Utama Bilik (64) Syamail Muhammadiyyah Hadis 5 : Tebal kulit, Cara Berjalan Dan Ketinggian Nabi saw.

Hadis 5 : Tebal kulit, Cara Berjalan Dan Ketinggian Nabi saw.

231
0
Iklan

شرح الديارية

لأحاديث الشمائل المحمدية

للإمام أبي عيسى محمد بن عيسى بن سورة

(المتوفي سنة 279 هجرية)

Syarhu d-Diyariyyah

Li’ahadis Asy-Syama’il Al-Muhammadiyyah

Lil-Imam Abi `Isa Muhammad bin `Isa bin Sawrah

 

Hadis 5

 

5- حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا الْمَسْعُودِيُّ، عَنْ عُثْمَانَ بْنِ مُسْلِمِ بْنِ هُرْمُزَ، عَنْ نَافِعِ بْنِ جُبَيْرِ بْنِ مُطْعِمٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، قَالَ: لَمْ يَكُنِ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالطَّوِيلِ وَلَا بِالْقَصِيرِ، شَثْنُ الْكَفَّيْنِ وَالْقَدَمَيْنِ، ضَخْمُ الرَّأْسِ، ضَخْمُ الْكَرَادِيسِ، طَوِيلُ الْمَسْرُبَةِ، إِذَا مَشَى تَكَفَّأَ تَكَفُّؤًا كَأَنَّمَا يَنْحَطُّ مِنْ صَبَبٍ، لَمْ أَرَ قَبْلَهُ وَلَا بَعْدَهُ مِثْلَهُ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.

 
5- Telah bercerita kepada kami Muhammad bin Isma`il, dia berkata: Telah bercerita kepada kami Abu Nu`aym, dia berkata: Telah bercerita kepada kami Al-Mas`udiy, daripada `Usman bin Muslim bin Hurmuz, daripada Nafi` bin Jubayr bin Mut`im, daripada `Aliy bin Abi Talib, dia berkata: Nabi bukanlah seorang yang tinggi dan bukan juga pendek. Tebal dua tapak tangan dan dua tapak kaki. Besar kepala. Besar sendi. Panjang bulu dada. Apabila dia berjalan, dia condong sedikit ke hadapan sepertimana dia turun daripada cerun. Tidak pernah saya melihat sebelumnya dan tidak selepasnya orang yang sepertinya.

 

Syarah Adou_Fr:

Hadis ini diriwayatkan oleh `Aliy bin Abi Talib yang menceritakan tentang sifat-sifat fizikal Nabi. `Aliy menyebut ketinggian Nabi yang sederhana. Seterusnya dijelaskan tentang tapak tangan dan tapak kaki yang tebal kerana dagingnya banyak. Setelah itu disebutkan bahawa kepala Nabi adalah besar, begitu juga tulang sendi-sendinya.

`Aliy menjelaskan bahawa bulu dada Nabi adalah panjang, iaitu bulu dari dada hingga ke pusatnya. Kemudian dia menjelaskan cara Nabi berjalan seperti hadis sebelum ini. `Aliy juga menjelaskan bahawa dia tidak pernah melihat sesiapa yang seperti Nabi sebelum Nabi mati atau selepas itu.

 

ترجمة وشرح باللغة الماليزية : محمد عدلن بن محمد شريف الدين بن أحمد بن جعفر الدياري

Terjemahan dan Syarah oleh : ADÖULINÉ Lacharouphe (Mohd `Adlan Bin Mohd Shariffuddin)

Komen dan Soalan