Utama Bilik (50) Diskusi Bersama Doktor Bengkak Kelenjar Parotid (Parotid Gland)

Bengkak Kelenjar Parotid (Parotid Gland)

5239
0
Iklan

1. Bolehkah bengkak kelenjar parotid sembuh tanpa pembedahan?

Parotid adalah kelenjar air liur yang berada di kedua-dua belah pipi. Bengkak parotid terbahagi kepada kanser dan bukan kanser. Pengesahan boleh dibuat dengan pemeriksaan doktor dan ujian lanjut seperti CT ‘scan’ (‘Computerized Tomography) atau MRI (‘Magnetic Resonance Imaging’). ‘Biopsy’ pun kadang-kadang digunakan tetapi saya membuat kesimpulan dari teknik pengimejan moden.

Jikalau kanser atau dikhuatiri kanser perlu buat pembedahan. Jika bukan kanser seperti jangkitan virus ‘mumps’ atau bakteria boleh diatasi dengan memakan ubat. 

Sebagai panduan, bengkak parotid yang tidak sakit, tidak demam dan ada pada sebelah pipi sahaja adalah lebih merbahaya. Pembedahan parotid lebih mudah jika tidak menunggu terlalu lama untuk membuat keputusan. Pembedahan boleh dilakukan di klinik pakar bedah am atau ENT (Ear, Nose, and Throat) ‘specialists’.

 

2. Saya mengalami bengkak kelenjar disyaki ‘parotide glands’ dan telah pun menjalankan CT scan pada bulan Oktober 2014. ‘Result’ belum diketahui kerana saya telah memohon untuk menangguhkan ‘appointment’ pada bulan November 2014. Sehingga hari ini saya belum lagi ‘set’ untuk ‘appointment’ baru. Saya amat takut dengan pembedahan dan saya juga tidak pasti adakah ia kanser atau masalah lain kerana sehingga kini saya berasa tidak selesa. Bengkak tersebut walaupun tidak ketara tetapi ia mengganggu saraf pipi dan mata hingga menimbulkan kesan ‘twitching’.

Buat ‘scan’ tidak semestinya terus ke pembedahan. Yang penting tahu masalah dulu.

Dapatkan ‘report’. Jika ragu-ragu boleh dapatkan beberapa ‘opinion’ doktor lain. Jangan pula jumpa bomoh.

Susah hendak dapat ‘appointment’ CT ‘scan’ ini. Kena jumpa semula doktor yang memeriksa, beri alasan yang munasabah dan dapatkan semula ‘appoinment’ CT ‘scan’. Jika di hospital swasta kosnya dalam RM500.

 

3. Tetapi doktor, jika sekiranya saya dicadangkan untuk jalani pembedahan, adakah sebarang risiko saraf muka saya akan terjejas?

Jangan fikir pasal pembedahan. Tidak dibedah pun ada risiko. Seperti juga kita hendak pergi kerja. Jika kita takut kemalangan jalanraya memang kita tidak keluar mencari rezeki.

Saya cadangkan puan hubungi kembali hospital berkenaan dan mohon tarikh temu janji yang baru. Kes-kes seperti ini belum tentu berakhir dengan pembedahan. Biasanya pakar akan ‘assess’ semula kondisi puan dengan sebarang penemuan melalui CT ‘scan’. Barulah keputusan akan dibuat.

Di samping itu, banyakkan berdoa dan lebihkan sedekah.

Semua rawatan sama ada moden atau alternatif ada risikonya. Seperti memandu kereta pun ada risiko kemalangan dan kematian tetapi kebanyakan kita dapat lupakan kerana ia adalah keperluan. Rawatan pun sama. Perkara sebegini perlu banyak bertawakal. Ada orang yang saya kenal mendapat kanser banyak kali jalankan ‘chemo’, tahu-tahu telah meninggal dunia akibat kemalangan bukannya sebab kanser atau kemoterapi.

Untuk pengetahuan puan juga, makan antibiotik pun ada orang telah mati kerana kesan ‘allergic’. Tetapi berapa ramai antara kita masih bernyawa walaupun sudah makan beratus-ratus antibiotik? Pesakit kusta pun sama juga. Ada orang kena jangkitan dia sembuh dan ada orang penyakit dia sembuh dan perlukan antibiotik. Begitu juga dengan perokok. Ada perokok mendapat kanser paru-paru  namun ada yang tidak dapat pun kanser paru-paru.

Komen dan Soalan