Utama Bilik (50) Diskusi Bersama Doktor Cara Benar Membakar Lemak Dan Diet

Cara Benar Membakar Lemak Dan Diet

237
0

1. Jikalau orang yang kurus menghadapi masalah mengantuk bolehkah dikaitkan dengan kolesterol?

Individu kurus yang mengantuk ini selalunya ada beberapa sebab.

  1. Kurang sel darah merah- anemia
  2. Kurang glukos didalam darah – ‘hypoglycemia’
  3. Masalah jantung yang mungkin tidak pernah diperiksa.

Serta banyak lagi sebab lain tetapi jarang berlaku. Boleh layari blog saya di http://drzubaidi.com/blog untuk dapat lebih banyak informasi.

 

2. Dari ‘web’ Doktor Zubaidi:

“Orang yang bersaiz obes juga mudah mengalami masalah yang sama (terlampau mengantuk di siang hari). Banyak kajian menunjukkan jika seseorang mula melakukan riadah dan dapat mengurangkan berat badannya, masalah ‘hypersomnia’ ini akan dapat dirawat tanpa sebarang ubat.”

Memang betul Doktor. Saya obes dan tiga minggu ini saya berkebun (sentiasa berpeluh). Memang badan payah/kurang hendak/rasa letih. Tidur saya kembali normal.

Terima kasih atas perkongsian.

Yang dikatakan riadah yang membakar lemak bukanlah dilihat pada berapa banyak peluh yang keluar tetapi degupan jantung harus melebihi 120 degupan seminit barulah lemak akan dibakar.

Dapatkan teknik yang betul untuk lakukan riadah.

Selalunya kita cadangkan buat senaman aerobik seperti lari laju sehingga degupan jantung 120 degupan selama 5 minit. Kemudian rehat seminit. Lari semula. Buat 3 hingga 5 pusingan.

Jantung kita tidak mampu berdegup 120 degupan seminit untuk jangka masa lama. Otot kita pula akan keletihan kerana tidak cukup oksigen dan nutrien. Oleh sebab itu kita hanya boleh lakukan selama 3 hingga 5 minit sahaja dan diikuti dengan rehat selama 1 minit.

Orang yang telah biasa ber‘jogging’ selalunya tiada masalah. Namun bagi orang yang sudah lama tidak ber‘jogging’ dan berumur 35 tahun ke atas perlulah berhati-hati.

Jikalau rasa tidak selesa pada dada semasa ber‘jogging’ perlu buat ECG (‘electrocardiogram’). Bukan kerana masalah serangan jantung tetapi kita bimbang ‘rhythm’(rentak) degupan jantung tidak sekata boleh menyebabkan kita pitam dan pengsan walaupun kita ‘fit’.

Tujuan ECG adalah untuk melihat fungsi aliran elektrik terus (‘direct current’) di dalam jantung. Jika aliran ini bermasalah ia akan menyebabkan ‘rhythm’ dan denyutan jantung bermasalah.

ECHOCARDIOGRAM pula adalah untuk melihat fungsi otot jantung dan injap. Ia juga dapat menganalisa pengaliran darah di dalam jantung iaitu berapa banyak kuantiti darah yang dikeluarkan dari jantung. Jadi kebocoran atau lubang pada otot jantung dapat dikesan.

 

3. ‘Carbohydrate’ diet itu maknanya kurang makan makanan berkarbohidrat menyebabkan insulin merangsang enzim yang menyebabkan penghasilan lebih banyak kolesterol. Adakah ia benar?

‘Carbohydrate’ diet itu maknanya makan banyak makanan ber’carbohydrate’.

Seperti yang telah saya terangkan, makanan berkolesterol menyumbang 20% hingga 30% sahaja kolesterol di dalam badan.

Secara ‘simple’/ringkasnya banyak ‘carbohydrate’ = tinggi ‘cholesterol’.

Memang zaman dahulu orang percaya bahawa makan banyak ‘cholesterol’ maka darah akan tinggi ‘cholesterol’. Namun kajian terbaru adalah seperti apa yang dinyatakan.

