Utama Bilik (10) Sembang Surau Mengenali Sifat-Sifat Allah

Mengenali Sifat-Sifat Allah

67
0

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله على نعمه والصلوة والسلام على رسوله الكريم
اللهم انفعنا بما علمتنا و علمنا ما ينفعنا و زدنا علما
رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي
أما بعد،

Cara Mudah Belajar Islam

4/100 – Mengenal sifat-sifat Allah 

Antara sifat-sifat Allah adalah  Ar  Rahman, Ar Rahim iaitu  Maha Pemurah, Maha Penyayang.
Allah kurniakan rezeki kepada makhlukNya samada beriman atau tidak.   Allah maha kasihan belas kepada orang-orang  yang beriman.  DiampuniNya segala dosa tidak kira berapa banyak dosa yang dilakukan oleh hambaNya yang beriman.

Allah Maha Pengampun.  Allah mengampuni segala dosa kecuali dosa syirik.

هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ

Dia lah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Menguasai (sekalian alam); Yang Maha Suci; Yang Maha Selamat Sejahtera (dari segala kekurangan); Yang Maha Melimpahkan Keamanan; Yang Maha Pengawal serta Pengawas; Yang Maha Kuasa; Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya); Yang Melengkapi segala KebesaranNya. Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan denganNya (Al-Ĥashr:23)

هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚ يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِي(

Dia lah Allah, Yang Menciptakan sekalian makhluk; Yang Mengadakan (dari tiada kepada ada); Yang Membentuk rupa (makhluk-makhlukNya menurut yang dikehendakiNya); bagiNyalah nama-nama yang sebaik-baiknya dan semulia-mulianya; bertasbih kepadaNya segala yang ada di langit dan di bumi; dan Dia lah Yang tiada bandingNya, lagi Maha Bijaksana (Al-Ĥashr:24)

Tujuan utama mengenal sifat-sifat Allah adalah agar  kita ketahui kebesaran Allah dan kekuasaannya. Juga dapat mengetahui kelemahan dan keperluannya kita kepada Allah yg Maha Agung.

….sambungan 5/100

Komen dan Soalan