Utama Bilik (50) Diskusi Bersama Doktor Hypokalemia & Diabetes

Hypokalemia & Diabetes

1280
0
Iklan

1. Apakah simptom-simptom ‘hypokalemia -Hypo-K’?Bagaimanakah cara merawatnya?

 ‘Hypo’ -kurang. ‘Kale’ -garam potassium. ‘mia’ -dalam darah. (kekurangan garam ‘potassium’ di dalam darah)

Tanda-tanda ‘hypokalemia’ terlalu subjektif. Jarang doktor membuat diagnosis berdasarkan tanda-tanda. Namun tanda-tanda itu dapat memberi petunjuk bahawa seseorang itu menghidap hypokalemia dan tanda-tanda itu pula bergantung kepada keseriusan. Kebiasaannya pesakit ada mengalami lenguh-lenguh otot, sakit otot atau sembelit.

Bagi kes yang ‘extreme’ pula, jantung boleh menjadi sangat laju. Bahagian ini paling bahaya dan boleh membawa maut.  Ada sesetengah kes, pesakit akan mengalami kelumpuhan khususnya di kedua-dua belah kaki.

Untuk memastikan diagnosis adalah dengan mengambil sampel darah. Jenis rawatan akan bergantung pada keputusan darah. Jika tahap biasa, doktor hanya bagi ubat garam ‘potassium’ atau menyarankan supaya pesakit makan pisang dengan kerap. Ubat yang boleh meningkatkan ‘potassium’ akan dijauhi. Jika kes ‘extreme’ ubat akan dimasukkan ke dalam darah melalui ‘branula’(jarum yang biasa dicucuk ke dalam urat salur darah bagi memudahkan proses memasukkan ubat kepada pesakit setelah dipasangkan).

 

2. Mata kanan saya sentiasa terasa gatal. Adakah ia sejenis penyakit?

Kadang-kadang ‘allergic’ atau ‘eczema’ adalah salah satu punca mata terasa gatal. Cuma soalannya, gatal di bola mata atau di kelopak mata? Walau apa pun sukar untuk saya buat konklusi tanpa memeriksa mata anda.

 

3. Adakah sebarang kesan jika mengamalkan pemakanan ‘weight gain’? Adakah mengamalkan minum air Milo boleh membuat seseorang itu ‘infertile’ (tidak subur)?

Minum air milo tidak menyebabkan ‘infertile’. Pemakanan ‘weight gain’ biasanya tidak ada sebarang masalah tetapi menguruskan badan secara drastik atau ‘extreme’ memang merbahaya.

 

4. ‘MANIAC’ itu penyakit apa?

‘Maniac’ itu bukan istilah perubatan. Ianya adalah bahasa biasa yang bermaksud gila. Tetapi kebiasaannya dikhususkan kepada mereka-mereka yang mengalami penyakit psikiatrik yang menghadapi ‘hallucion’ dan ‘delusion’ sehingga bertindak agresif.

 

5. Apakah yang menyebabkan ‘maniac’ ini berlaku terhadap seseorang?

Saya tidak suka menggunakan istilah ‘maniac’ kerana ia adalah perkataan biasa. Antara penyakit yang boleh menyebabkan ‘maniac’ ini adalah seperti ‘schizophrenia’ dan ‘bipolar disorder’.

 

6. Adakah ‘high sugar’ boleh membawa kepada ‘lost memory’. Contohnya otak mengecut?

‘Prolonged high sugar’, maksudnya diabetes yang tidak terkawal dalam jangka masa yang lama, boleh menyebabkan ‘microinfarct’ (salur darah kecil di otak tersumbat) yang boleh menyebabkan otak mengecut (ini istilah orang awam supaya senang difahami). Maksudnya banyak sel-sel otak telah mati

 

7. Benar kah jika memakan vitamin C dan udang boleh menyebabkan keracunan arsenik? Adakah sebarang kajian saintifik?

Makan vitamin C dan udang menyebabkan keracunan arsenik adalah tidak benar.

Komen dan Soalan