Karbohidrat yang diambil secara berlebihan akan ditukarkan menjadi tisu lemak di dalam badan.

 

4. Saya tidak tahu bagaimana cara hendak kurus. Saya selalu bersenam dan bertani. Makan pula seperti normal tetapi kemungkinan apa yang saya makan tidak kena. Apa nasihat terbaik? Saya risau dengan berat badan sebegini. Umur saya 23 tahun. Berat lebih kurang 100kg. Ketinggian saya adalah 175cm.

Anda masih muda. Jadi lebih senang untuk turunkan berat badan berbanding dengan warga yang ‘matang’. Berat ideal anda sepatutnya 75kg. Anda perlu mengubah apa yang dimakan dan gaya hidup secara menyeluruh. Lebihkan memakan sayur-sayuran. Keperluan Protein 75g/hari. 1 biji telur bersaiz A mengandungi 7g protein

Makan ‘complex carbohydrate’ = 1 kepal sahaja sebanyak 2 kali  sehari.

Telur REBUS boleh diambil 1 hingga 2 biji sehari. Di dalam kuning telur, ada kolesterol tetapi penawarnya adalah ‘lecithin’ yang sedia ada di dalam telur putih. Jika telur digoreng, ia (‘lecithin’) sudah dirosakkan.

‘Exercise’ – ‘aerobics’ dan ‘weight lifting’ untuk membakar lemak dan membina otot.

 

5. Bagaimana pula dengan dada ayam doktor? Adakah protein juga?

Ayam, ikan dan daging pun sumber yang kaya dengan protein tetapi perlu dibuang lemaknya.

 

6. Saya pernah membina otot tetapi telah berhenti. Dalam masa 3 bulan lepas badan saya makin “berkembang” dengan sendiri.

Kemungkinan kerana berhenti membina otot itu yang menyebabkan berat badan bertambah. Walau apa pun, diet dan ‘exercise’ yang betul sangat penting. Tiada jalan singkat.

Perlu konsisten kerana kita menjadi gemuk bukan di dalam tempoh 3 bulan tetapi tahun demi tahun. Oleh itu, untuk kurus pun akan mengambil masa yang sama. Perlu usaha yang gigih dan penuh kesabaran.

Jika hendak kuruskan badan ‘stress management’ juga kena bagus kerana ada orang hilangkan ‘stress’ dengan makan.

 

7. Doktor, katakan lah pagi saya makan telur setengah masak 2 biji dengan air teh. Untuk makan tengahari saya makan nasi sekepal dengan sayur dan ayam seketul. Untuk malam pula saya makan 2 keping roti dengan secawan air kurang manis. Air masak 2 botol 1.5liter dan ‘exercise’ pada petang hari. Bolehkah?

  1. Protein tidak cukup 75g sehari (2 biji telur dan seketul ayam hanya penuhi separuh keperluan harian). Ikan adalah pilihan yang lebih baik daripada ayam dan daging.
  2. Air teh dibancuh bersama gula? ‘Green tea’ tanpa gula lebih baik.
  3. Nasi sekepal untuk tengahari lebih baik tukar kepada nasi beras perang.
  4. Roti putih adalah karbohidrat ringkas dan ia tidak baik untuk badan.
  5. Tiada Protein waktu makan malam? Saya cadangkan makan ikan sebesar/setebal tapak tangan sendiri yang telah dikukus/dibuat sup/panggang.
  6. 3 liter air sudah memadai tetapi jika ada ‘exercise’ atau sedang musim panas, perlu minum lebih.

Lebih baik jika dapat minum “air bersih” 2.5 liter hingga 3 liter sehari.

Jangan makan apa-apa makanan selepas jam 8 malam tetapi boleh minum air kosong. Juga baik jika  diamalkan minum air kosong segelas sebelum tidur dan sebaik sahaja bangun dari tidur.

Komen dan Soalan