Utama Bilik (09) Ulum Al-Quran 06.04.02 Faedah-faedah dari Mengetahui Sabab an-Nuzul (Bhg 02) فَوَائِدُ مَعْرِفَةِ سَبَبِ النُّزُولِ

06.04.02 Faedah-faedah dari Mengetahui Sabab an-Nuzul (Bhg 02) فَوَائِدُ مَعْرِفَةِ سَبَبِ النُّزُولِ

143
0
SurahTaha, ayat 25
Iklan

#NotaBroSyarief

Nota seterusnya menyusul. Bahagian ni agak mengelirukan. Tapi memadai sebagai maklumat umum, tanpe perlu terlalu mendalam. Sebab ini group asas untuk ilmu al-Quran.

#211216 Bilik (09) Ulum al-Quran –

Bab Sebab-sebab Penurunan al-Quran (أَسْبَابُ النُّزُول)

06.04.02 Faedah-faedah dari Mengetahui Sabab an-Nuzul (Bhg 02) – فَوَائِدُ مَعْرِفَةِ سَبَبِ النُّزُولِ

#UlumQuran #UiTOBilik09

3. Jika lafaz ayat bersifat umum dan terdapat dalil lain yang mengkhususkan, maka kefahaman bagi sebab nuzul ayat tersebut adalah terhad kepada bentuk pengkhususan tersebut, dan tidak boleh mengeluarkannya dari ruang lingkup yang khusus tersebut.

Contohnya, ayat berikut di mana Allah berfirman:

إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ

“Sesungguhnya orang-orang yang melemparkan tuduhan terhadap wanita-wanita yang terpelihara kehormatannya, yang tidak menyedari (mereka sedang difitnah), yang beriman; mereka (yang memfitnah itu) akan dilaknat di dunia dan di akhirat; dan bagi mereka azab yang berat”

[an-Nur(24):23-25]

Ibn ‘Abbas menyebutkan:

هَذِهِ فِي عَائِشَةَ وَأَزْوَاجِ النَّبِيِّ -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- وَلَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لِمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ تَوْبَةً،

‘Ayat (di atas) ini merujuk kepada ‘Aisyah dan isteri-isteri Nabi sallalLaahu ‘alaihi wa sallam, dan Allah tidak berikan ruang taubat bagi orang yang melakukan (tuduhan) sedemikian.

وَجَعَلَ لِمَنْ رَمَى امْرَأَةً مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنْ غَيْرِ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- التَّوْبَةَ، ثُمَّ قَرَأَ

Tetapi, Dia jadikan peluang bertaubat untuk orang yang menuduh mana-mana wanita di kalangan orang yang beriman, selain dari isteri-isteri Nabi sallalLaahu ‘alaihi wa sallam.’

Lalu dia membacakan ayat berikut:

وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ

“Dan orang-orang yang melemparkan (tuduhan fitnah) kepada wanita-wanita yang terpelihara (kesuciaannya), kemudian mereka tidak mendatangkan empat orang saksi,

فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا ۚ

Maka, sebatlah mereka sebanyak 80 sebatan, dan jangan kalian terima persaksian mereka selama-lamanya,

وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

Mereka adalah orang-orang yang fasiq,

إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا مِن بَعْدِ ذَٰلِكَ وَأَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

Kecuali mereka yang bertaubat sesudah itu, dan mengusahakan pembaikan; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihi.”

[an-Nur(24):4-5]

Disebabkan itu pengkhususan penerimaan taubat bagi penuduh zina atau nama lainnya Qaazif (قاذف) yang bertaubat, tidak merangkumi pengkhususan mereka yang melakukan pertuduhan terhadap Aisyah atau isteri-isteri Nabi sallalLaahu ‘alaihi wa sallam yang lain.

walLaahu a’lam

Ruj: Mabahits fi ‘Ulum al-Quran, karangan Ust Manna’ Khalil al-Qattan
__

#صحح_لي_إن_كنت_مخطئاً
#BroSyariefShares

Komen dan Soalan