa dia pernah menuliskan (hadits) kepadanya mengkhabarkan (riwayat) dari Anas ibn Malik, bahawa dia telah memberitahunya:

صَلَّيْتُ خَلْفَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَبِي بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ فَكَانُوا يَسْتَفْتِحُونَ بِـ”الْحَمْد لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ” لَا يَذْكُرُونَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فِي أَوَّلِ قِرَاءَةٍ وَلَا فِي آخِرِهَا

Aku pernah (menjadi makmum) bersolat di belakang Nabi – sallalLaahu ‘alaihi wa sallam -, Abu Bakr, ‘Umar dan ‘Utsman; mereka memulakan bacaan dengan ‘Alhamdu lilLahi Rabbil-‘Alamin’, tanpa menyebut ‘Bismillahir-Rahmanir-Rahim’ sama ada di awal bacaan (al-Fatihah) atau di akhirnya (yakni: sebelum bacaan surah).

[HR Muslim]

Ibn ‘Abdil Barr (w.463H) menyebutkan,

أَنَّهُمُ اخْتَلَفَ عَلَيْهِمْ فِي لَفْظِهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا مُضْطَرِبًا مُتَدَافِعًا،

Mereka (yakni: para periwayat bagi hadits di atas) mendatangkan riwayat-riwayat yang berbeza pada lafaz dengan perbezaan yang banyak lagi bercanggah.

مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ فِيهِ: كَانُوا لَا يَقْرَءُونَ “بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ”.

Sebahagian riwayat menyebutkan: ‘Mereka dahulunya tak membaca BismilLahir-Rahmanir-Rahim.’,

وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ: كَانُوا لَا يَجْهَرُونَ بِـ”بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ”.

Ada sebahagian yang menyebutkan (riwayat): Mereka dahulunya tidak menguatkan (bacaan) BismilLaahir-Rahmanir-Rahim.’

وَمِنْهُمْ مَنْ قَالَ: كَانُوا لَا يَتْرُكُونَ “بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ”.

Ada sebahagian yang lain pula menyebutkan (riwayat): Mereka dahulunya tidak meninggalkan (bacaan) BismilLaahir-Rahmanir-Rahim.’

مِنْهُمْ مَنْ قَالَ: كَانُوا يَفْتَتِحُونَ الْقِرَاءَةَ بِـ”الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ”.

Dan ada pula (riwayat) yang menyebutkan: Mereka dahulu memulakan bacaan dengan ‘Alhamdu lilLahi Rabbil-Aalamin’,

وَهَذَا اضْطِرَابٌ لَا يَقُومُ مَعَهُ حُجَّةٌ لِأَحَدٍ مِنَ الْفُقَهَاءِ

Ini adalah Idhthirob yang mana ia tidak dapat dijadikan hujjah bagi sesiapapun dari kalangan ulama fiqh.

[at-Tamhid]

Hukum hadits al-Mudhthorib (المضطرب), sama ada ianya pada sanad atau matan, menjadi sebab utama dhaifnya hadits tersebut, kerana ia menunjukkan tidak tepatnya kredibiliti intelek seorang periwayatnya atau lebih.

Tetapi jika berlakunya Idhthirob ini berlaku pada perbezaan nama periwayat atau nama ayahnya atau nisbahnya, dan periwayat tersebut terkenal dinilai Tsiqah, maka dalam keadaan sedemikian, Idhthirob itu tidak memudaratkan, dan hadits tersebut dinilai sahih.

Ruj: Ulum Al-Hadits Asiluha wa Mu’asiruha, karangan Prof Dr Abullayts KhairAbaadi, Cet. ke-6, m/s 249-250.
__

#صحح_لي_إن_كنت_مخطئاً
#BroSyariefShares

Komen dan Soalan